  • 1. Data: 2011-11-16 18:51:50
    Temat: wypadek komunikacyjny a strata pracodawcy
    Od: Icek <i...@d...pl>

    Pracownik etatowy ma wypadek komunikacyjny. Jest znany sprawca.
    Pracownik doznaje szkody na zdrowiu i urodzie więc zamykają go w
    szpitalu a później w domu na L4.

    Przez 33 dni jest chory. Za czas niezdolności do pracy płaci mu pensję
    pracodawca.

    Nie mogę teraz odszukać artykułu który jakiś czas temu znalazłem w
    sieci. Dotyczył akurat policji, która występuje z roszczeniem do sprawcy
    wypadku o koszty jakie musiała ponieść w związku z koniecznością
    płacenia na pracownika, który jest na zwolnieniu.

    Czy pracodawca może dochodzić poniesionej szkody od sprawcy ?

    A pracownik ? Na zwolnieniu w końcu dostaje 80% wynagrodzenia. A jak
    świadczy usługi na UoD ? Albo prowadzi DG ?

    Icek

  • 2. Data: 2011-11-17 18:49:50
    Temat: Re: wypadek komunikacyjny a strata pracodawcy
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Przez 33 dni jest chory. Za czas niezdolności do pracy płaci mu pensję
    > pracodawca.

    Kodeks Cywilny - poniosłeś stratę, masz prawo domagać się jej od
    sprawcy.

    > Czy pracodawca może dochodzić poniesionej szkody od sprawcy ?
    > A pracownik ? Na zwolnieniu w końcu dostaje 80% wynagrodzenia.

    W tym przypadku 100%, wszak wypadek wydarzył się podczas świadczenia
    pracy.

    > A jak świadczy usługi na UoD ? Albo prowadzi DG ?

    KC - jak wyżej

  • 3. Data: 2011-11-18 00:59:55
    Od: "PiotRek" <b...@w...pl.invalid>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Icek" <i...@d...pl> napisał w wiadomości
    >
    > W tym przypadku 100%, wszak wypadek wydarzył się podczas świadczenia pracy.

    Hmmm... Skąd ten wniosek?

    Piotr

  • 4. Data: 2011-11-18 06:50:17
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 17 Nov 2011 19:49:50 +0100, Marcin Wasilewski napisał(a):

    > W tym przypadku 100%, wszak wypadek wydarzył się podczas świadczenia
    > pracy.

    Raczej nie podczas świadczenia pracy. Jeśli mnie pamięć nie myli to
    zasiłek wypadkowy jest wypłacany przez ZUS i wynosi 100% a nie 80%.

  • 5. Data: 2011-11-18 06:52:29
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 16 Nov 2011 19:51:50 +0100, Icek napisał(a):

> [...]
    >
    > A pracownik ? Na zwolnieniu w końcu dostaje 80% wynagrodzenia. A jak
    > świadczy usługi na UoD ? Albo prowadzi DG ?

    Przede wszystkim z roszczeniem trzeba zgłaszać się do ubezpieczyciela, a
    nie do sprawcy. Zakładam, że jak wypadek komunikacyjny, to sprawca miał
    OC.

  • 6. Data: 2011-11-18 08:27:35
    Od: Rychu <r...@a...pl>

    W dniu 2011-11-18 07:52, jureq pisze:
    > Przede wszystkim z roszczeniem trzeba zgłaszać się do ubezpieczyciela, a
    > nie do sprawcy. Zakładam, że jak wypadek komunikacyjny, to sprawca miał
    > OC.

    Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zgłosić się z tym do sprawcy.
    To w końcu on stworzył szkodę. Czasami tak jest nawet lepiej,
    bo on w przeciwieństwie do ubezpieczyciela nie może się z tego łatwo
    wykręcić. To, że on ma zawartą jakąś umowę, z jakimś ubezpieczycielem
    to jest jego sprawa. Może tą umowę przedstawić w razie czego w sądzie,
    jak sąd uzna, że roszczenia naprawienia szkody nie są bezpodstawne.
    Wtedy ubezpieczyciel już raczej nie będzie kręcił, bo nie bardzo będzie
    miał do tego drogę.

    Rychu

  • 7. Data: 2011-11-18 08:33:42
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (18.11.2011 09:27), Rychu wrote:

> [...]
    > jak sąd uzna, że roszczenia naprawienia szkody nie są bezpodstawne.
    > Wtedy ubezpieczyciel już raczej nie będzie kręcił, bo nie bardzo będzie

    Będzie miał drogę, bo w przypadku obowiązkowego OC komunikacyjnego
    ustawa nakazuje przypozwać (czy jak tam się to nazywa) ubezpieczyciela.

    p. m.

  • 8. Data: 2011-11-18 11:51:03
    Od: Icek <i...@d...pl>

    W dniu 2011-11-18 09:33, mvoicem pisze:

    > Będzie miał drogę, bo w przypadku obowiązkowego OC komunikacyjnego
    > ustawa nakazuje przypozwać (czy jak tam się to nazywa) ubezpieczyciela.

    wystąpiłem do ubezpieczyciela, zobaczymy co będzie

    Icek

  • 9. Data: 2011-11-18 12:21:55
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "PiotRek" <b...@w...pl.invalid> napisał w wiadomości

    > Hmmm... Skąd ten wniosek?

    Stąd, że pracodawca domaga się odszkodowania, a więc jest stroną w danym
    zdarzeniu (wypadkowi uległ pracownik i uszkodzony jest samochód pracodawcy).
    Jeśli natomiast nie jest stroną w danym zdarzeniu, to niby dlaczego ma się
    domagać odszkodowania od sprawcy wypadku?

    Kolejność jest następująca:

    pracownik ma roszczenie względem sprawcy (bo to on jest poszkodowanym w
    zdarzeniu),
    natomiast pracodawca ma roszczenie względem pracownika, z tym, że wzajemne
    stosunki pomiędzy pracodawcą, a pracownikiem są szczegółowo opisane w KP i
    to na podstawie tego aktu prawnego może dochodzić swoich roszczeń (w
    praktyce ma "plecy").

    W przypadku działalności gosp., umów cywilnych sprawa jest jasna.
    Usługobiorca/zleceniodawca domaga się odszkodowania/kar umownych za nie
    wykonanie usługi, natomiast usługodawca/zleceniobiorca (czyli ten niby
    "pracownik") domaga się ich od sprawcy.

  • 10. Data: 2011-11-18 12:26:05
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    .
    > wystąpiłem do ubezpieczyciela, zobaczymy co będzie
    > Icek

    Jeśli jesteś pracodawcą, a wypadek nie powstał w związku ze świadczeniem
    pracy to wiadomo co będzie.
    Ubezpieczyciel spuści Cię na drzewo, że nie jesteś stroną i będzie miał
    raczej rację.
    Chociaż w polskich sądach wszystko zdarzyć się może. :)