  • 1. Data: 2004-09-23 07:54:07
    Temat: wynagrodzenie na mocy wyroku sadowego
    Od: "Alosza" <a...@p...onet.pl>

    Sad pracy przyznal pracownikowi na podstawie wyroku wynagrodzenie w
    okreslonej kwocie. Potraktowalem to jako kwote brutto, czyli odpowadzilem
    skladki do ZUS i podatek do US, tymczasem pracownik uważa że jest to kwota
    netto, uwaz ze pownien ja dostaj niejako "na reke"

    Kto ma racje.
    Prosze o pomoc, i podanie przepisow prawnych.

    Dzieki z gory.

    Alosza

  • 2. Data: 2004-09-23 08:51:46
    Temat: Re: wynagrodzenie na mocy wyroku sadowego
    Od: Arek <a...@e...net>

> [...]
    > netto, uwaz ze pownien ja dostaj niejako "na reke"
    >
    > Kto ma racje.
    > Prosze o pomoc, i podanie przepisow prawnych.

    Ty masz rację. To wynagrodzenie, a nie odszkodowanie.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.eteria.net - tanie rozmowy

  • 3. Data: 2004-09-23 08:54:01
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

> [...]
    > skladki do ZUS i podatek do US, tymczasem pracownik uważa że jest to kwota
    > netto, uwaz ze pownien ja dostaj niejako "na reke"

    A co w wyroku napisano ? Bo aktualnie jesli nie podaje sie odpowiedniego
    uścislenia to podawana kwota to kwota brutto.

  • 4. Data: 2004-09-26 10:48:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Alosza" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Skoro sąd nie podał inaczej, to należy przypuszczać, ze rację ma pracownik.
    Sąd dla niego zasądził daną kwotę. To co ma odprowadzić [pracodawca, to jego
    sprawa, a nie pracownika. Ale w razie wątpliwości wniosek do sądu o
    wykładnię wydanego wyroku.

  • 5. Data: 2004-09-26 13:07:13
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Robert Tomasik napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > Sąd dla niego zasądził daną kwotę. To co ma odprowadzić [pracodawca, to jego
    > sprawa, a nie pracownika. Ale w razie wątpliwości wniosek do sądu o

    Wręcz przeciwnie. Gdy nie podano określenia kwoty netto czy brutto jest to kwota
    brutto.

    2001.08.07 uchwała SN III ZP 13/01 OSNP 2002/2/35

    glosa aprobująca: Radomski M. M.Prawn. 2002/24/1146

    Sąd pracy, zasądzając wynagrodzenie za pracę, nie odlicza od tego wynagrodzenia
    zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie
    społeczne.

    --
    JOHNSON :)

  • 6. Data: 2004-09-27 09:58:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Sep 2004, Johnson wrote:

> [...]
    >+ > Sąd dla niego zasądził daną kwotę. To co ma odprowadzić [pracodawca, to jego

    Moment.
    Tu nie chodzi o to czy to "jest pracownika".
    Zawsze kwota brutto JEST PRACOWNIKA.
    Oprócz tego że pracodawca jest zobowiązany zapłacić od funduszu
    płac "składkę pracodawcy" (ZUS), to *z pensji pracownika* ma obowiązek
    pobrać podatek i składkę pracownika (ZUS).
    To *są pieniądze pracownika* i nikt tego nie podważa :) !
    Tyle iż ustawodawca nakazał, że *jeśli* są to "dochody ze stosunku
    pracy, służbowego,..." to pracodawca MUSI pobrać zaliczkę na podatek.

    [...]
    >+ Wręcz przeciwnie. Gdy nie podano określenia kwoty netto czy brutto
    >+ jest to kwota brutto.

    J.w. - oczywiście zgoda.
    Jak pracownik który "dostawał na rękę" 1000 zł zażądał 1000 zł to IMHO
    popełnił błąd. Bo on zarabiał jakieś 1500 zł(++) "w rozumieniu przepisów",
    więc o tyle powinien wystąpić.

> [...]
    >+ zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie

    Ale jest inne pytanie: czy pracownik MA PRAWO DOSTAĆ TE PIENIĄDZE
    DO RĘKI. Wynika to z przytoczonej uchwały ?
    Jeśli tak (hm... leniwy jestem... masz linka do powyższej uchwały pod
    ręką ? :)) - to jest to swoista *KARA* dla pracownika.

    Już mu (pracownikowi) gratuluję udanego załatwienia czegoś, czego
    "normalny człowiek" NIE załatwia (czytaj: panienki z okienka nie wiedzą
    do którego pokoju odesłać po który druk :>).

    A składki ZUS i podatek odprowadzić trzeba. W terminie.
    Za *nieterminowe złożenie deklaracji* - mandat (samo jednorazowe
    spóźnienie z wpłatą podatku karalne nie jest - czas aż do upomnienia
    przez urząd).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2004-09-27 14:28:25
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Gotfryd Smolik news napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > Jeśli tak (hm... leniwy jestem... masz linka do powyższej uchwały pod
    > ręką ? :)) - to jest to swoista *KARA* dla pracownika.

    Z uchwały wynika iż sąd zasądza kwotę brutto - nawet jeśli pracownik chcę netto
    (czyli mówi ile chce "na rekę"), a co za tym idzie oczywiste jest iż pracodawca
    podobnie jak od zwykłego wynagrodzenia potrąca ZUS i podatek. Nie mam linka :).
    Ale powiem więcej to nie jedyne takie orzeczenie. Podałem chyba miejsce
    publikacji ?
    A poza tematem spotkałem się z takim przypadkiem, ze sąd zasądził wynagrodzenie
    i nadał rygor do odpowiedniej kwoty. A potem pracownik chciał egzekwować i
    zasądzone kwotę i dodatkowa sumę określoną w rygorze. Tacy to są pracownicy.

    --
    JOHNSON :)

  • 8. Data: 2004-09-30 09:23:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Sep 2004, Johnson wrote:
    [...]
> [...]
    >+ (czyli mówi ile chce "na rekę"), a co za tym idzie oczywiste jest iż pracodawca
    >+ podobnie jak od zwykłego wynagrodzenia potrąca ZUS i podatek.

    Nie jest oczywiste: komornicy potrącają *całą kwotę brutto*.
    ZUS twierdzi że wpłaty składek dokonują *wyłącznie płatnicy* - i ściga
    pracodawcę.
    Pracownik twierdzi że "nie zapłaci bo to nie jego problem, widać sąd
    się pomylił" - taka sprawa przewijała się nie dalej jak tydzień temu
    na .podatki, jakbyś mógł to rzuć okiem.

    >+ Nie mam linka :).

    No i wot, problem :[
    Znalazłem:
    http://www.sn.pl/orzecznictwo/0108/index.html

    >+ Ale powiem więcej to nie jedyne takie orzeczenie. Podałem chyba miejsce
    >+ publikacji ?

    No to DOPIERO mamy problem.
    JAK mają wobec tego być prawidłowo egzekwowane należności z tytułu
    umowy o pracę ? Na to pytanie uchwała NIE odpowiada !

    Sąd wydaje wyrok na określoną kwotę (brutto).
    Następuje egzekucja i komornik egzekwuje CAŁĄ kwotę (brutto).
    Co dalej ? :]
    Czy dobrze podejrzewam iż błędem pracodawcy jest niewszczynanie
    powództwa przeciwegzekucyjnego (o składki) ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-09-30 12:31:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Co dalej ? :]
    > Czy dobrze podejrzewam iż błędem pracodawcy jest niewszczynanie
    > powództwa przeciwegzekucyjnego (o składki) ?

    Bo ja wiem? Moim zdaniem prędzej komornik owe składki powinien w imieniu
    pracodawcy odprowadzić. A w ogóle to sady powinny to w wyrokach określać.
    Czyli zasądzać 1000 zł - 300 płatne do rąk ZUS, 700 do rąk pracownika -
    piszę w uproszczeniu, bo tych należności jest więcej.