  • 1. Data: 2006-09-27 17:20:47
    Temat: Niezgodnosc z umowa
    Od: MM <s...@a...gda.pl.invalid>

    Witam. Zakupiłem (w celu niezwiązanym z działalnością gospodarczą,
    od firmy, przez Kup Teraz na allegro) urządzenie - bramkę VoIP.
    Urządzenie kosztowało 199 zł i jest moim zdaniem niesprawne, ale
    upewnienie się co do tego zajęło mi trochę czasu (sprzedający
    sugerował, że mam złej jakości łącze do Internetu - popracowałem
    nad QoS, niestety nie pomogło, zakupiłem bramkę VoIP innego
    producenta, pomogło... ale niestety w międzyczasie minęło 10 dni
    na zwrot "bo tak").

    Pozostała mi niezgodność towaru z umową. Sprzęt odesłałem, minęły
    2 tygodnie i dostałem pismo, w którym sprzedający twierdzi, że
    sprzęt jest sprawny i uzależnia zwrot sprzętu od zapłacenia za
    "koszty diagnostyki" (24,40 zł). Ewentualnie może przyjąć zwrot
    sprzętu, ale potrącając oprócz tej opłaty dodatkowo opłatę za
    "wypożyczenie" sprzętu (36,60 zł) - dostałbym około 60% ceny, choć
    zwróciłem towar bez śladów używania, w oryginalnym opakowaniu.

    Jakby tego było mało - "w przypadku braku odbioru sprzętu po
    upływie 2 miesięcy od daty przyjęcia do serwisu pobierana jest
    opłata w wysokości 3% jego wartości za każdy dzień składowania".

    Sprzęt jest importowany z Chin przez sprzedającego (pod spodem
    obudowy była naklejka "importer") i mam uzasadnione podejrzenie,
    że "ten typ tak ma" - albo odrzuty produkcyjne, albo od początku
    nieudana konstrukcja. Głównym (choć nie jedynym) problemem są
    silne zniekształcenia głosu w kierunku wychodzącym (rozmówca źle
    mnie słyszy). Sprzedający "nie ma mojego płaszcza" - twierdzi,
    że nie zaobserwował obniżenia jakości.

    W tej chwili nie mam ani sprzętu, ani pieniędzy. Sprzęt chyba
    nie był wystarczająco drogi, by warto było się sądzić...
    Jaki proponujecie zrobić następny krok?

    pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2006-09-27 18:11:59
    Temat: Re: Niezgodnosc z umowa
    Od: "fotomania" <lensring@NO_SPAM_lensring.pl>

    Użytkownik "MM" <s...@a...gda.pl.invalid> napisał w wiadomości

> [...]
    > upływie 2 miesięcy od daty przyjęcia do serwisu pobierana jest
    > opłata w wysokości 3% jego wartości za każdy dzień składowania".

    No minelo 10 dni , wiec o zwrocie przy zakupach na odleglosc nie ma juz mowy
    . Chyba ze w momencie zakupu nie zostales poinformowany o takiej mozliwosci
    :))
    A zostales ? :))

    Jezeli sprzedajacy nie poinformowal ciebie o takiej mozliwosci to nie ma 10
    dni .
    To ze tego rodzaju bramka nie dziala u ciebie a dziala u niego nie jest
    wykluczone bierz taka mozliwosci takze pod uwage .
    Przy tak malych kwotach szkoda sobie czasami zawracac gitare .

    Wartosc sprzetu 199 PLN koszty o ktorych piszesz 61 PLN - nie wiem w jaki
    sposob daje ci to 60 % wartosci sprzetu

    Jaca

  • 3. Data: 2006-09-27 21:35:27
    Od: MM <s...@a...gda.pl.invalid>

    fotomania <lensring@no_spam_lensring.pl> wrote:

> [...]
    > . Chyba ze w momencie zakupu nie zostales poinformowany o takiej mozliwosci

    W jakiej formie powinienem zostać poinformowany? W opisie aukcji
    nic o tym nie było. Na karcie gwarancyjnej dostarczonej wraz ze
    sprzętem (warunki gwarancji też dość "ciekawe", ale na niezgodność
    można się chyba powoływać niezależnie od tego?), jest taki dopisek:

    "W przypadku zwrotu towaru nie wynikającego z uszkodzenia lub wady
    (art. 2 Ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw
    konsumentów [...], Dz. U. z 2000 r. Nr 22), pobierana jest opłata
    manipulacyjna w wysokości 10% jego wartości. UWAGA, zwrotowi nie
    podlega usługa - konto w sieci operatora, jeżeli zostało ono
    zakupione wraz ze sprzętem."

    Czy wolno pobierać takie opłaty? Konto w sieci operatora - OK, da
    się te "darmowe" 10,80 zł wydzwonić z komputera lub innej bramki.
    Ale 10% chyba się nie należy? Poza tym, moim zdaniem sprzęt jest
    wadliwy - znalazłem w sieci informacje, że inni też mają z nim
    problemy, dokładnie te same co u mnie (szkoda, że znalazłem tak
    późno - gdybym znalazł wcześniej, w ogóle bym nie kupował). Tu
    sprawa jest sporna, bo sprzedający twierdzi że sprzęt jest dobry.
    Czy można tak twierdzić jeśli każdy egzemplarz jest tak samo zły?

    > To ze tego rodzaju bramka nie dziala u ciebie a dziala u niego nie jest
    > wykluczone bierz taka mozliwosci takze pod uwage .

    Inna bramka (innego producenta - drugiej takiej samej nie kupię)
    u mnie działa, program do dzwonienia z komputera również działa
    dobrze, ustawienia (operator VoIP i kodek) są takie same, niczego
    innego w sieci co miałoby wpływ też nie zmieniałem. Głos z tej
    moim zdaniem wadliwej jest "chrypiący" i przesterowany, mimo
    konfiguracji wzmocnienia na minimum trzeba mówić prawie szeptem.
    A wydawałoby się, że poprawna zamiana głosu o jakości telefonicznej
    na postać cyfrową nie jest w dzisiejszych czasach jakimś strasznie
    trudnym zagadnieniem z pogranicza technologii kosmicznej...

    > Przy tak malych kwotach szkoda sobie czasami zawracac gitare .

    Dobrze byłoby odzyskać sprzęt - sprzedający mi go nie odesłał,
    uzależniając zwrot od dopłacenia 24,40 zł. Czy ma prawo sobie go
    przywłaszczyć, jeśli nie zapłacę? Sprawdzałem sprzęt na wszelkie
    możliwe sposoby, nie chciało wyjść inaczej co bardzo szczegółowo
    opisałem w piśmie dołączonym do odesłanego sprzętu. Jakość głosu
    rzecz subiektywna, ale była tak zła że domownicy zgodnie odmówili
    używania tego wynalazku - po zmianie sprzętu na inny, stwierdzili
    poprawę i korzystają. Nie są muzykami ani audiofilami.

    > Wartosc sprzetu 199 PLN koszty o ktorych piszesz 61 PLN - nie wiem w jaki
    > sposob daje ci to 60 % wartosci sprzetu

    Zapłaciłem 199 za sprzęt + 10 za wysyłkę = 209 zł. W cenie było
    10,80 zł na koncie operatora (nie ujęte osobno na fakturze), które
    wydzwoniłem więc nie chcę zwrotu. Pozostaje 188,20 zł, natomiast
    sprzedający zaproponował 127,20 zł - OK, nieco więcej niż 60%.

    Marek

  • 4. Data: 2006-09-27 22:27:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 27.09.2006 MM <s...@a...gda.pl.invalid> napisał/a:
    > producenta, pomogło... ale niestety w międzyczasie minęło 10 dni
    > na zwrot "bo tak").

    Byłeś poinformowany o terminie odstąpienia?

    > Pozostała mi niezgodność towaru z umową. Sprzęt odesłałem, minęły
    > 2 tygodnie i dostałem pismo, w którym sprzedający twierdzi, że

    Minęły równo 2 tyg czy więcej?

> [...]
    > W tej chwili nie mam ani sprzętu, ani pieniędzy. Sprzęt chyba
    > nie był wystarczająco drogi, by warto było się sądzić...

    Jeśli powyższe terminy są ok, to zapłacić, ewentualnie poprosić o pomoc
    Federację Konsumentów choć nie wiem czy warto się szamotać - pewnie trzeba
    będzie powołac biegłego i będzie to większy wydatek niż te 25 zł, a może
    się ostatecznie okazać że sprzęt jest faktycznie sprawny.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2006-09-27 22:30:59
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    MM napisał(a):

    > producenta, pomogło... ale niestety w międzyczasie minęło 10 dni
    > na zwrot "bo tak").

    Ale na 100% sprzedawca nie spelnil wszystkich wymagan jakie narzuca na
    niego ustawa wiec domniemywam ze ten termin jeszcze sie nie skonczyl :)

    Proponuje zapoznac sie z USTAWA o ochronie niektórych praw konsumentów
    oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny

    Zapoznaj sie z Art. 3., Art. 4., Art. 9. i Art. 10.

    Jacek

  • 6. Data: 2006-09-27 22:36:41
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    MM napisał(a):

> [...]
    > sprzętem (warunki gwarancji też dość "ciekawe", ale na niezgodność
    > można się chyba powoływać niezależnie od tego?), jest taki dopisek:

    Art. 3.
    1. Kto zawiera z konsumentem umowę poza lokalem przedsiębiorstwa,
    powinien przed jej zawarciem poinformować konsumenta na piśmie o prawie
    odstąpienia od umowy w terminie, o którym mowa w art. 2 ust. 1, i
    wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i
    nazwiska (nazwy) oraz adresem zamieszkania (siedziby); obowiązany jest
    także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy,
    stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę.

    Art. 9.
    1. Konsument powinien być poinformowany, przy użyciu środka
    porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu
    propozycji zawarcia umowy,
    o:
    1) imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby)
    przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą
    przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został
    zarejestrowany,
    2) istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,
    3) cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w
    szczególności cła i podatki,
    4) zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
    5) kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
    6) prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem
    wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3,
    7) kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na
    odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
    8) terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu
    mają charakter wiążący,
    9) minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe
    lub okresowe,
    10) miejscu i sposobie składania reklamacji,
    11) prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 8 ust. 3.
    2. Informacje, o których mowa w ust. 1, powinny być sformułowane
    jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.
    3. Przedsiębiorca jest obowiązany do potwierdzenia konsumentowi na
    piśmie informacji, o których mowa w ust. 1, najpóźniej w momencie
    rozpoczęcia spełniania
    świadczenia.

    Art. 10.
    2. W razie braku potwierdzenia informacji, o których mowa w art. 9 ust.
    1, termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi trzy
    miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy
    świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak konsument po
    rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega
    skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.

    > Czy wolno pobierać takie opłaty?
    Nie, nie wolno

    Art. 2.
    1. Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od
    niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na
    piśmie w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy. Do zachowania tego
    terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
    2. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od
    umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).
    3. W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a
    konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony
    świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była
    konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić
    niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli
    konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki
    ustawowe od daty dokonania przedpłaty.

    > Dobrze byłoby odzyskać sprzęt - sprzedający mi go nie odesłał,
    > uzależniając zwrot od dopłacenia 24,40 zł. Czy ma prawo sobie go
    > przywłaszczyć, jeśli nie zapłacę?

    Nie ma prawa. IMO na 100% nie spelnil wymagan jakie narzuca na niego
    ustawa wiec termin 10 dniowy jeszcze nie minal :)

    Jacek

  • 7. Data: 2006-09-27 23:04:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > W jakiej formie powinienem zostać poinformowany? W opisie aukcji
    > nic o tym nie było. Na karcie gwarancyjnej dostarczonej wraz ze

    Powinieneś zostać poinformowany najpóźniej w momencie złożenia oferty,
    że przysługuje Ci prawo odstąpienie od umowy w terminie 10 dni. Jeśli tego
    nie zrobiono to masz na to 3 od moementu wyadania rzeczy.

    > sprzętem (warunki gwarancji też dość "ciekawe", ale na niezgodność
    > można się chyba powoływać niezależnie od tego?), jest taki dopisek:

    Zostawmy na moment niezgodność, są dalej ciekawsze rzceczy :)

> [...]
    > manipulacyjna w wysokości 10% jego wartości. UWAGA, zwrotowi nie
    > podlega usługa - konto w sieci operatora, jeżeli zostało ono

    To jest Ustawa która umożliwia odstąpienia ale treść art.2 nie ma nic
    wspólnego z powyższym a wręcz przeciwnie.

    Zerknij sobie np. tutaj:
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
    ory=332

    Co więcej, mamy dalej art.7. który w u.2 mówi
    2. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od
    umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).

    > Czy można tak twierdzić jeśli każdy egzemplarz jest tak samo zły?

    Nie, o ile nie jest to cecha produktu o której poinformowano klienta.

    > Inna bramka (innego producenta - drugiej takiej samej nie kupię)
    > u mnie działa, program do dzwonienia z komputera również działa

    To niczego MZ nie dowodzi, bo w końcu ta inna może być bdb i radzi sobie
    w Twoich warunkach, a te bdb być nie muszą.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2006-09-27 23:09:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 27.09.2006 castrol <j...@w...wp.pl> napisał/a:
    > Art. 3.

    Mieszasz zakup poza lokalem z zakupem na odległość. Czasmi są spore
    różnice w tym istotne i w tym przypadku. Porównaj przykładowo art.4 z
    art.10 u.2.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2006-09-28 00:10:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]

    Powinieneś zostać poinformowany najpóźniej w momencie złożenia oferty,
    że przysługuje Ci prawo odstąpienie od umowy w terminie 10 dni. Jeśli tego
    nie zrobiono to masz na to 3 miesiace od moementu wyadania rzeczy.

  • 10. Data: 2006-09-30 23:47:41
    Od: MM <s...@a...gda.pl.invalid>

    Marcin Debowski <a...@i...ml1.net> wrote:

    > Mieszasz zakup poza lokalem z zakupem na odległość. Czasmi są spore
    > różnice w tym istotne i w tym przypadku. Porównaj przykładowo art.4 z
    > art.10 u.2.

    Na logikę mogłoby się wydawać, że każdy zakup na odległość jest
    poza lokalem, choć nie każdy poza lokalem jest na odległość...
    Każdy kwadrat jest prostokątem, nie każdy prostokąt jest kwadratem :)
    Jak to właściwie jest?

    Marek