  • 1. Data: 2002-11-20 23:09:26
    Temat: wyłączność na internet na terenie sm (długie)
    Od: Adam Szpakowski <w...@p...gliwice.pl>

    Witam,

    Właśnie na klatkach na terenie SM pojawiło się ogłoszenie przytoczone
    poniżej w pełnej treści.

    Na tym tereni działa kilka sieci amatorskich. Część z nich zorganizowała się
    w stowarzyszenie (pełne z DG + wkrótce zgłoszenie do URTiP).

    W związku z ogłoszeniem mam pytania:
    1) czy ogłoszenie to jest zgodne z prawem? Czyli, czy spółdzielnia może
    podpisywać umowy na wyłączność?
    2) Czy jeśli jakaś grupa mieszkańców się zorganizuje, to czy może dla siebie
    założyć sieć z dostępem do internetu?
    3) Czy SM może zabronić założyć sieć członkom stowarzyszenia, jeśli jednym z
    jego (Stowarzyszenia) celów w zarejestrowanym w KRS-ie Statucie jest
    integracja lokalnych społeczności i tworzenie dostępu do internetu dla
    członków?
    4) czy SM może zabronić działania na swym terenie zarejestrowanego
    stowarzyszenia, które działa z woli (części) mieszkańców, którzy są jego
    członkami?

    Dodam, że z poniższego pisma SM wynika, że nawet modemu posiadać nie można
    (o SDI nie wspominając) bo: "TV Broker jako jedyna firma uzyskala zgode SM
    na udostepnianie lokatorom laczy internetowych". Ogranicza to też moją
    osobistą wolność, gdyż zabrania mi np. podpisać umowę na łącze dzierżawione
    i pasmo od dowolnego providera.

    Byłbym bardzo wdzięczny za wszelkie informacje i namiary na akty prawne
    pomocne w tej sprawie.

    Mnie jako laikowi przychodzi na razie do głowy ustawa antymonopolowa i o
    zakazie nieuczciwej konkurencji (jeśli dobrze nazwy przytoczyłem). Jest to
    na razie moja (i nie tylko) lektura na dzisiejszą noc :-).

    Ogólnie sporo osób ma zamiar zrobić duży szum loklanie (i nie tylko) w tej
    sprawie, ale ważną rzeczą jest poparcie się paragrafami.

    Dodam jeszcze, że SM "przy Politechnice SLaskiej" nie jest jedyną
    spółdzielnią w okolicy, w której firma "Broker" prowadzi takie działania,
    choć z tego co wiem, to pierwszą, która robi to tak otwarcie.

    Z góry dziękuję za pomoc

    Adam Szpakowski
    Gliwickie Stowarzyszenie Internautów - "GSI"

    Informacja spółdzielni

    SPOLDZIELNIA MIESZKANIOWA
    przy Politechnice SLaskiej
    44-100 Gliwice ul. Jasna 8
    tel. 31-64-17; 31-64-10 Gliwice, 18.11.2002r

    INFORMACJA

    Administracja Spoldzielni Mieszkaniowej przy
    Politechnice Slaskiej w Gliwicach ponownie
    informuje lokatorow naszych budynkow na
    os.Sikornik, ze Telewizja Kiblowa "Broker"
    umozliwia staly dostep do sieci Internetu
    (poprzez istniejaca instalacje telewizyjna).

    Wszystkich zainteresowanych ww. usluga
    prosi sie o kontakt pod bezplatny numer
    Teleserwisu 0800-163-005
    (czynny codziennie w godzinach 8oo - 20oo)

    Jednoczesnie informujemy, ze TV BROKER jako
    jeduna firma uzyskala zgode Spoldzielni na
    udostepnienienie lokatorom laczy internetowych.

    W zwiazku z powyzszym wszelkie inne sieci
    internetowe dzialajace w naszych budynkach na
    os. Sikornik, jako nie majace zgody Spoldzielni,
    beda likwidowane, ez ponoszenia jakiejkolwiek
    odpowiedzialnosci ze strony Spoldzielni.

    KIEROWNIK
    DZIALU G.Z.M.
    *Helena Wisniewska*

  • 2. Data: 2002-11-21 12:11:00
    Temat: Re: wyłączność na internet na terenie sm (długie)
    Od: "Piotr Orzechowski" <news@USUN_SPAMpiotrorzechowski.com>

    "Adam Szpakowski" <w...@p...gliwice.pl> wrote in message
    > Witam,
    >
    > Właśnie na klatkach na terenie SM pojawiło się ogłoszenie przytoczone
    > poniżej w pełnej treści.
    [.........]
    > Byłbym bardzo wdzięczny za wszelkie informacje i namiary na akty prawne
    > pomocne w tej sprawie.
    [.........]

    nie za bardzo rozumiem
    w spółdzielni jest zarząd i rada nadzorcza, która ma waszą zgodę na
    rządzenie spółdzielnią
    jeśli się z tym nie zgadzacie to zmieńcie radę nadzorczą i zarząd
    jeśli taką podjęli decyzję to należy iść na zebranie i zaskarżyć uchwałę -
    na przykład dlatego, że nie było przetargu

    prawo spółdzielcze opisane jest w:
    Dz.U.95.54.288
    1995-12-28 zm. Dz.U.95.133.654
    1996-01-01 zm. Dz.U.96.5.32
    1996-06-02 zm. Dz.U.96.24.110
    1996-07-01 zm. Dz.U.96.43.189
    1997-04-20 zm. Dz.U.97.32.183
    1997-10-22 zm. Dz.U.97.121.770
    1997-10-24 zm. Dz.U.97.111.723
    1999-05-21 zm. Dz.U.99.40.399
    1999-09-01 zm. Dz.U.99.60.636
    1999-09-24 zm.wyn.z Dz.U.99.77.874
    1999-12-14 zm. Dz.U.99.99.1151
    2001-01-01 zm. Dz.U.97.121.769
    2001-04-24 zm. Dz.U.01.4.27
    2001-07-06 zm.wyn.z Dz.U.01.69.724
    USTAWA
    z dnia 16 września 1982 r.
    Prawo spółdzielcze.

    ---
    w każdym razie jeśli chcecie założyć sieć i położyć kable na ścianach to
    spółdzielnia musi wyrazić zgodę

    najlepiej załóżcie sieć radiową:)) nie będzie problemu

    pozdrawiam
    Piotr Orzechowski

  • 3. Data: 2002-11-21 12:58:22
    Od: Adam Szpakowski <w...@p...gliwice.pl>

    Piotr Orzechowski wrote:

    > nie za bardzo rozumiem

    Mam wrażenie, że nie do końca jasno napisałem.
    Sieci działające na tym terenie, który obejmuje kilka różnych spółdzielni
    kiedyś (2-3 lata temu) uzyskały zgodę na założenie takich sieci. Odbywało
    się to w różny sposób, jednak zawsze była to pisemna zgoda jakiegoś
    (uprawnionego) oddziału spółdzielni. W zgodach tych nigdy nie było
    wpomniane, że są na czas określony.

    > w spółdzielni jest zarząd i rada nadzorcza, która ma waszą zgodę na
    > rządzenie spółdzielnią
    > jeśli się z tym nie zgadzacie to zmieńcie radę nadzorczą i zarząd

    To teoretycznie wygląda pięknie. Ale praktycznie jest niewykonalne. Przykro
    napisać, ale w tej mierze demokracja nie działa lub działa kiepsko.
    Sprawa jak pisałem nie dotyczy jednej spółdzielni, ale kilku. Wygląda to tak
    jakby jedna z nich chciała wysondować sprawę i sprawdzić czy jej się uda. A
    osoby, które pozakładały te sieci i włożyły w całość dużą pracę pozostaną
    na lodzie.

    Bo chyba powinienem wyrażnie napisać, że sieci te to czysta praca społeczna.
    Wszelkie pieniądze, które do nich wpływają są przeznaczone na opłaty i na
    inwestycję w sieć. Po prostu grupki ludzi, które chciały mieć inet się
    zebrały i coś zrobiły, a teraz nie chcą tego oddać.

    > jeśli taką podjęli decyzję to należy iść na zebranie i zaskarżyć uchwałę -
    > na przykład dlatego, że nie było przetargu

    Ale nawet gdyby był przetarg, to czy mogą zmonopolizować jedną decyzją jakiś
    sektor praw ludzi mieszkających na danym terenie, i zabronić działań innym?

    Niestety spółdzielnia może po prostu przyjść i pociąć kable jako
    "nielegalne" w obliczu ich decyzji. Więc po prostu trzeba ją do tego
    zniechęcić i ucywilizować.

    > Prawo spółdzielcze.
    Jest to oczywiście fakt. Włąśnie jestem przed przeglądaniem tych zapisów.
    Dziękuję za wyszczególnienie. Łatwiej będzie się w tym rozeznać.

    > w każdym razie jeśli chcecie założyć sieć i położyć kable na ścianach to
    > spółdzielnia musi wyrazić zgodę

    Jak pisałem wyżej zgody są. Ale np na rozbudowy to już spółdzielnie nie chcą
    się zgodzić opierając się właśnie na tym, że jedna firma została przez nie
    wybrana.

    > najlepiej załóżcie sieć radiową:)) nie będzie problemu

    Cóż... jako osoba działająca w sieciach od ładnych kilku lat i ostatnio
    bawiąca się trochę właśnie radiówkami, zapewniam, że szkielet sieci
    położony na radiu, to w dzisiejszych czasach mrzonka. Zupełnie innego rzędu
    przepustowości są potrzebne na sprawne działanie takiej sieci. Radia są
    dobre (czasem) na uzyskanie dostępu do węzła sieci.
    Zresztą w mej interpretacji ogłoszenie spółdzielni zabrania w ogóle dostępu
    do inetu inaczej niż przez "Brokera".

    > pozdrawiam
    > Piotr Orzechowski

    Pozdrawiam
    Adam Szpakowski

  • 4. Data: 2002-11-21 13:50:14
    Od: "Piotr Orzechowski" <news@USUN_SPAMpiotrorzechowski.com>

    "Adam Szpakowski" <w...@p...gliwice.pl> wrote in message
    [.............]

> [...]
    > dobre (czasem) na uzyskanie dostępu do węzła sieci.
    > Zresztą w mej interpretacji ogłoszenie spółdzielni zabrania w ogóle

    jeśli jest to już oficjalna uchwała rady nadzorczej lub innego organu to po
    prostu odwołajcie się od niej :)
    zawsze trochę przeciągniecie sprawę i nagłośnicie temat
    jako podkładkę dołączcie otrzymane kiedyś zezwolenia i rachunki (jeśli ktoś
    takie trzyma)

    a później petycja podpisana przez wielu mieszkańców

    a dodatkowo proponuję skierować sprawę do federacji konsuknetów i rzecznika
    praw obywatelskich - może akurat traficie na jakąś życzliwą osobę, która
    wspomoże was - czasami takie się zdarzają
    możesz zapytać o poradę e-mailem lub faxem
    zawsze odpowiadają
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl

    pozdrawiam
    Piotr Orzechowski

  • 5. Data: 2002-11-21 19:08:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Ogłoszenie jest głupie i narusza wiele praw. Mieszkańców do wyboru dostawcy
    usług, firm do świadczenia usług itd. Nie chce mi się wymieniać. Ja Ci
    poradzę. Zdejm jedno z ogłoszeń i prześlij do TP SA z informacją, że
    chciałeś korzystać z ich usług, ale nie możesz, bo Ci zabroniła
    spółdzielnia. (nieważne, czy chciałeś). A następnei czekaj na skutki. W
    najgorszym razie spółdzielnia wycofa się ze sprawy. W najlepszym zamkną
    ojców tego sukcesu. Dobra zabawa gwarantowana.

    No możesz również powiadomić prokuraturę, ale po co Ci kłopot. TP SA załatwi
    to za Ciebie.

  • 6. Data: 2002-11-21 21:47:15
    Od: Adam Szpakowski <w...@p...gliwice.pl>

    Piotr Orzechowski wrote:

    > a dodatkowo proponuję skierować sprawę do federacji konsuknetów i

    Faktycznie pomysł dobry. Spróbować nie zawadzi.

    - Pytaniem jest, czy spółdzielnia może teraz od ręki "wejść na bloki" i
    pościągać (poprzecinać) sieci? Jak wygląda okres karencji (uprawomocniania)
    się takiej uchwały? Czy są jakieś centralne przepisy o tym mówiące?

    - Pytanie też czy odwołanie się do spółdzielni oznacza, że do czasu
    rozpatrzenia skargi muszą się wstrzymać z działaniami przeciw sieciom?

    - Oraz jakie są instancje odwoławcze po decyzji spółdzielni? Od razu sąd? Bo
    przecież na zwołanie walnego członków spółdzielni trzeba czekać długo.

    Dziękuję za pomysły

    Pozdrawiam
    Adam Szpakowski

  • 7. Data: 2002-11-22 20:00:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

> [...]
    (uprawomocniania)
    | się takiej uchwały? Czy są jakieś centralne przepisy o tym mówiące?

    Wydaje mi się, że spółdzielnia nie ma prawa niczego niszczyć. jeśli zniszczy
    sieć, to popełni po prostu przestępstwo uszkodzenia mienia. Może oczywiście
    pozostałych operatorów wezwać do zaniechania bezprawnego używania, a jak nie
    zgodzą się zdjąć dobrowolnie sieci, to wówczas pozwać ich do sądu. No i
    wówczas okarze się, kto ma rację. Nie sądzę by sąd nakazał zdjęcie sieci.

    | - Pytanie też czy odwołanie się do spółdzielni oznacza, że do czasu
    | rozpatrzenia skargi muszą się wstrzymać z działaniami przeciw sieciom?

    Odwoływać się można od decyzji. Jesli jest to uchwała, to istnieją
    przewidziane w prawie środki odwoławcze. Jednak z tego co piszesz, nie
    wydaje mi się, by to miało charakter decyzji czy też uchwały. jest to
    zarządzenie, które w razie niezgodności z ogólnymi przepisami podlega
    uchyleniu. W pierwszej kolejności należałoby wyczerpać środki odwoławcze w
    samej spółdzielni (rada nadzorcza, walne zgromadzenie, komisja rewizyjna
    itd.)

  • 8. Data: 2002-11-22 22:48:36
    Od: Adam Szpakowski <w...@p...gliwice.pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > W pierwszej kolejności należałoby wyczerpać środki odwoławcze w
    > samej spółdzielni (rada nadzorcza, walne zgromadzenie, komisja rewizyjna
    > itd.)

    Już były wizje w spółdzielni. Dalsze planowane na przyszły tydzień z tego co
    wiem. Wygląda na to, że spółdzielnia idzie w zaparte. Chyba będzie trzeba
    uzyć tych środków odwoławczych.

    Dziękuję bardzo za informacje

    Pozdrawiam
    Adam Szpakowski