  • 1. Data: 2004-06-13 12:08:30
    Temat: wykupienie lokatorskiego - ograniczenia sprzedazy
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Ave!

    Mama takie pytanko: coś mi się obiło o uszy, że czasami (zwykle?) jest
    tak, że po wykupieniu lokatorskiego na własnościowe jest jakiś okres
    czasu, przez jaki nie można go odsprzedać.

    Skąd to się bierze, dlaczego i jak ma się to do swobodnego dysponowania
    własną własnością - to tak, jakbym np. kupił w sklepie telewizor, a
    potem przez ileś miesięcy nie miałbym prawa go odsprzedać - bez sensu...

  • 2. Data: 2004-06-13 13:13:49
    Od: "Zbig T." <z...@o...pl>

    W zeszłym roku dokonałem wykupu mieszkania lokatorskiego, w którym
    mieszkałem. Otrzymałem rabat w wysokości 85% wartości rynkowej. W akcie
    notarialnym zawarto klauzulę mówiącą, że jeżeli zbędę to mieszkanie przed
    upływem 5 lat będę musial zwrócić kwotę w wysokości udzielonego rabatu, za
    wyjątkiem zbycia na rzecz osoby najbliższej. Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2004-06-13 13:19:34
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Zbig T. wrote:
> [...]
    > upływem 5 lat będę musial zwrócić kwotę w wysokości udzielonego rabatu, za
    > wyjątkiem zbycia na rzecz osoby najbliższej. Pozdrawiam.

    Czy taką klauzulę można obejść np. pożyczając od kogoś np. 150'000 zł na
    5 lat z mieszkaniem w charakterze zabezpieczenia? (i oczywiście nie
    spłacając)

  • 4. Data: 2004-06-13 13:21:25
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Zbig T. wrote:
> [...]
    > upływem 5 lat będę musial zwrócić kwotę w wysokości udzielonego rabatu, za
    > wyjątkiem zbycia na rzecz osoby najbliższej. Pozdrawiam.

    Ale zaraz - przecież tej najbliższej osoby ta klauzula już nie obowiązuje!

    Czyli sprzedaję np. tacie albo siostrze, a oni potem sprzedają normalnie
    - a złodzieje ze spółdzielni niech się walą. Zgadza się?

  • 5. Data: 2004-06-13 18:33:26
    Od: RSujak @ plusnet. POLSKA (Prof)

    On Sun, 13 Jun 2004 15:21:25 +0200, Andrzej Lawa
    <a...@l...SPAM_PRECZ.com> wrote:

    >Ale zaraz - przecież tej najbliższej osoby ta klauzula już nie obowiązuje!
    >
    >Czyli sprzedaję np. tacie albo siostrze, a oni potem sprzedają normalnie
    >- a złodzieje ze spółdzielni niech się walą. Zgadza się?

    No właśnie chyba nie, bo ta klauzula jest zawarta jako zastaw na
    hipotece.
    Niech mnie ktoś doświadczony poprawi/poprze, bom i ja ciekawy :-)

    Pozdrawiam
    Prof

  • 6. Data: 2004-06-13 19:47:42
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 13 cze o godzinie 20:33, na pl.soc.prawo, RSujak napisał(a):

    > No właœnie chyba nie, bo ta klauzula jest zawarta jako zastaw na
    > hipotece.
    > Niech mnie ktoœ doœwiadczony poprawi/poprze, bom i ja ciekawy :-)

    Oczywiście że masz _częściowo rację_.
    To jest treść działu II w _Księdze Wieczystej_ a nie hipotece - hipoteka to
    zupełnie /inna melodia/ i nie ma nic wspólnego z ograniczeniami i ciężarmi
    w dziale II KW.

    Zapis taki traci moc po danym czasie /5 lat/ od zawarcia Umowy ze
    sprzedającym - czyli z ZGM czy tym podobnym sprzedającym.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 7. Data: 2004-06-15 17:54:48
    Od: RSujak @ plusnet. POLSKA (Prof)

    On Sun, 13 Jun 2004 21:47:42 +0200, "Artur Ch."
    <s...@r...pbz> wrote:

> [...]
    >zupełnie /inna melodia/ i nie ma nic wspólnego z ograniczeniami i ciężarmi

    A jak to się ma do siebie? Lub inaczej - jak to się ma do mnie i moich
    możliwości dysponowania lokalem (np. sprzedaż)?

    Otrzymałem jako darowiznę od osoby najbliższej mieszkanie z takimi
    zapisami, z tym że w ciągu 5 lat nie mogę (nie mogłem) zmienić formy
    użytkowania lokalu (chyba tak to się nazywało), a przed 10 lat zbyć,
    z wyjątkami że:
    - mogę zbyć osobie najbliższej nie posiadającej mieszkania, lub
    - przeznaczyć środki ze sprzedaży na zapewnienie nowego lokum
    (opisałem to własnymi słowami - mam nadzieję że prawidłowo).

    Czy mogę np. wziąć kredyt hipoteczny na te mieszkanie?
    Czy wtedy nie będzie to "podwójnie" obciążone?

    Czy te zapisy to jest jakieś obciążenie dla mnie (jako kolejnego
    właścieciela) lub innych, kolejnych
    Jak to wygląda przy sprzedaży, z przeznaczeniem środków na zakup
    nowego mieszkania?

    >Zapis taki traci moc po danym czasie /5 lat/ od zawarcia Umowy ze
    >sprzedającym - czyli z ZGM czy tym podobnym sprzedającym.

    Czyli co ja mogę, a czego nie mogę?

    Ufff, troszkę się tego nazbierało, ale sądzę że więcej osób jest
    zainteresowane tematem.

    Dziękuję i pozdrawiam
    Prof

  • 8. Data: 2004-06-15 18:27:01
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 15 cze o godzinie 19:54, na pl.soc.prawo, RSujak napisał(a):

> [...]
    > zapisami, z tym że w cišgu 5 lat nie mogę (nie mogłem) zmienić formy
    > użytkowania lokalu (chyba tak to się nazywało), a przed 10 lat zbyć,

    No właśnie, w ciągu tych 5 lat nie możesz tego mieszkania sprzedać. Choć
    możesz go sprzedać z tym że wtedy będziesz _musiał_ zapłacić uzyskaną
    bonifikatę którą udzielił Ci /Twojemu krewnemu który wtedy kupował/
    sprzedający to mieszkanie.

    > Czy mogę np. wzišć kredyt hipoteczny na te mieszkanie?
    > Czy wtedy nie będzie to "podwójnie" obcišżone?

    Możęsz wziąść kredyt hipoteczny na to mieszkanie - ale nie myl pojęć
    ograniczeń i ciężarów a hipoteką - już w poprzednim pośćie Ci o tym
    pisałem.

    > Czy te zapisy to jest jakieœ obcišżenie dla mnie (jako kolejnego
    > właœcieciela) lub innych, kolejnych

    Jest przecież data sporządzenie Aktu Notarialnego w oparciu o które na
    pewno założono, wyodrębniono KW dla tego mieszkania - od tego czasu
    /biegnie/ owo ograniczenie sprzedaży. Możesz być 15 członkiem rodziny który
    będzie właścicielem - ale jak tylko sprzedasz komuś spoza rodziny -
    oddajesz bonifikate.

    > Jak to wyglšda przy sprzedaży, z przeznaczeniem œrodków na zakup
    > nowego mieszkania?

    Nie wiem, w sumie to chyba sprzedającego /pierwotnie, czyli Urząd Miejski,
    Gmina itp/ też nie będzie interesować ;)

    > Czyli co ja mogę, a czego nie mogę?

    Czytaj wyżej.

    --
    Pozdro... Artur Ch.