  • 1. Data: 2005-10-25 12:06:55
    Temat: wykorzystanie pieniędzy z kasy mieszkaniowej
    Od: Jacek Karczmarczyk <j...@b...pl>

    Witam,
    Pieniądze zaoszczędzone w k.m. (w bph) muszę przeznaczyć na cele
    mieszkaniowe - dowiedziałem się, że mogę w to również wliczyć koszt
    podpisania aktu notarialnego. Chciałem się dowiedzieć o podstawę prawną
    takiego stwierdzenia oraz czy mogę wliczyć cały koszt czy tylko niektóre
    "podkoszty", na które składają się:
    - wynagrodzenie wg traksy notarialnej na pods. rozp. min. spraw. z dnia
    28 czerwca 2004r (D.U. 48 poz 1564 z 29.06.2004) z par 3,5;
    - par. 16
    - par. 12
    - podatek vat od pobranej taksy notarialnej
    - wpis sądowy na pods. rozp. min. spraw. z 17.12.1996 dz. u. 154 poz 753...
    (powyższe punkty to cytat z aktu notarialnego)

    Przypuszczam, że chodzi o jedne z punktów umowy z kasą, który mówi, że
    "posiadacz rachunku zobowiązuje się do przeznaczenia środków (...) na
    realizację potrzeb mieszkaniowych, t.j: 1. nabycie, budowę, (...) lokalu
    mieszkalnego" - jeśli tak faktycznie jest to prosiłbym o podstawę prawną
    stwierdzenia, że w koszt nabycia mieszkania wlicza się również koszt
    podpisania aktu notarialnego

    Dziękuję za odpowiedź
    Jacek Karczmarczyk

  • 2. Data: 2005-10-25 14:17:11
    Od: "BL" <b...@p...pl>

    Użytkownik "Jacek Karczmarczyk" <j...@b...pl> napisał w
    wiadomości news:djl745$1mq1$1@node1.news.atman.pl...
> [...]
    > mieszkalnego" - jeśli tak faktycznie jest to prosiłbym o podstawę prawną
    > stwierdzenia, że w koszt nabycia mieszkania wlicza się również koszt

    Umowa z bankiem NIE MA NIC DO RZECZY. Ważna jest treść ustawy o Podatku
    Dochodowym od Osób Fizycznych i to w treści z 2001 roku (bo podpisywałeś
    umowę zapewne przed 1 stycznia 2002). W sumie to możesz wydać kasę na
    dowolny cel, ale wówczas musisz zwrócić całą wykorzystaną ulgę (pewnie 30%
    wpłat) + odsetki podatkowe. Jeśli nie chcesz, kasę musisz DO KOŃCA ROKU
    KALENDARZOWEGO wydać na jeden z celów wymienionych w przywołanej ustawie.
    Zapis ustawowy był jednak mało precyzyjny - nie znajdziesz tam nic na temat
    np. kosztów notarialnych, ale przez lata wykształciło się orzecznictwo i
    linia postępowania urzędów skarbowych, która wiele "podkosztów" akceptuje. Z
    głowy nie wymienię Ci tych podkosztów, ale zajrzyj do BIP na stronach
    Ministerstwa Finansów i poszukaj w odpowiedziach na pytania podatników. Jest
    pokaźna ilość informacji.

    Pozdrawiam,
    BL

  • 3. Data: 2005-10-25 14:43:16
    Od: Jacek Karczmarczyk <j...@b...pl>

    BL napisał(a):
    > podpisywałeś umowę zapewne przed 1 stycznia 2002).

    Jawol

    > W sumie to możesz
    > wydać kasę na dowolny cel, ale wówczas musisz zwrócić całą wykorzystaną
    > ulgę (pewnie 30% wpłat) + odsetki podatkowe. Jeśli nie chcesz,

    Oczywiście, że nie chcę, dlatego pytam. Jeśli się okaże, że akt
    notarialny pod to nie podchodzi to będę miał parę tys. do wydania, więc
    wolałbym ich jednak nie wydawać jeśli nie muszę.

    > Z głowy nie wymienię Ci tych
    > podkosztów, ale zajrzyj do BIP na stronach Ministerstwa Finansów i
    > poszukaj w odpowiedziach na pytania podatników. Jest pokaźna ilość
    > informacji.

    Na razie znalazłem tylko interpretację, która mówi, że można wliczać
    prowizje i opłaty bankowe, co też nie jest dla mnie bez znaczenia. W
    sprawie aktu not. na razie nic nie widziałem, ale będę szukać dalej. Dla
    pewności - czy chodzi o stronę http://sip.mf.gov.pl/sip (tymczasowo
    niedostępna...) czy też szukać jeszcze gdzieś indziej?

    --
    Jacek Karczmarczyk
    "Podoba mi sie to, co panowie mowia, ze sie podoba..." / Rejs

    [ tymczasowo http://karczmarczyk.akacje.pl ]

  • 4. Data: 2005-10-26 00:14:43
    Od: Jacek Karczmarczyk <j...@b...pl>

    Jeszcze jedno pytanko dot. tematu - czy jeśli by się okazało, że akt
    notarialny można wliczyć w koszty mieszkaniowe to czy potrzebna jest
    faktura na to czy wystarczy sam akt, w którym są wyszczególnione
    wszystkie koszty?