  • 1. Data: 2005-10-25 11:37:13
    Temat: składanie komputerów (certyfikacja UE )
    Od: Lukasz Pilski <s...@p...onet.pl>

    Wie że było to już poruszane ale w google znalazłem tylko strzępki
    informacji.
    Czy ktoś z szacownych forumowiczów mógłby mi napisać coś na temat
    uzyskiwania certyfikatu CE na składane komputery ??
    Głównie chodzi mi o to jakie wyniki badań trzeba przedstawić by taki
    certyfikat uzyskać i kto takie badania musi przeprowadzać - czy ja jako
    składający komputer mam do tego prawo ?

    Będę bardzo wdzięczny za każdą odpowiedź.

    z poważaniem
    Łukasz

  • 2. Data: 2005-10-25 12:59:59
    Temat: Re: składanie komputerów (certyfikacja UE )
    Od: "jegi" <jegi23@bez_tego.wp.pl>

> [...]
    > Głównie chodzi mi o to jakie wyniki badań trzeba przedstawić by taki
    > certyfikat uzyskać i kto takie badania musi przeprowadzać - czy ja jako

    A nie prościej sprzedać klientowi części i "niech sam sobie złoży"?
    CE jest potrzebne aby dopuścić do obrotu - klient składa to dla siebie więc
    nie powinno być problemów...

    J.

  • 3. Data: 2005-10-25 13:33:47
    Od: Lukasz Pilski <s...@p...onet.pl>

    A i owszem - można tak robić i nie ma problemów gdy chodzi o użytkownika
    indywidualnego. gorzej z firmami.
    Nie każda firma ma "kreatywnego księgowego" a jeśli chodzi o przetargi
    publiczne to się po prostu nie da ( teoretycznie - bo praktyka pokazuje
    inaczej ).

    Na razie przepis jest raczej martwy, ponieważ i tak wszyscy sprzedają
    komputery bez certyfikatów.

    Ja się zastanawiam co będzie za lat X kiedy na handel sprzętem bez
    certyfikatu przestaną przymykać oczy urzędnicy.

    Znalazłem informacje, że w tak zwanych krajach starej unii działa to właśnie
    na tej zasadzie ( małe firmy sprzedają komplet części - z których każda
    posiada certyfikat, no a duże... no cóż, je stać na laboratoria )

    Więc pozostaje nadal aktualne pytanie o to kro może nadawać certyfikat.
    Można to potraktować jako dywagacię teoretyczną, ponieważ praktyka w myśl
    przysłowia "Polak potrafi" pokazała że CE wcale taki niezbędny nie jest...

  • 4. Data: 2005-10-25 14:02:54
    Od: "jegi" <jegi23@bez_tego.wp.pl>

> [...]
    > przysłowia "Polak potrafi" pokazała że CE wcale taki niezbędny nie jest...

    Większość małych producentów (nie tylko sprzętu PC), a przynajmniej w
    krajach "starej" Unii, wydaje oświadczenie zgodności z normami CE po
    własnych badaniach i na własną odpowiedzialność.

    Musisz poszukać norm, które komputer musi spełnić i zobaczysz, czy i jakim
    kosztem jesteś w stanie sam to badać.
    A jeśli nie, to znajdź odpowiednią jednostkę certyfikującą w PL, bo zapewne
    już jakieś laboratoria zdążyły dostać stosowne uprawnienia.

    Problem polega na tym, że powinieneś certyfikować każdą sprzedawaną
    konfigurację sprzętu - zatem badania będziesz musiał przeprowadzać
    non-stop - stąd chyba lepiej by było przyłożyć się do takiego laboratorium.

    Swoją drogą jeśli już się dowiesz czy i gdzie są odpowiednie jednostki
    certyfikujące i ile sobie życzą za przebadanie sprzętu klasy PC, to daj znać
    na grupie :)
    Kiedyś słyszałem, że koszt przebadania jednej konfiguracji to kilkaset
    złotych - ale czy to prawda?

    J.

  • 5. Data: 2005-10-25 14:49:56
    Od: Lukasz Pilski <s...@p...onet.pl>

    jegi wrote:

    > Większość małych producentów (nie tylko sprzętu PC), a przynajmniej w
    > krajach "starej" Unii, wydaje oświadczenie zgodności z normami CE po
    > własnych badaniach i na własną odpowiedzialność.

    Oooo... więc jednak mogę :)

> [...]
    > znać na grupie :)
    > Kiedyś słyszałem, że koszt przebadania jednej konfiguracji to kilkaset

    Jak już wszystko znajdę to dam znać...
    ale sądzę że sam chyba zacznę to badać :)

  • 6. Data: 2005-10-25 14:52:34
    Od: "ewwwe" <f...@n...pl>

    > Kiedyś słyszałem, że koszt przebadania jednej konfiguracji to kilkaset
    > złotych - ale czy to prawda?

    Ja słyszałem o 6000 pln.. - cena z wydaniem certyfikatu

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2005-10-25 15:18:39
    Od: Lukasz Pilski <s...@p...onet.pl>

    ewwwe wrote:

    > Ja słyszałem o 6000 pln.. - cena z wydaniem certyfikatu

    No to zmieniam profil i buduję laboratorium :)

  • 8. Data: 2005-10-25 20:11:51
    Od: "marek" <n...@f...spam>

    i to jest prawdziwa cena - drazylem kiedys temat
    wiekszosc firm dziala na zasadzie - skoro czesci maja certyfikat to pecet
    tez

    krotko - nie trzeba nic badac, mozna po prostu powiedziec ze sprzet spelnia
    norme CE, jesli jednak inspekcja o to poprosi trzeba udowodnic ze tak jest w
    istocie - tzn przedstawic wyniki z odpowiedniego laboratorium.

    jesli chodzi o sprzet komputerowy to w Polsce mamy proznie, nikt nic nie wie
    i absolutnie sie nie orientuje. nie ma zadnych norm i nikt nawet nie ma
    pojecia jak podejsc do badania komputerow. jedyne badanie jakie sie
    przeprowadza to (nie pamietam nazwy) bodajze nisko i wysokonapieciowe -
    generalnie badany jest zasilacz i przypadkiem cos co jest do niego
    podlaczone

  • 9. Data: 2005-10-25 21:07:27
    Od: "Krzysiek M." <c...@-...pl>

    marek napisał(a):

> [...]
    > norme CE, jesli jednak inspekcja o to poprosi trzeba udowodnic ze tak jest w
    > istocie - tzn przedstawic wyniki z odpowiedniego laboratorium.

    a to przypadkiem, nie inspekcja powinna udowodnić, że NIE SPEŁNIA ????

    --
    Krzysiek M.

  • 10. Data: 2005-10-26 04:40:03
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    marek napisał(a):

    > krotko - nie trzeba nic badac, mozna po prostu powiedziec ze sprzet spelnia
    > norme CE, jesli jednak inspekcja o to poprosi trzeba udowodnic ze tak jest w
    > istocie - tzn przedstawic wyniki z odpowiedniego laboratorium.

    Nie prawda.

> [...]
    > przeprowadza to (nie pamietam nazwy) bodajze nisko i wysokonapieciowe -
    > generalnie badany jest zasilacz i przypadkiem cos co jest do niego

    Nie prawda.

    j.