  • 1. Data: 2003-04-16 15:55:28
    Temat: wykonywanie autorskich praw osobistych
    Od: "Joanna" <y...@p...onet.pl>

    Witam!

    W umowie o dzieło dotyczącej napisania dla pewnego czasopisma artykułu jest
    takie zdanie: "Autor upowaznia wydawnictwo do wykonywania w jego imieniu
    autorskich praw osobistych do przedmiotowego dzieła". Bardzo proszę
    wyjaśnijcie mi co to znaczy... Co wydawnictwo w takiej sytuacji może zrobic?

    Pozdrawiam,
    Joanna

  • 2. Data: 2003-04-16 22:26:33
    Temat: Re: wykonywanie autorskich praw osobistych
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Joanna wrote:
    > [..]
    > Co wydawnictwo w takiej sytuacji może zrobic?

    Zdecydować o sposobie - nazwisko, pseudo, znak - podpisania artykułu.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm

  • 3. Data: 2003-04-17 07:35:24
    Od: "Darek" <c...@w...pl>

    Użytkownik "Elita.pl" <b...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Zdecydować o sposobie - nazwisko, pseudo, znak - podpisania artykułu.

    ewentualnie skrócić , pociąć tekst , wstawiwc podtytuły (prawo do
    integralności)

    pozdr
    Darek

  • 4. Data: 2003-04-17 08:08:50
    Od: " alek" <n...@N...gazeta.pl>

    Elita.pl <b...@e...pl> napisał(a):

    > Zdecydować o sposobie - nazwisko, pseudo, znak - podpisania artykułu.
    >
    > pozdrawiam
    > Arek
    >

    > --
    > http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm
    To bardzo uproszczona odpowiedź - może wprowadzać w błąd. Przy uprawnieniach
    wydawnictwa , przepisy dają jednak również różne możliwości działania autorowi
    i pewną ochronę jego prawom.

  • 5. Data: 2003-04-17 12:29:07
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Joanna wrote:

> [...]
    >autorskich praw osobistych do przedmiotowego dzieła". Bardzo proszę
    >wyjaśnijcie mi co to znaczy... Co wydawnictwo w takiej sytuacji może zrobic?

    Do tego co napisali przedmówcy, dodam że chodzi o to, aby wydawnictwo
    mogło po raz pierwszy wydrukować artykuł (lub nie zrobić tego).
    Często przy takim upoważnieniu do wykonywania praw umieszczony jest
    jeszcze szczególowy zapis, że np. wydawnictwo może korzystać z tekstu bez
    podawania autora i dokonywać w nim niezbędnych zmian.

    Upoważnienie do wykonywania praw osobistych oznacza bowiem, że autor
    zgadza się aby w jego imieniu wydawnictwo:
    - mogło decydować o udostępnieniu po raz pierwszy utwóru publiczności
    - sprawowało nadzór nad sposobem korzystania z utworu
    - decydowało o sposobie oznaczenia autorstwa utworu (nazwisko, pseudonim,
    udostępnianie anonimowe).

    Sformłuowanie 'upoważnienie do wykonywania praw' jest w tym wypadku
    furtką umożliwiającą w pewnym sensie 'korzystanie' z niezbywalnych
    ustawowo praw osobistych. Inną możliwością jest zobowiązanie się autora
    do niewykonywania konkretnych praw osobistych wobec określonej osoby.

    Wykonywanie tych praw w imieniu autora nie oznacza oczywiście zrzeczenia
    się lub zbycia tych praw przez niego. Autor może np. cofnąć upoważnienie do
    wykonywania praw osobistych 'w jego imieniu', ma także inne możliwości
    działania w celu dochodzenia swoich praw.

    więcej o prawach osobistych: http://strony.wp.pl/wp/prawwwo/konrad2a.htm

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 6. Data: 2003-04-18 12:43:55
    Od: "Joanna" <y...@p...onet.pl>

> [...]
    > jeszcze szczególowy zapis, że np. wydawnictwo może korzystać z tekstu bez
    > podawania autora i dokonywać w nim niezbędnych zmian.

    Owszem, jest w umowie zapis, z ktorego wynika, ze wydawnictwo mogloby
    zamiescic gdziekolwiek artykul (lub jego fragment) bez podania nazwiska
    autora; jest tez o mozliwosci zmian w tekscie.

    >Inną możliwością jest zobowiązanie się autora
    > do niewykonywania konkretnych praw osobistych wobec określonej osoby.

    Tzn?

    > Wykonywanie tych praw w imieniu autora nie oznacza oczywiście zrzeczenia
    > się lub zbycia tych praw przez niego.

    Ale przeciez autor nie moze zgodzic sie na to, aby ktos mogl jego artykul
    wydrukowac bez jego nazwiska. Nie moze tez zgodzic sie na to aby pod jego
    nazwiskiem wydrukowano artykul ze mnianami wprowadzonymi przez kogos
    innego...

    Pozdrawiam,
    Joanna

  • 7. Data: 2003-04-18 14:55:39
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Joanna wrote:

    >Tzn?

    To po prostu inna możliwość osłabienia przepisu o 'niezbywalności'
    praw osobistych, wymieniana przez prawników obok tytułowego 'upoważnienia
    do wykonywania praw'.
    Np. napisałam poemat, ale zobowiązuję się w umowie do tego, że gdy Ty
    zmienisz jego treść, ja nie będę wobec Ciebie rościć pretensji
    o naruszenie przysługującego mi prawa do zachowania jego integralności.
    Prawa nie zbywam więc przepisu nie łamiemy, ale de facto jednak Ty uzyskujesz
    za moją zgodą prawo do zmian.

> [...]
    >wydrukowac bez jego nazwiska. Nie moze tez zgodzic sie na to aby pod jego
    >nazwiskiem wydrukowano artykul ze mnianami wprowadzonymi przez kogos

    Właśnie autor _może_ się na to zgodzić - i jedynie on o tym decyduje,
    lub ktoś kto za jego zgodą i w jego imieniu wykonuje autorskie prawa osobiste.

    Art. 16. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste
    chronią (...) w szczególności prawo do:
    (...)
    2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania
    go anonimowo,
    3) nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania,
    (...)

    Oczywiście _zawsze_ jest to sprawa dobrowolna, a autor nie traci
    swoich praw - on wyrażając(lub nie) tę zgodę własnie z nich korzysta.
    Umowa, która określałaby _zbycie_ czy _przeniesienie_ autorskich praw
    osobistych będzie nieważna.