    From: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wykonywanie autorskich praw osobistych
    Date: Fri, 18 Apr 2003 16:55:39 +0200

    Joanna wrote:

    >Tzn?

    To po prostu inna możliwość osłabienia przepisu o 'niezbywalności'
    praw osobistych, wymieniana przez prawników obok tytułowego 'upoważnienia
    do wykonywania praw'.
    Np. napisałam poemat, ale zobowiązuję się w umowie do tego, że gdy Ty
    zmienisz jego treść, ja nie będę wobec Ciebie rościć pretensji
    o naruszenie przysługującego mi prawa do zachowania jego integralności.
    Prawa nie zbywam więc przepisu nie łamiemy, ale de facto jednak Ty uzyskujesz
    za moją zgodą prawo do zmian.

    >Ale przeciez autor nie moze zgodzic sie na to, aby ktos mogl jego artykul
    >wydrukowac bez jego nazwiska. Nie moze tez zgodzic sie na to aby pod jego
    >nazwiskiem wydrukowano artykul ze mnianami wprowadzonymi przez kogos
    >innego...

    Właśnie autor _może_ się na to zgodzić - i jedynie on o tym decyduje,
    lub ktoś kto za jego zgodą i w jego imieniu wykonuje autorskie prawa osobiste.

    Art. 16. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste
    chronią (...) w szczególności prawo do:
    (...)
    2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania
    go anonimowo,
    3) nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania,
    (...)

    Oczywiście _zawsze_ jest to sprawa dobrowolna, a autor nie traci
    swoich praw - on wyrażając(lub nie) tę zgodę własnie z nich korzysta.
    Umowa, która określałaby _zbycie_ czy _przeniesienie_ autorskich praw
    osobistych będzie nieważna.

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów