  • 1. Data: 2008-08-08 16:56:14
    Temat: wydruk dokumentu elektronicznego a brak podpisu
    Od: "Ludek" <t...@o...pl>

    Słyszałem że dokumenty pochodzące np z konta internetowego wydrukowane nie
    wymagają podpisu. Czy o prawda, jeśli tak to jaka jest na to podstawa prawna?
    Z czego to wynika?

  • 2. Data: 2008-08-08 17:28:16
    Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl>

    > Z czego to wynika?

    Cytat z wtórnika przelewu:
    "Dokument sporządzony na podstawie art. 7 Ustawy Prawo Bankowe (Dz.U. nr 72 z 2002
    roku, poz. 665 z późniejszymi zmianami). Nie wymaga podpisu ani stempla."

    *piotr'ek*

  • 3. Data: 2008-08-08 18:02:15
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Ludek napisał(a):

    > Słyszałem że dokumenty pochodzące np z konta internetowego wydrukowane nie
    > wymagają podpisu. Czy o prawda, jeśli tak to jaka jest na to podstawa prawna?
    > Z czego to wynika?

    Ogolnie pytasz bo np wydrukowane faktury tez nie wymagaja podpisu etc.
    Moze napisz konkretnie o co chodzi?

    j.

    --
    http://www.index73.pl - Artykuł 73 Konstytucji RP:
    Każdemu zapewnia się wolność twórczości artystycznej,

  • 4. Data: 2008-08-08 18:16:47
    Od: t...@o...pl

> [...]
    z 2002 roku, poz. 665 z późniejszymi zmianami). Nie wymaga podpisu ani

    ok, ale art. 7 prawa bankowego nie za bardzo stwierdza, iż taki dokument nie
    wymaga podpisu ani stempla:

    " Art. 7. 1. Oświadczenia woli związane z dokonywaniem czynności bankowych
    mogą być składane w postaci elektronicznej.
    2. Dokumenty związane z czynnościami bankowymi mogą być sporządzane na
    elektronicznych nośnikach informacji, jeżeli dokumenty te będą w sposób
    należyty utworzone, utrwalone, przekazane, przechowywane i zabezpieczone.
    Usługi związane z zabezpieczeniem tych dokumentów mogą być wykonywane przez
    banki, spółki tworzone przez banki z innymi podmiotami, a także
    przedsiębiorstwa pomocniczych usług bankowych.
    3. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną, uznaje się, że
    czynność dokonana w formie, o której mowa w ust. 1, spełnia wymagania formy
    pisemnej także wtedy, gdy forma została zastrzeżona pod rygorem nieważności.
    4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii
    Prezesa Narodowego Banku Polskiego, sposób tworzenia, utrwalania,
    przekazywania, przechowywania i zabezpieczania, w tym przy zastosowaniu
    podpisu elektronicznego, dokumentów, o których mowa w ust. 2, tak aby zapewnić
    bezpieczeństwo obrotu oraz ochronę interesów banków i ich klientów."

  • 5. Data: 2008-08-08 18:56:59
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    *piotr'ek* pisze:

    > Cytat z wtórnika przelewu:
    > "Dokument sporządzony na podstawie art. 7 Ustawy Prawo Bankowe (Dz.U. nr 72 z 2002
    roku, poz. 665 z późniejszymi zmianami). Nie wymaga podpisu ani stempla."

    A to nie jest tak, że dokumentem ("elektroniczny") jest ten pedeef i on
    nie wymaga stempla ani podpisu ale już jego wydruk jest tylko wydrukiem
    (a nie właściwym dokumentem) i nie ma mocy oryginału w komputerze? ;)

    --
    Filip.

  • 6. Data: 2008-08-08 19:00:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Filip Ozimek pisze:

> [...]
    > on nie wymaga stempla ani podpisu ale już jego wydruk jest tylko
    > wydrukiem (a nie właściwym dokumentem) i nie ma mocy oryginału w

    Właśnie tak jest.

    Poza tym nie wiem co miałoby oznaczać, że "nie wymaga podpisu ani
    stempla". Jeśli komuś brak tego przeszkadza, to może takiego papierka
    nie uznać i nic mu się nie zrobi.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 7. Data: 2008-08-09 15:15:31
    Od: AW <s...@p...onet.pl>

    Liwiusz pisze:
    > Poza tym nie wiem co miałoby oznaczać, że "nie wymaga podpisu ani
    > stempla". Jeśli komuś brak tego przeszkadza, to może takiego papierka
    > nie uznać i nic mu się nie zrobi.

    No to może od innej strony. Jaka jest podstawa prawna *nieuznania*
    dokumentu na którym brak stempla bądź podpisu. Jaki przepis mówi o
    konieczności "występowania" stempla? No i oczywiście, jaka jest
    definicja stempla.
    Dla ułatwienia przyjmijmy, że chodzi o poświadczenie dokonania np. przelewu.

    AW

  • 8. Data: 2008-08-09 16:49:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 9 Aug 2008, AW wrote:

    > No to może od innej strony. Jaka jest podstawa prawna *nieuznania* dokumentu
    > na którym brak stempla bądź podpisu.

    To zależy od celu, do którego chce sie wykorzystać dokument.

    > Jaki przepis mówi o konieczności
    > "występowania" stempla?

    Bardzo rzadko spotykane wyjątki, osobiście znam jeden: w przypadku
    paragonu nie zawierającego danych sprzedawcy (paragonu NIEFISKALNEGO!)
    stempel uprawnia do uznania go za podstawę do wystawienia wewnętrznego
    dowodu księgowego - *w niektórych przypadkach* :)
    O przepisy "stemplowe" trudno.

    Podpis to co innego - dużo częściej do czegoś-tam potrzebna jest
    "forma pisemna". Wtedy potrzebny będzie autograf.
    Niemniej to też NIE jest aż tak powszechne - forma pisemna bywa
    stosowana "nadmiarowo" (mimo, że można zastosować inną) ze
    względu na łatwość dowodową.
    A dowód w postaci *oryginału* zapisu transakcji leży najczęściej
    na harddyskach w banku i podlega dość szczególnej ochronie prawnej,
    więc posłużenia się *kopią* tej treści często będzie skuteczne.

    Sfałszowanie tej kopii "w celu spowodowania u kogoś szkody majątkowej"
    to cóś do 3 lat :)

    > Dla ułatwienia przyjmijmy, że chodzi o poświadczenie dokonania np. przelewu.

    Jak np. do skarbówki to łykają bez popijania :O
    Jak reaguje sąd nie wiem bo nie sprawdzałem, ale jedyną metodą rzetelnego
    sprawdzenia stanu faktycznego jest sprawdzenie W BANKU a nie u tego
    kto pokazuje papierek :)

    pzdr, Gotfryd