  • 1. Data: 2006-07-12 19:26:49
    Temat: wlasny samochod wykorzystywany sluzbowo a ryczalt
    Od: "T_G" <t...@g...pl>

    witam, krotkie pytanie, a w zasadzie dwa - skad mozna sie dowiedziec czegos
    wiecej o ryczalcie za wykorzystywanie wlasnego samochodu do celow
    sluzbowych, a dokladniej chodzi mi o warunki jakie powinien spelniac
    pracownik, tj. bycie wspolwlascicielem badz wlascicielem auta, posiaddanie
    prawa jazdy, i inne tym podobne.

  • 2. Data: 2006-07-13 20:55:09
    Od: b...@v...pl

> [...]
    > sluzbowych, a dokladniej chodzi mi o warunki jakie powinien spelniac
    > pracownik, tj. bycie wspolwlascicielem badz wlascicielem auta, posiaddanie

    źródło: http://kadrowe.pl/modules.php?
    op=modload&name=News&file=article&sid=16&mode=thread
    &order=0&thold=0

    Pracownikowi, który w godzinach pracy używa swojego prywatnego samochodu do
    realizacji zadań zleconych przez pracodawcę, przysługuje zwrot kosztów
    ponoszonych w związku z wyjazdami miejscowymi. Rozliczeń z tego tytułu można
    dokonywać dwojako:
    poprzez ustalenie stałego miesięcznego ryczałtu pieniężnego
    poprzez obliczenie kwoty, będącej wynikiem przemnożenia stawki za 1 kilometr
    przebiegu pojazdu przez liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, wówczas
    pracownik musi założyć i prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu według ogólnego
    wzoru
    Ów ryczałt lub kwota, nieprzekraczająca iloczynu stawki za 1 km i kilometrów,
    wypłacana pracownikowi, stanowi jego przychód. Jest to jednak przychód
    zwolniony od podatku dochodowego czyli nie wlicza się go do pensji i nie
    odprowadza zaliczki na podatek. Pracodawca zaś, może sobie te wydatki na rzecz
    pracownika, zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu również do tej wysokości.

    Wyboru wygodniejszego sposobu zwrotu kosztów, pracodawca dokonuje w zależności
    od częstotliwości lokalnych wyjazdów służbowych pracownika. Żeby stosować
    ryczałt trzeba jednak spełnić dwa warunki. Strony muszą zawrzeć umowę
    cywilnoprawną, w której wyrażają zgodę na używanie prywatnego pojazdu
    pracownika do celów służbowych oraz ustalają wysokość ryczałtu. Oprócz tego,
    pracownik musi złożyć pisemne oświadczenie, że w danym m-cu wyjeżdżał w
    sprawach dotyczących firmy. Otrzymując ryczałt, pracownik nie musi już
    prowadzić odrębnej ewidencji przebiegu pojazdu. Wysokość ryczałtu też nie jest
    dowolna. Oblicza się go poprzez pomnożenie limitu kilometrów przez
    obowiązującą stawkę za 1 km przebiegu pojazdu. Limit kilometrów zależy od
    liczby mieszkańców danej gminy czy miasta, gdzie poruszał się pracownik i
    wynosi 300, 500 lub 700km. Limitów tych nie można przekraczać, bo do kosztów
    uzyskania przychodu można zaliczyć tylko ryczałt obliczony w ramach tych
    właśnie limitów.

    Kwota ryczałtu jest pomniejszana o jedną dwudziestą drugą za każdy roboczy
    dzień nieobecności pracownika w pracy z powodu np. choroby, urlopu czy
    delegacji służbowej trwającej przynajmniej 8 godzin i wszelkich innych
    absencji. Także wtedy, gdy pracownik nie miał samochodu i nie mógł załatwiać
    spraw firmowych. Nie zmniejsza się zaś, wtedy gdy mimo iż dysponował autem,
    nie wyjeżdżał poza zakład pracy.

    stawki za ryczałt - żródło: http://www.status.waw.pl/site.php?pg=5

    pozdrawiam