  • 1. Data: 2005-06-19 19:46:35
    Temat: własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego
    Od: "t_o_m_e_k_78" <t...@p...onet.pl>

    Witam,

    Jestem przed podjęciem decyzji o zakupie mieszkania.

    Po raz pierwszy zetknąłem się z własnościowym spółdzielczym prawem do lokalu
    mieszkalnego.

    Czy są jakieś istotne różnice między własnością a tą formą posiadania? (chodzi
    mi o ewentualne zagrożenia).

    Czy to prawda, że spółdzielnia może, na przykład zastawić w banku mieszkania
    członków spółdzielni, a w razie braku spłaty bank może przejąć lokale?

    Jak wygląda temat hipoteki? Jest ona przecież wymagana przez bank przy
    kredycie.

    Czy takie mieszkanie można wykupić na własność?

    Pzdr,
    t_o_m_e_k_78

  • 2. Data: 2005-06-20 09:41:44
    Od: "Pan Jan" <p...@T...pl>

    Witam.

    "Czy to prawda, że spółdzielnia może, na przykład zastawić w banku
    mieszkania
    członków spółdzielni, a w razie braku spłaty bank może przejąć lokale?"

    Baaaaaaardzo ogólnie mówiąc tak.Tym bardziej prawdopodobne im spółdzielnia
    mniejsza np. kilka budynków.

    "Jak wygląda temat hipoteki?"
    Jeśli masz już dokument potwierdzający Twoją własność zakładasz KW
    bezproblemowo , niestety za opłata.

    "Czy takie mieszkanie można wykupić na własność?"
    "Pełną" własność uzyskasz już po założeniu KW.
    Zauważ,że chcesz kupić właśnie mieszkanie własnościowe - nie musisz go
    wykupywać po raz kolejny.
    Są też minusy własności w spółdzielni - mogą obciążyć np. kosztami remontu
    budynku , klatki .

    PJ

  • 3. Data: 2005-06-20 10:14:12
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    t_o_m_e_k_78 napisał
    > Po raz pierwszy zetknąłem się z własnościowym spółdzielczym prawem
    > do lokalu
    > mieszkalnego.

    Bo tak sie to nazywa w przypadku mieszkan znajdujacych sie w zasobach
    spoldzielni mieszkaniowych. Mieszkanie nie wykupione na wlasnosc to
    _lokatorskie_ spoldzielcze prawo do lokalu mieszkalnego :)

    > Czy są jakieś istotne różnice między własnością a tą formą
    > posiadania? (chodzi
    > mi o ewentualne zagrożenia).

    Jest jedna istotna roznica. Z wlasnoscia mieszkania nie spoldzielczego
    zawsze zwiazany jest udzial w gruncie, na ktorym stoi caly budynek.
    Czyli innymi slowy oprocz mieszkania masz jeszcze udzial w dzialce. Z
    tym, ze nie rozpatrywalabym tego w kategoriach zagrozenia.
    Spoldzielnie tak w naszym kraju mialy. Co by to jakos ujednolicic
    (zeby nie roznilo sie od mieszkan kupowanych od deweloperow i bylo
    zgodne ze snandardami unijnymi) splodzono ustawe, bodajze z 2001 roku,
    ktora naklada na spoldzielnie obowiazek uregulowania wlasnosci gruntu.
    Wiele spoldzielni w Polsce juz to zrobilo. Zapytaj w tej, w ktorej
    masz zamiar kupic mieszkanie, jak to u nich wyglada.

    > Czy to prawda, że spółdzielnia może, na przykład zastawić w banku
    mieszkania
    > członków spółdzielni, a w razie braku spłaty bank może przejąć
    > lokale?

    Wydaje mi sie, podkreslam slowo "wydaje", ze taki myk mozliwy jest
    tylko w wypadku mieszkan lokatorskich.

    > Jak wygląda temat hipoteki? Jest ona przecież wymagana przez bank
    > przy
    > kredycie.

    Normalnie wyglada. Zabierasz odpowiednie dokumenty i skladasz wniosek
    o zalozenie ksiegi i wpis hipoteki.

    > Czy takie mieszkanie można wykupić na własność?

    Jak juz pisalam - mozna - wtedy gdy spoldzielnia zacznie przeksztalcac
    spoldzielcze wlasnosciowe prawa do lokali w pelna wlasnosc i przenosic
    wlasnosc gruntu na wlascicieli mieszkan.

    pozdrawiam
    Gosia

  • 4. Data: 2005-06-20 10:54:02
    Od: "Pan Jan" <p...@T...pl>

    Witam.
    http://orka.sejm.gov.pl/opinie.nsf/nazwa/2521_u/$fil
    e/2521_u.pdf

    Tu jest kilka odpowiedzi na zadane pytania .Ustawa jeszcze ciepła.
    PJ