  • 1. Data: 2005-09-07 06:01:10
    Temat: własność kosmosu
    Od: Paweł <p...@p...onet.pl>

    Mam takie kosmiczne pytanie- jak wygląda własność ziemi na ksieżycu
    albo marsie ?
    Do kogo nalezy ?
    Czy gdyby mi sie udało tam polecieć mógłbym sobie zagrodzić sztachetami i
    powiedzieć - " to już jest moje" - jak na dzikim zachodzie?

  • 2. Data: 2005-09-07 06:16:03
    Temat: Re: własność kosmosu
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Paweł wyskrobał(a):
> [...]
    > Czy gdyby mi sie udało tam polecieć mógłbym sobie zagrodzić sztachetami
    > i powiedzieć - " to już jest moje" - jak na dzikim zachodzie?

    To jest niczyje i nie można tego zawłaszczyć. Przestrzeń kosmiczna i ciała
    niebieskie należą do ludzkości, są wspólnym dziedzictwem. Przynajmniej
    obecnie takie są umowy międzynarodowe.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2005-09-07 06:46:22
    Od: SzerszeN <s...@t...pl>

    Bartek Gliniecki napisał(a):

    > To jest niczyje i nie można tego zawłaszczyć. Przestrzeń kosmiczna i
    > ciała niebieskie należą do ludzkości, są wspólnym dziedzictwem.
    > Przynajmniej obecnie takie są umowy międzynarodowe.

    powiedz to tym ktorzy wyprzedali juz cala ziemie na ksiezycu, tak ze
    jakby nasa chciala postawic tam baze to nie miala by fgdzie :) i tym
    ktorzy za to zaplacili :)

  • 4. Data: 2005-09-07 08:52:25
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    Użytkownik "SzerszeN" <s...@t...pl> napisał w wiadomości

    > powiedz to tym ktorzy wyprzedali juz cala ziemie na ksiezycu, tak ze jakby
    > nasa chciala postawic tam baze to nie miala by fgdzie :) i tym ktorzy za
    > to zaplacili :)

    Z tego co wiem to jakis pomyslowy amerykaniec wykorzystal luke w ukladzie z
    1967 r., ktory zabrania zawlaszczania kosmosu i cial niebieskich przez
    pantwa natomiast nic nie mowi o takim zakazie w stosunku do innych
    podomiotow niz panstwa (org. miedzynarodowych, os. fizycznych i prawnych).
    :)

  • 5. Data: 2005-09-08 07:10:29
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Użytkownik "Paweł" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy gdyby mi sie udało tam polecieć mógłbym sobie zagrodzić sztachetami
    > i powiedzieć - " to już jest moje" - jak na dzikim zachodzie?

    Przestrzeń kosmiczna, łącznie z Księżycem i innymi ciałami niebieskimi, jest
    wolna dla badań przez wszystkie państwa bez żadnej dyskryminacji, na
    zasadach równości i zgodnie z prawem międzynarodowym. Przestrzeń ta nie
    podlega zawłaszczeniu przez żadne państwo, choć każde państwo może sprawować
    władzę nad obiektami, które wysyła w przestrzeń kosmiczną.

    Przestrzeń kosmiczna może być użytkowana tylko w celach pokojowych. Zakazane
    jest zatem przez prawo międzynarodowe zakładanie baz wojskowych i
    fortyfikacji na ciałach niebieskich, dokonywanie na nich prób z
    jakimikolwiek rodzajami broni oraz przeprowadzanie manewrów wojskowych.

    Przestrzeń kosmiczna, która jest wolna, częściowo zdemilitaryzowana i
    zneutralizowana rozciąga się od wysokości 90-100 km od powierzchni ziemi.

  • 6. Data: 2005-09-08 07:13:38
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    pissmejker wrote:

> [...]
    >
    > Przestrzeń kosmiczna, która jest wolna, częściowo zdemilitaryzowana i
    > zneutralizowana rozciąga się od wysokości 90-100 km od powierzchni

    Pytanie tylko czy kosmici zechcą respektować nasze prawo? ;-)