  • 1. Data: 2006-10-20 14:00:46
    Temat: własnośc hipoteczna
    Od: "x" <y...@o...pl>

    Witam,
    przymierzam się do kupna hali (stanowi własnośc hipoteczną, przy czym miasto
    ma prawo pierwokupu), ale okazuje sie, ze dziś właściciel otrzymał
    zawiadomienie z UM o przekształceniu terenów z produkcyjno-gospodarczych na
    rekreacyjne bo planuje zrobić na tych terenach miejsce "rekreacji". Czy w
    związku z tym miasto "zburzy" mu budynek czy odkupi go od niego (bez względu
    na to czy się zgodzi czy nie)?
    Czy mogę wydzirżawić od niego ten budynek na np. 25 lat, a on załóżmy - nie
    zgodzi się na sprzedaż miastu, jak to jest?
    gdzie mogę poczytać na ten temat?
    wszystko mam już przygotowane do kupna budynku (dokumenty, kredyt,
    zaświadczenia) a tu lipa. Co robić, jak załatwić wprowadzenie się do tego
    budynku i prowadzić tam działalność? czy w ogóle są jakieś szanse?
    Szukanie hali zajęło mi rok czasu, teraz w jeden dzień wszystko wzięło w
    łeb...

    pozdrawiam,

  • 2. Data: 2006-10-20 16:08:07
    Temat: Re: własnośc hipoteczna
    Od: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>

    Użytkownik "x" <y...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > budynku i prowadzić tam działalność? czy w ogóle są jakieś szanse?
    > Szukanie hali zajęło mi rok czasu, teraz w jeden dzień wszystko wzięło w

    Kupno hali, pierwokupy, dzierżawy, relacje z magistratem - i działasz bez
    prawnika?!

    Marcin.

  • 3. Data: 2006-10-20 19:25:14
    Od: Skryba <m...@j...mail>

    x napisał(a):
    > [...] przy czym miasto ma prawo pierwokupu
    Miasto ma prawo pierwokupu do nieruchomości niezabudowanych. Jak piszesz
    nieruchomość jest zabudowana, w tym wypadku miastu nie przysługuje prawo
    pierwokupu.
    Drugim przypadkiem, który daje miastu prawo pierwokupu jest położenie
    nieruchomości na obszarze przeznaczonym na cele publiczne w PZP.

    Mie wiem co miałeś na myśli pisząc:

    > [...] otrzymał zawiadomienie z UM o przekształceniu terenów z
    > produkcyjno-gospodarczych na rekreacyjne bo planuje zrobić na tych
    > terenach miejsce "rekreacji".

    W prawidłowym toku postępowania, miasto przystępując do zmiany PZP,
    najpierw musi zawiadomić właścicieli nieruchomości objętych planowaną
    zmianą o przystąpieniu do zmiany PZP, następnie wykłada projekt planu
    bodajże na 6 tygodni. Właściciele po zapoznaniu się z projektem mają w
    tym czasie prawo do składania protestów, w przypadku ich odrzucenia do
    odwołania.

    Jeśli więc obecny właściciel dopiero otrzymał zawiadomienie o wyłożeniu
    projektu tego planu nie może być mowy położeniu nieruchomości w obszarze
    przeznaczonym na cele publiczne, tym samym miasto nie ma prawa pierwokupu.
    Samo wykonanie prawa pierwokupu odbywa się w ten sposób, że zawierasz
    umowę notarialną z obecnym właścicielem nieruchomości. Notariusz
    powiadamia gminę o zawartej właśnie przed nim umowie i pyta gminę czy ta
    będzie korzystała z prawa pierwokupu. Miasto ma 2 miesiące na
    skorzystanie z tego prawa. Bezskuteczny upływ tego terminu pozbawia
    miasto prawa pierwokupu.

    Ewentualne konsekwencje: Tak jak wyżej pisałem, według mnie miasto nie
    ma obecnie prawa pierwokupu, także w sposób zwyczajny nabędziesz
    nieruchomość. Po zmianie planu miasto co prawda nie będzie miało prawa
    pierwokupu, ale będzie mogło nieruchomość wywłaszczyć*. Najpierw próbuje
    dobrowolnie, a jeśli nie dojdzie do porozumienia nieruchomość wycenia
    rzeczoznawca (wraz ze wszystkimi jej składnikami). Zostaje wydana
    decyzja o wywłaszczeniu i odszkodowaniu, równym ustalonej przez
    rzeczoznawcę cenie.

    * Wywłaszczenie nieruchomości może nastąpić wyłącznie na cele publiczne
    i to tylko wtedy gdy ustawa przewiduje, że na takie cele nieruchomość
    można wywłaszczyć. Ustawa o gospodarce nieruchomościami nie traktuje
    terenów rekreacyjnych jako cele publiczne.
    Przyznaję nie wiem, ale wątpię by rekreację do celów publicznych
    zaliczała ustawa o ochrona i kształtowanie środowiska.
    Jedyne rozwiązanie udać się do gminy i poprosić o wskazanie podstawy
    prawnej, jeśli rzeczywiście "kusi się" na tą nieruchomość.

    mam nadzieję, że chociaż troszeczkę pomogłem.

    pozdrawiam,
    S.

  • 4. Data: 2006-10-20 21:05:18
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

> [...]
    > będzie korzystała z prawa pierwokupu. Miasto ma 2 miesiące na skorzystanie
    > z tego prawa. Bezskuteczny upływ tego terminu pozbawia miasto prawa

    Czy w przypadku kupna dowolnej działki coś takiego ma miejsce?

    Sz.

  • 5. Data: 2006-10-21 08:09:24
    Od: Skryba <m...@j...mail>

    Szymon napisał(a):

    > Czy w przypadku kupna dowolnej działki coś takiego ma miejsce?

    Nie. Ma to miejsce tylko ściśle zakreślonych ustawą przypadkach.
    Prawo użytkowania wieczystego, prawo własności nieruchomości
    nabytej od gminy albo Skarbu Państwa, nieruchomość położona
    na obszarze przeznaczonym na cele publiczne. (Art. 109 ustawy
    o gospodarce nieruchomościami.)
    Tekst ustawy http://tinyurl.com/y764kq

    > Sz.

    S.