  • 1. Data: 2002-07-18 00:18:21
    Temat: wlasciwosc rzeczowa sadu
    Od: Daniel <d...@h...pl>

    Czy dla wniesienia pozwu o wydanie nakazu zapl. z weksla,
    zabezpieczajacego wierzytelnosc miedzy dwoma przedsiebiorcami, wlasciwy
    jest sad gospodarczy / przez wzgląd na sprawe gospodarcza/ czy wydzial
    cywilny /przez wzglad na abstrakcyjny charakter weksla/?

    Dzieki

    dan.

  • 2. Data: 2002-07-18 11:03:19
    Temat: Re: wlasciwosc rzeczowa sadu
    Od: "SapeR" <s...@e...com>

    "Daniel" <d...@h...pl> wrote in message
> [...]
    > jest sad gospodarczy / przez wzgląd na sprawe gospodarcza/ czy wydzial
    > cywilny /przez wzglad na abstrakcyjny charakter weksla/?

    Oczywiscie, ze gospodarczy !
    Proszę.

    sap

  • 3. Data: 2002-07-18 11:50:11
    Od: "str" <b...@k...onet.pl>

    Użytkownik "Daniel" <d...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jest sad gospodarczy / przez wzgląd na sprawe gospodarcza/ czy wydzial
    > cywilny /przez wzglad na abstrakcyjny charakter weksla/?

    Pewnie trochę zapomniałem ... i pewnie zaszły małe zmiany ale ... :
    generalnie przedsiębiorca będący osobą fizyczną może dochodzić
    wierzytelności na dwa sposoby :
    1) jako "firma" ...przed sądem gospodarczym (do 3 lat)
    2) jako "cywil"...przed sądem cywilnym (10 lat)

    Jeżeli "firma" z np.Krakowa złoży pozew do sądu okręgowego w Katowicach
    o wyd. nakazu zapłaty (5.000 zł) w trybie upominawczym ...
    to sąd okręgowy stwierdzi swą niewłaściwość i wówczas "firma" z Krakowa
    musi dochodzić wierzytelności przed właściwym sądem rejonowym np. w Bytomiu.
    (właściwym dla dłuznika)

    Inna sprawa jeżeli firma działa jako "cywil" (przedsiębiorca-osoba fizyczna)
    wówczas kieruje pozew o nakaz zapłaty do sądu rejonowego właściwego dla
    "siebie" ... i tam, po ewentualnym sprzeciwie dłużnika, odbędą się rozprawy.

    Słyszałem , że coś się pozmieniało w "drukach" postępowania uproszczonego,
    i upominawczego ... ale nie śledziłem tego.

  • 4. Data: 2002-07-18 12:08:00
    Od: Marcin <s...@f...id.pl>

> [...]

    >jest sad gospodarczy / przez wzglšd na sprawe gospodarcza/ czy wydzial
    >cywilny /przez wzglad na abstrakcyjny charakter weksla/?

    stawiam na gospodarczy
    (sam tak składam)

    pozdr.

    ja

  • 5. Data: 2002-07-18 12:45:13
    Temat: Odp: wlasciwosc rzeczowa sadu
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Marcin <s...@f...id.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@f...id.pl...
    > Użytkownik "Daniel" <d...@h...pl> napisał w wiadomości

    > stawiam na gospodarczy
    > (sam tak składam)

    A ja stawiam na cywilny :-)

    Sandra / i jeszcze nie składam :-)

  • 6. Data: 2002-07-18 13:19:10
    Od: Marcin <s...@f...id.pl>

    Sandra oznajmił::

    > A ja stawiam na cywilny :-)

    więc pytanie,
    a co się stanie jeśli po wydaniu nakazu zapłaty druga strona w zarzutach
    podniesie, że umowa zawarta w ramach prowadzonej działalności
    gospodarczej przez oba podmioty została spełniona?

    Sąd przekaże do Wydziału Gospodarczego?
    to trochę nieekonomiczne procesowo, nieprawdaż? :)

    pozdrufka

    ja

  • 7. Data: 2002-07-18 13:47:24
    Od: "str" <b...@k...onet.pl>

> [...]
    > gospodarczej przez oba podmioty została spełniona?
    >
    > Sąd przekaże do Wydziału Gospodarczego?
    > to trochę nieekonomiczne procesowo, nieprawdaż? :)

    ... to nie będzie miało znaczenia ... gdyż kazda np. faktura VAT-sprzedaży
    w tej sytuacji bedzie umową cywilno-prawną ... a wiec podlegajacą
    rozpatrywaniu przez wydział cywilny.

    Zresztą ... przyjmijmy, że dwie firmy :
    Przedsiębiorca - Kowalski(osoba fizyczna) ... dochodzi roszczenia
    o zapłatę faktury ... od
    Przedsiębiorcy -Nowaka (osoba fizyczna) ... przed sadem gospodarczym,
    w trybie nakazu (upominawczego).

    Kilka logicznych pytań :
    - co się stanie gdy sąd gospodarczy prześle nakaz zapłaty na adres
    nieistniejącego "przedsiębiorstwa' ???
    - co się stanie gdy w powyższej sytuacji komornik zapuka do drzwi Nowaka ?
    itd...?

    Odp.
    Nowak najpierw wniesie o zawieszenie egzekucji ... bo jest nieuzasadniona ,
    skierowana przeciwko niewłaściwej osobie itd.
    następnie wniesie o przywrócenie terminu do zarzutu od nakazu ... bo :
    nakaz nie został doręczony ... powód nie ustalił prawidłowo siedziby
    dłużnika, itd. (czyli choć miał dobrą wolę ... nie był w stanie nakazu
    odebrać)
    ... a to dość długo potrwa...
    a dalej cała karuzela zacznie się kręcić od nowa.

    ...to nie takie proste ...

  • 8. Data: 2002-07-18 13:59:56
    Od: Marcin <s...@f...id.pl>

    str oznajmił::

    > ... to nie będzie miało znaczenia ... gdyż kazda np. faktura
    VAT-sprzedaży
    > w tej sytuacji bedzie umową cywilno-prawną ... a wiec podlegajacą
    > rozpatrywaniu przez wydział cywilny.

    1. faktura nie jest umową
    2. widziałes ty kiedy art. 479(1) k.p.c.?

> [...]
    > w trybie nakazu (upominawczego).
    >
    > Kilka logicznych pytań :
    > - co się stanie gdy sąd gospodarczy prześle nakaz zapłaty na adres

    nakaz wróci, i chodzimy w przepis 502(1) k.p.c. a Sąd zobowiąże powoda
    do wskazania adresu pozwanego

    > - co się stanie gdy w powyższej sytuacji komornik zapuka do drzwi
    Nowaka ?

    na jakiej podstawie?
    nieprawomocnego nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym???

    > Nowak najpierw wniesie o zawieszenie egzekucji ... bo jest
    nieuzasadniona ,
    > skierowana przeciwko niewłaściwej osobie itd.

    jakiej egzekucji, gdy nie ma tytułu wykonawczego?????

    reasumując - coś kręcisz :)

  • 9. Data: 2002-07-18 14:45:17
    Od: Daniel <d...@h...pl>

    In article <ah6d5s$j2n$1@absinth.dialog.net.pl>, d...@w...pl says...

    > A ja stawiam na cywilny :-)

    zapomnialem dodac, ze zamierzam wykazac rowniez "gospodarczy charakter
    weksla" poprzez dolaczenie dokumentow stwierdzajacych powstanie
    wierzytelnosci, ktora weksel zabezpieczal. Uwazam, ze mimo
    abstraskcyjnego charakteru zobowiazania wekslowego, w takim wypadku
    wlasciwym bedzie jednak sad gospodarczy.

    --
    Pozdrawiam,
    Daniel

  • 10. Data: 2002-07-18 14:51:47
    Od: "str" <b...@k...onet.pl>

    ... :)
    ja coś kręce ?

    każda umowa kupna-sprzedaży ...a także najmu, wynaju, podnajmu ...
    w której stroną jest osoba fizyczna .... będzie umową cywilno-prawną.
    a więc także faktura (VAT) ..; która nota bene wypisywana jes tylko dla
    celów fiskalnych. (mozliwości odliczenia naliczonego podatku VAT)

    > 1. faktura nie jest umowa
    > 2. widziałes ty kiedy art. 479(1) k.p.c.?

    ...widziałem ... ale co on ma wspólnego z przedmiotem naszj dyskusji ?
    (jedynie pkt 4 ...ale i on nie może mieć zastosowania we wzajemnych
    zobowiązaniach )

    > nakaz wróci, i chodzimy w przepis 502(1) k.p.c. a Sąd zobowiąże powoda
    > do wskazania adresu pozwanego

    ...prawdopodobnie .... NIE. (często nie! ... w praktyce potwierdzone)
    Sąd nie wiedzac o tym, iż działalność gospodarcza została zlikwidowana
    uzna, że nakaz został doręczony ...!!! mimo braku zwrotki ! ... i nakaz
    stanie
    się prawomocny. Koniec kropka.
    (miałem podobną "przygodę" z nadaniem klauzuli wykonalności)
    Potem można to podważać ..zaskarżać ...apelować ...
    ale komornik mając tytuł wykonawczy w ręce ... zapuka do drzwi.