  • 1. Data: 2007-12-07 14:33:51
    Temat: weksel i jego splata
    Od: Conik <c...@i...pl>

    Witam,
    Mam pytanie do osob obeznanych z wekslami,
    Posiadam weksel ktory jest zabezpieczeniem pieniedzy ktore pozyczylem
    obywatelowi X. Czy aby uruchomic splate weksla musze przedstawic mu na
    pismie jakies wezwanie do zaplaty z okreslonym terminem itp?
    Czy tez wystarczy poinformowanie ustne?

    Jak wyglada sprawa w przypadku kiedy ten ktos nie zaplaci w terminie?
    Czy sa jakies procedury sadowe (komornicze) ktore w miare sprawny i
    szybki sposob umozliwia mi odzyskanie pieniedzy?

    pozdrawiam
    Conik

  • 2. Data: 2007-12-07 14:38:20
    Temat: Re: weksel i jego splata
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Conik pisze:
> [...]
    > obywatelowi X. Czy aby uruchomic splate weksla musze przedstawic mu na
    > pismie jakies wezwanie do zaplaty z okreslonym terminem itp?

    Trzeba przedstawić weksel do zapłaty "ustnie", czyli osobiście albo
    poprzez pełnomocnika.

    > Jak wyglada sprawa w przypadku kiedy ten ktos nie zaplaci w terminie?
    > Czy sa jakies procedury sadowe (komornicze) ktore w miare sprawny i
    > szybki sposob umozliwia mi odzyskanie pieniedzy?

    1. Pozew o zapłatę z prośbą o wydanie nakazu w postępowaniu nakazowym.
    2. Po otrzymaniu nakazu zapłaty i braku zarzutów ze strony przeciwnej:
    3. Można iść do komornika.

    Jeśli weksel został wystawiony przez strony w związku z prowadzeniem
    przez nie działalności gospodarczej i sprawa będzie rozpatrywana w
    wydziale gospodarczym sądu cywilnego, to:

    0. wysłanie pisemnego wezwania do zapłaty wraz z próbą ugodowego
    załatwienia sprawy.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-12-07 15:08:22
    Od: "Pawel " <p...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    > Jak wyglada sprawa w przypadku kiedy ten ktos nie zaplaci w terminie?
    > Czy sa jakies procedury sadowe (komornicze) ktore w miare sprawny i
    > szybki sposob umozliwia mi odzyskanie pieniedzy?

    Weksle stosuje sie wlasnie po to, by miec dobre zabezpieczenie i w razie czego
    bezproblemowo zalatwic egzekucje komornicza. Sprawa bedzie wiec krotka i
    prosta. Przepis podano powyzej.

    Jeszcze takie pytanie - czy na wekslu widnieje klauzula "bez prostestu" (lub
    skrot "bp") ?

    --
    Podrawiam,
    Pawel

  • 4. Data: 2007-12-07 15:10:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Pawel pisze:
    > Jeszcze takie pytanie - czy na wekslu widnieje klauzula "bez prostestu" (lub
    > skrot "bp") ?

    Nie ma to znaczenia, jak sądzę. Protest, to urzędowe stwierdzenie
    (np. przez notariusza) faktu niezapłacenia weksla. Jego przeprowadzenie
    jest konieczne, jeśli dochodzi się należności od indosantów.

    Jeśli natomiast chcemy dochodzić należności wyłącznie od wystawcy
    weksla własnego, to sporządzenie protestu nie jest wymagane, choćby sam
    weksel nie zawierał klauzuli "bez protestu".

  • 5. Data: 2007-12-07 15:14:37
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    Conik pisze:

    > Jak wyglada sprawa w przypadku kiedy ten ktos nie zaplaci w terminie?
    > Czy sa jakies procedury sadowe (komornicze) ktore w miare sprawny i
    > szybki sposob umozliwia mi odzyskanie pieniedzy?

    Wzywasz przeciwnika pisemnie do zapłaty weksla. Dajesz termin.
    Nie wykupi weksla w terminie - pozew do sądu o wydanie nakazu
    zapłaty w związku z wypełnieniem tego weksla.

    Uzyskujesz nakaz.

    Wniosek do sądu o nadanie klauzuli wykonalności.

    Uzyskujesz klauzulę.

    Wniosek do komornika o wszczęcie egzekucji. Najlepiej, jeśli we
    wniosku do komornika wskażesz majątek do zajęcia, np
    poinformujesz komornika jakim autem dysponuje dłużnik, i gdzie
    to auto jest, gdzie ma rachunki bankowe, nieruchomości, inne
    ruchomości ... Najlepiej przed pozwaniem dłużnika jest się
    przygotować na to, by zapewnić dłużnikowi i sobie full service,
    tj by sprawić co by egzekucja była krótka, skuteczna i bolesna
    dla dłużnika.

    Daż bór.

    P.s.

    luknij sobie na www.weksel.pl

    --
    Rafał "SP" Gil
    6008

  • 6. Data: 2007-12-07 15:19:57
    Od: "Pawel " <p...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    > Nie ma to znaczenia, jak sądzę. Protest, to urzędowe stwierdzenie
    > (np. przez notariusza) faktu niezapłacenia weksla. Jego przeprowadzenie
    > jest konieczne, jeśli dochodzi się należności od indosantów.

    AFAIK Prawo wekslowe wymaga wykonania protestu rozpoczynajac procedure
    zwrotnego poszukiwania (art. 44). Dotyczy to roszczen nie tylko wobec
    indosanta, ale takze wobec wystawcy.

    Dla praktycznosci stosowania weksli generalnie w kazdym przypadku warto
    stosowac te klauzule. Inaczej moze sie okazac, ze bedzie z wekslem wiecej
    zachodu niz ze sprawa sadowa w sprawie pozyczki bez weksla.

    --
    Pozdrawiam,
    Pawel

  • 7. Data: 2007-12-07 15:28:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Pawel pisze:
    > Witam,

    > AFAIK Prawo wekslowe wymaga wykonania protestu rozpoczynajac procedure
    > zwrotnego poszukiwania (art. 44). Dotyczy to roszczen nie tylko wobec
    > indosanta, ale takze wobec wystawcy.

    Ale art. 53pw. określa, że w przypadku braku protestu posiadacz
    weksla trasowanego nie traci prawa do dochodzenia roszczenia od trasata,
    a posiadacz weksla własnego - od wystawcy.

    Po drugie nie znajdziesz orzeczenia sądu oddalającego pozew z weksla
    własnego wobec wystawcy (lub trasowanego wobec trasata) z powodu
    niesporządzenia protestu.

    Po trzecie przeprowadziłem osobiście przez sąd mnóstwo weksli,
    wszystkie bez protestu, nawet umieszczałem formułkę w pozwie "z powodu
    dochodzenia roszczenia wyłącznie od wystawcy weksla protest nie był
    dokonywany" i jeszcze ani razu sąd nie miał wątpliwości w tej kwestii.

    > Dla praktycznosci stosowania weksli generalnie w kazdym przypadku warto
    > stosowac te klauzule. Inaczej moze sie okazac, ze bedzie z wekslem wiecej
    > zachodu niz ze sprawa sadowa w sprawie pozyczki bez weksla.

    Owszem, aczkolwiek jeśli weksel nie jest puszczany w obieg, to
    obecność tej klauzuli nie ma znaczenia. Ponadto klauzula ta jest raczej
    pożądana przez remitenta (łatwiejsze puszczenie weksla w obieg), a nie
    przez wystawcę (trasata), dla których jest obojętna, albo wręcz
    szkodliwa (zwiększa ich koszty w przypadku opóźnienia w spłacie weksla).

  • 8. Data: 2007-12-07 15:37:36
    Od: "Pawel " <p...@N...gazeta.pl>

    Witam,

> [...]
    > weksla trasowanego nie traci prawa do dochodzenia roszczenia od trasata,
    > a posiadacz weksla własnego - od wystawcy.

    Dobrze wiedziec :-).

> [...]
    > przez wystawcę (trasata), dla których jest obojętna, albo wręcz
    > szkodliwa (zwiększa ich koszty w przypadku opóźnienia w spłacie weksla).

    No tak, niewatpliwie przez wystawce/trasata jest niepozadana, stawialem sie
    raczej w roli autora watku, ktory jest tu remitentem.

    --
    Pozdrawiam,
    Pawel

  • 9. Data: 2007-12-07 17:41:22
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    "Rafał \"SP\" Gil" dość niespodziewanie napisał(a):

> [...]
    > zapłaty w związku z wypełnieniem tego weksla.
    >
    > Uzyskujesz nakaz.
    >
    > Wniosek do sądu o nadanie klauzuli wykonalności.

    Nie trzeba
    Art. 492.kpc § 1. Nakaz zapłaty z chwilą wydania stanowi tytuł
    zabezpieczenia, wykonalny bez nadawania mu klauzuli wykonalności.

    § 3. Nakaz zapłaty wydany na podstawie weksla, warrantu, rewersu lub czeku
    staje się natychmiast wykonalny po upływie terminu do zaspokojenia
    roszczenia.

    Dalej, jak napisano

    Roman Rumpel GG 9429617 Skype: rumpel.roman www.ip.biz.pl

  • 10. Data: 2007-12-07 17:51:33
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    Roman Rumpel pisze:

    > Nie trzeba
    > Art. 492.kpc § 1. Nakaz zapłaty z chwilą wydania stanowi tytuł
    > zabezpieczenia, wykonalny bez nadawania mu klauzuli wykonalności.

    Zagalopowałem się za mocno w nakazówkę :)

    --
    Rafał "SP" Gil
    6008