  • 11. Data: 2007-09-27 22:06:15
    Temat: Re: weksel
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Za pierwotne zobowiązanie zapłacił. Koniec, nie ma.

    Idąc tym tokiem rozumowania. Wchodzę do sklepu biorę TV, rzucam wekslem
    i wychodzę :)
    Sprzedawca zawiadamia policję o kradzieży. I co robi Prokurator ?

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/

  • 12. Data: 2007-09-28 05:19:31
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Johnson napisał(a):

> [...]
    > w Katowicach
    >
    > Przepisy prawa cywilnego przewidują co prawda możliwość przekształcenia
    > zobowiązania z innego stosunku cywilnoprawnego w zobowiązanie wekslowe,
    > ale tylko w drodze wyraźnej umowy stron.
    > Dzieje się tak w przypadku nowacji połączonej ze zmianą dłużnika
    > (przejęciem długu) uregulowanej przepisami art. 506 i 356 k.c.
    > Do takiego odnowienia zobowiązania nie wystarcza jednak samo wręczenie
    > weksla, lecz konieczne jest wyraźne oświadczenie wierzyciela, iż godzi
    > się na umorzenie zobowiązania pierwotnego w zamian za przyjęcie

    No to sprawa jest prosta - zgodnie z orzeczeniem moża zapłacić
    wekslem - za zgodą obu stron. Czyli jak na fakturze wystawca umieści
    "zapłacono wekslem", to znaczy że zapłacono.

    Natomiast - jak słusznie zauważyłeś - wierzyciel nie ma obowiązku
    przyjęcia zapłaty wekslem, stąd wręczenie mu weksla nie oznacza
    automatycznie spłaty zobowiązania, jeśli wierzyciel nie chce uznać
    zapłaty w ten sposób. Z tego samego powodu zapłata w sklepie za
    telewizor wekslem, bez zgody sprzedawcy, może być uznana za swego
    rodzaju kradzież.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 13. Data: 2007-09-28 05:21:13
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Johnson napisał(a):

    > Idąc tym tokiem rozumowania. Wchodzę do sklepu biorę TV, rzucam wekslem
    > i wychodzę :)
    > Sprzedawca zawiadamia policję o kradzieży. I co robi Prokurator ?

    Jak już było wspomniane - do zapłaty wekslem wymagana jest zgoda obu
    stron.

  • 14. Data: 2007-09-28 05:23:14
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Johnson napisał(a):

    > Jak to zapłacił? Czyżbym przeoczył że ustawę która mówi że weksle są
    > środkiem płatniczym w Polsce :) ?

    A czeki są środkiem płatniczym?

  • 15. Data: 2007-09-28 05:35:56
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > No to sprawa jest prosta - zgodnie z orzeczeniem moża zapłacić wekslem
    > - za zgodą obu stron. Czyli jak na fakturze wystawca umieści "zapłacono
    > wekslem", to znaczy że zapłacono.

    Jakbym miał być ścisły to dla mnie pojęcie "zapłaty" trochę się gryzie z
    pojęciem "umorzenia zobowiązania".

    A w sumie to my sobie tutaj gadamy, a jest na to wyraźny przepis: art.
    506 §2 kc :)

  • 16. Data: 2007-09-28 07:23:32
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Johnson pisze:

    > Jakbym miał być ścisły to dla mnie pojęcie "zapłaty" trochę się gryzie z
    > pojęciem "umorzenia zobowiązania".
    >
    > A w sumie to my sobie tutaj gadamy, a jest na to wyraźny przepis: art.
    > 506 §2 kc :)

    Paragraf 2 to tylko w razie wątpliwości.

    Niemniej jednak na pewno faktem jest, że jeśli strony się umówią, to
    jedno zobowiązanie można zastąpić drugim - z weksla, przez co to
    pierwsze zostanie - w potocznym tego słowa znaczeniu - zapłacone. A z
    prawnego punktu widzenia nie będzie można z tego pierwszego zobowiązania
    dochodzić zapłaty.

    Nie wnikając w prawne znaczenie tego terminu "zapłata" (gdzie jest
    ono opisane?), bo zaraz dojdziemy do wniosków że dając kasjerce w
    supermarkecie bony towarowe tak naprawdę nie płacimy za towar, ergo
    jesteśmy złodziejami?

  • 17. Data: 2007-09-28 20:20:19
    Od: "Tomek" <t...@o...pl>

    > Jak już było wspomniane - do zapłaty wekslem wymagana jest zgoda obu
    > stron.

    Weksel podpisałem na wyraźnie życzenie strony przeciwnej, nawet na
    blankiecie przez nią dostarczonym.

    T.

  • 18. Data: 2007-09-28 20:50:40
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Tomek napisał(a):

    > Weksel podpisałem na wyraźnie życzenie strony przeciwnej, nawet na
    > blankiecie przez nią dostarczonym.

    Czy to jest weksel "in blanco"?

  • 19. Data: 2007-09-29 06:56:53
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Tomek pisze:

    > Weksel podpisałem na wyraźnie życzenie strony przeciwnej, nawet na
    > blankiecie przez nią dostarczonym.

    Akurat to również jeszcze nie wystarczy, do odnowienia.