  • 1. Data: 2004-09-15 10:59:04
    Temat: wada woli oswiadczenia
    Od: "Malga" <m...@i...pl>

    Witam,
    bardzo prosilabym o komentarz w nastepujacej sprawie:
    pojechalismy na wycieczke do Turcji. Na miejscu okazalo sie, ze standart
    hotelu zdecydowanie odbiega od tego, ktory widzielismy w ofercie BP. Warunki
    byli na prawde fatalne. Mamy na to dokumentacje fotograficzna oraz
    potwierdzenie reklamacji zlozonej na rece rezydenta. Nie bylismy pierwsza
    grupa skarzaca sie na panujace w hotelu warunki - jednak bylismy pierwsza
    tak liczna grupa i tak bojowo nastawiona. Po przeslaniu reklamacji do
    oddzialu BP w Polsce dostalismy propozycje aby przeniesc sie na drugi
    tydzien pobytu do innego hotelu. Musielismy jednak podpisac oswiadczenie ze
    rezygnujemy ze wszystkich roszczen finansowych (oraz innych). Z 19 osobowej
    grupy, 17 osob podpisalo oswiadczenie i nas przeniesiono. Drugi hotel tez
    niestety nie byl trzygwiazdkowy. Po powrocie napisalismy reklamacje i jak
    mozna sie bylo domyslac, dostalismy odpowiedz, ze zrzeklismy sie wszystkich
    roszczen. Kolezanka podpowiedziala mi, ze mozna w tym przypadku oprzec sie
    na wadzie oswiadczenia woli - Podpisalismy, bo inaczej musielibysmy jeszcze
    tydzien tkwic w tym syfie a byloby to nie do zniesienia wiec nijako
    zostalismy zaszantazowani.
    Czy istnieje mozliwosc takego postawienia sprawy? Chcielibysmy oddac sprawe
    do sadu jednak nie wiemy czy istnieje szansa zebysmy mimo tego oswiadczenia
    wygrali?

    --
    pozdrawiam
    Malga

  • 2. Data: 2004-09-15 11:10:55
    Temat: Re: wada woli oswiadczenia
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > Czy istnieje mozliwosc takego postawienia sprawy? Chcielibysmy oddac sprawe
    > do sadu jednak nie wiemy czy istnieje szansa zebysmy mimo tego oswiadczenia
    > wygrali?

    Duzo zalezy od tresci tego oswiadczenia ... moze jednak podrzucisz jakis
    skan ?

  • 3. Data: 2004-09-15 12:14:23
    Od: "Artur Ch." <f...@f...de>

    Dnia 15 wrz o godzinie 13:10, na pl.soc.prawo, KrzysiekPP napisał(a):

    > Duzo zalezy od tresci tego oswiadczenia ... moze jednak podrzucisz jakis
    > skan ?

    No oświadczenie tyczyło się pewnie że nie będą sobie rościć pretensji do
    odszkodowania za ten pierwszy hotel.
    Przecież inna forma nie może być brana pod uwagę, bo w ten sposób BP
    mogłoby wogóle ich nie przywieżć do kraju a wycieczkowicze ni emogli by się
    o nic skarżyć. ;)

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 4. Data: 2004-09-15 12:53:00
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > No oświadczenie tyczyło się pewnie że nie będą sobie rościć pretensji do
    > odszkodowania za ten pierwszy hotel.

    I tak tez na nim napisano ... wlasnie je ogladalem.

  • 5. Data: 2004-09-15 13:04:24
    Od: "Malga" <m...@i...pl>

    > I tak tez na nim napisano ... wlasnie je ogladalem

    No wlasnie... co Wy na to?

    --
    pozdrawiam
    Malga

  • 6. Data: 2004-09-15 19:53:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Malga" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    To oświadczenie drugiego hotelu nie dotyczy. nie zrzekliście się prawa do
    żądania odszkodowania, chyba, że wcześniej Wam okazano ten hotel.

  • 7. Data: 2004-09-15 22:10:19
    Od: "Malga" <m...@i...pl>

    Napisane jest dokladnie tak:
    oswiadczenie
    zamiana hotelu Tal Anex na Ecem Hotel

    Potwierdzam, ze otrzymane oswiadczenie akceptuje i dobrowolnie rezygnuje z
    wnoszenia roszczen finansowych oraz jakichkolwiek innych wobec BP.

    podpisy

    W zasadzie chodzi o to, czy jest jakas mozliwosc podwazenia tego
    oswiadczenia.

    > To oświadczenie drugiego hotelu nie dotyczy. nie zrzekliście się prawa do
    > żądania odszkodowania, chyba, że wcześniej Wam okazano ten hotel.

    Do drugiego hotelu przenioslo sie 17 osob - trzy zostaly wczesniej
    zawiezione i obejrzaly wczesniej hotel.

    --
    pozdrawiam
    Malga

  • 8. Data: 2004-09-16 00:10:47
    Od: "marik" <k...@p...com>

    > Czy istnieje mozliwosc takego postawienia sprawy? Chcielibysmy oddac sprawe
    > do sadu jednak nie wiemy czy istnieje szansa zebysmy mimo tego oswiadczenia
    > wygrali?

    Oceń sama :)

    Wystąpienie wady oświadczenia woli w określonej przez prawo postaci pociąga za
    sobą nieważność względną czynności prawnej. Konsekwencję taką powodują: błąd,
    podstęp, groźba i wyzysk.

    WYZYSK: Art. 388. § 1. k.c. Jeżeli jedna ze stron, wyzyskując przymusowe
    położenie, niedołęstwo lub niedoświadczenie drugiej strony, w zamian za swoje
    świadczenie przyjmuje albo zastrzega dla siebie lub dla osoby trzeciej
    świadczenie, którego wartość w chwili zawarcia umowy przewyższa w rażącym
    stopniu wartość jej własnego świadczenia, druga strona może żądać zmniejszenia
    swego świadczenia lub zwiększenia należnego jej świadczenia, a w wypadku gdy
    jedno i drugie byłoby nadmiernie utrudnione, może ona żądać unieważnienia umowy.
    § 2. Uprawnienia powyższe wygasają z upływem lat dwóch od dnia zawarcia umowy.

    1995.11.23 wyrok s.apel. I ACr 483/95 Wokanda
    1996/8/45

    1. Wystąpienie wady oświadczenia woli w określonej przez prawo postaci pociąga
    za sobą nieważność względną czynności prawnej. Konsekwencję taką powodują: błąd,
    podstęp, groźba i wyzysk. Charakterystyczną cechą tego rodzaju nieważności jest
    pozostawienie osobie - wskazanej odpowiednim przepisem - swobody decyzji w
    przedmiocie doprowadzenia do unieważnienia czynności prawnej. Podważenie
    skuteczności takiej czynności następuje przez uchylenie się od skutków prawnych
    oświadczenia woli. Przepis nie stanowi, by musiało to nastąpić na drodze
    sądowej. Wystarczy pozasądowe oświadczenie złożone na piśmie, skierowane do
    określonego adresata. Jedynie unieważnienie czynności dotkniętej wyzyskiem
    nastąpić może wyłącznie na drodze sądowej (art. 388 kc). Uprawnienie do
    uchylenia się od skutków prawnych oświadczenia woli ma charakter prawa
    podmiotowego kształtującego.
    2. Konsekwencją uchylenia się od skutków prawnych oświadczenia woli jest
    nieważność czynności prawnej. Oświadczenie o uchyleniu działa z mocą wsteczną
    (ex tunc) do momentu dokonania czynności prawnej. Zatem czynność nie może
    wywrzeć żadnych skutków, a te które powstały zostają z mocą wsteczną
    przekreślone.

    1974.01.28 wyrok SN I CR 819/73 LEX nr 7391

    Przymusowe położenie oznacza znajdowanie się strony w takich warunkach
    materialnych, osobistych lub rodzinnych, które zmuszają ją do zawarcia danej
    umowy za wszelką cenę lub nie pozwalają na swobodne uzgodnienie poszczególnych
    postanowień umownych.

    marik

  • 9. Data: 2004-09-16 18:17:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    >
    > podpisy
    >
    > W zasadzie chodzi o to, czy jest jakas mozliwosc podwazenia tego

    Jeśli to pełny tekst oświadczenia, to nie wyklucza ono nawet roszczeń z
    tytułu zamieszkiwania w hotelu Tal Anex, a jedynie stanowi ugodę co do
    roszczeń z tytułu samej przeprowadzki. No i roszczenia z tytułu złych
    warunków w hotelu Ecam Hotel nadal są otwartą sprawą, bowiem ugodą nie są
    objęte.

    > Do drugiego hotelu przenioslo sie 17 osob - trzy zostaly wczesniej
    > zawiezione i obejrzaly wczesniej hotel.

    No to ewentualnie owe trzy osoby mogą mieć pecha, ale i tak nie sądzę, by
    sąd uznał bezzasadność roszczeń w tym wypadku. Po prostu "skopano" ugodę.

  • 10. Data: 2004-09-16 20:20:39
    Od: "Malga" <m...@i...pl>

    Bardzo mnie to wszystko podnioslo na duchu :)

    Slicznie dziekuje i pozdrawiam
    Malga