  • 1. Data: 2002-02-05 20:59:19
    Temat: w sprawie uwłaszczeń
    Od: "a...@i...pl" <a...@i...pl>

    ojciec miał glebe rolna zapisaną w księdze wieczystej
    w 1970 na podstawie ustawy uwłaszczeniowej
    uwłaszczył ją sobie jego brat lecz nie wpisał tego do
    ksiąg wieczystych ,nikt o fakcie nie wiedział teraz ojciciec zmarł zrobiłem
    spadek ale własnie na podstawie tego dekretu z roku 1970 który jego brat
    właśnie wyjął z szafy
    to on wpisał sie do ksiąg wieczystych.Podpowiedzie
    co z fantem zrobić przecież ojciec od 30 lat występował
    w kw.jako właściciel.co zrobic z takim dekretem
    z czasów PRL-u
    z góry dzięki za pomoc
    adam

  • 2. Data: 2002-02-06 17:10:54
    Temat: Re: w sprawie uw?aszcze?Date: Tue, 5 Feb 2002 21:59:19 +0100
    Od: j...@y...com (Juliusz)

> [...]
    > co z fantem zrobić przecież ojciec od 30 lat występował
    > w kw.jako właściciel.co zrobic z takim dekretem

    Jeśli istotnie Twój "ojciec od 30 lat występował jako właściciel" i to
    nie tylko w KW, ale także np. płacił podatek od tego gruntu i ogólnie
    funkcjonował jako właściciel, to jeśli nie było innych przeszkód,
    ponownie nabył własność - z mocy prawa po 10 latach (od 1970 r.) -
    przez zasiedzenie w dobrej wierze (tj. sam się uważał za właściciela),
    ew. po 20 latach - w złej wierze (tj. jeśli wiedział o uwłaszczeniu na
    brata) [art. 171 i n. kc].

    Zasiedzenie stwierdza sąd na wniosek osoby zainteresowanej (kosztuje
    chyba ca 3-4% wartości).

    Ale w Twoim przypadku, jeśli ojciec nadal jest wpisany do KW, a
    zgodnie z tym dekretem z 1970 r. (nie znam) uwłaszczenie ma stwierdzić
    dopiero sąd na wniosek jego brata, to być może w takim postępowaniu
    mógłbyś podnieść (bezpłatnie) zarzut zasiedzenia i brat nie dostałby
    korzystnego dla siebie wyroku, w efekcie czego ojciec pozostanie w KW
    jako właściciel.

    Powodzenia!
    Juliusz

  • 3. Data: 2002-02-06 19:31:13
    Temat: Re: w sprawie uwłaszczeń
    Od: "LegiM" <m...@o...pl>

    Wyjaśnij prosze następującą kwestię:
    na jakiej podstawie brat twojego ojca uwłaszczył sobie tę nieruchomoość? Nie
    rozumiem tego. Kiedy jego brat wpisał się do KW?. Na jakiej podstawie.?

    Twój ojciec nabył właśność na podstawie ustawy z dnia 26.10.1971 o
    uregulowaniu własności gospodarstw rolnych (Dz. U nr 27 poz. 250 ze zm.).
    Własność ta zostałą stwierdzona tzw. aktem własności ziemi ( w sensie
    prawnym decyzją organu powiatowej rady narodowej) - i na tej podstawie
    została wpisana do KW. Twój ojciec więc wówczas nabył prawo i nie potrzeba
    tutaj żadnego zasiedzenia (!).Przez cały ten czas był pełnoprawnym
    właścicielem, a jeśli ty jesteś spadkobiercą to po nim dziedziczysz.
    Wytłumacz mi jednak jaką rolę w tym wszystkich pełni jego brat? Co to
    znaczy "wyjął z szafy i wpisał się do KW".
    Użytkownik "a...@i...pl" <a...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:a3ph8o$7hn$2@news.tpi.pl...