  • 1. Data: 2005-03-07 08:43:30
    Temat: uzywanie skrocenej wersji imienia
    Od: "r-a-d" <s...@d...com>

    Witam!
    Czy w swietle polskiego/miedzynarodowego prawa jest jakas roznica w sytuacji
    gdy podpisujac sie imieniem i nazwiskiem na jakims dosc formalnym dokumencie
    uzyje imienia Radek zamiast Radoslaw? To samo sie tyczny wszelkiego rodzaju
    formularzy itp (np. zakladanie kont bankowych, inskrypcja na kartach
    kredytowych itp). Czy moze, aby moc stosowac wersje skrocona musialbym
    wyrobic sobie nowy dowod, gdzie zamiast Radoslaw widnialo by Radek. Pytam,
    poniewaz wole stosowac skrocona wersje imienia, ale nie wiem czy mozna to
    robic przy bardziej formalnych dokumentach.
    z gory dzieki za wskazowki

  • 2. Data: 2005-03-07 09:52:01
    Temat: Re: uzywanie skrocenej wersji imienia
    Od: AdamS <adam@ciach_ciach.webpark.pl>

    r-a-d wrote:

    > Witam!
    > Czy w swietle polskiego/miedzynarodowego prawa jest jakas roznica w sytuacji
    > gdy podpisujac sie imieniem i nazwiskiem na jakims dosc formalnym dokumencie

    Jeśli chodzi o złożenie samego podpisu (nie mylić z podawaniem danych
    osobowych) pewnie możesz używać Radek Ktośtamtktośtam, zakładając że
    właśnie taki jest twój podpis. Każdy z nas przecież wymyśla sobie
    jakiś podpis.

> [...]
    > kredytowych itp). Czy moze, aby moc stosowac wersje skrocona musialbym
    > wyrobic sobie nowy dowod, gdzie zamiast Radoslaw widnialo by Radek. Pytam,

    Twoje imię i nazwisko potwierdza akt urodzenia albo małżeństwa, aby je
    zmienić w dowodzie, musisz je w ogóle zmienić (jak - szukaj google,
    strona twojego urzędu itp.)
    http://www.infoobywatel.gov.pl/so/1_1/1_1_5/index.ht
    ml

    --
    Pozdrawiam AdamS

  • 3. Data: 2005-03-07 16:10:57
    Od: "gardziej" <gardziejewski@tlen(czyli o2).pl>

    ok.
    w sytuacji, kiedy musisz podpisac sie imieniem i nazwiskiem musisz napisac
    Radosław, bo to twoje imie. nie moze przecie byc tak, ze kazdy bedzie pisal
    co sobie chce, np. radzio, radziuniu czy jak tam go babcia wolala. jesli
    natomiast jest "podpis" to mozesz bazgrac co ci sie podoba, nawet "radek".

    natomiast imienia na "radek" zmienic nie mozesz i jest to poparte praktyka,
    co najwyzej moze to byc pseudonim artystyczny.

    pozdrawiam
    pawel

  • 4. Data: 2005-03-07 20:26:16
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 07/03/2005 17:10, gardziej wrote :
> [...]
    > natomiast jest "podpis" to mozesz bazgrac co ci sie podoba, nawet "radek".

    Przy czym polskie prawo nie przewiduje konstrukcji w rodzaju: "czytelny
    podpis", "podpis składający się z imienia i nazwiska", "parafka",
    "nieczytelny podpis", podpis to podpis i tyle.
    Inna historia, że wszędzie gdzie każą podać imię i nazwisko należy
    podawać imię takie jak jest w akcie urodzenia.

    Nic jednak nie stoi na przeszkodzie pisząc pisma urzędowe, pisać w
    miejscu podpisu: Radosław Iksiński a nad tym podpisywać się Radek Iksiński.

    Tak jest. Vide http://www.rjp.pl

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed

  • 5. Data: 2005-03-07 20:27:48
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "gardziej" napisał

    > natomiast imienia na "radek" zmienic nie mozesz i jest to poparte
    praktyka,
    > co najwyzej moze to byc pseudonim artystyczny.

    Jesteś pewien? Był taki minister Radek Sikorski.

    Alek

  • 6. Data: 2005-03-07 20:42:14
    Od: "gardziej" <gardziejewski@tlen(czyli o2).pl>

    > Jesteś pewien? Był taki minister Radek Sikorski.

    pewien, ostatnio bylem swiadkiem takiej rozmowy w starostwie powiatowym,
    imie bylo nawet to samo, ktos chcial zmienic, bo mial podwojne obywatelstwo
    i troche bywal w niemczech
    no, chyba ze pani sie mylila, w co watpie

  • 7. Data: 2005-03-08 00:31:51
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 07/03/2005 21:27, Alek wrote :
    > Użytkownik "gardziej" napisał

    > praktyka,

    > Jesteś pewien? Był taki minister Radek Sikorski.

    Tyle że Radek Sikorski, urodził się jako Radosław Sikorski (w Bydgoszczy
    zresztą) i najprawdopodobniej zmienił Radosław na Radek podczas pobytu w
    Stanach Zjednoczonych i zapewne zgodnie z tamtejszym prawem.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the