  • 1. Data: 2008-03-18 14:55:49
    Temat: uwaga bezrobotni - ZWROT zasiłku do UP
    Od: l...@v...pl

    Kuriozalna sprawa, nie polskie przepisy.

    Kowalski traci pracę, rejestruje się w UP, otrzymuje prawo do zasiłki (120%),
    jednocześnie odwołuje się do Sądu o uznanie wypowiedzenia za bezskuteczne.
    Sprawa toczy się długo, umowa się rozwiązuje, upływa okres pobierania zasiłku i
    co ... pracownik otrzymuje prawomocny wyrok przywracający go do pracy na
    dotychczasowych zasadach.Pracodawca z datą wsteczną zgłasza Kowalskiego do
    ubezpieczenia z datą wsteczną.

    Co to oznacza dla UP - Kowalski w dacie rejestracji w organie był pracownikiem
    !!! gdyż wyrokiem został przywrócony do pracy na dotychczasowych warunkach i
    zgłoszony do ubezpieczenia. Zatem na skutek wyroku sądowego w dacie rejestracji
    nie spełniał przesłanek do posiadania statusu osoby bezrobotnej uprawnień do
    zasiłku dla bezrobotnych.

    Nie pomogło to, że wyroki są zdarzeniami późniejszymi i nie istniały wdniu
    wydania decyzji.

  • 2. Data: 2008-03-18 17:24:18
    Temat: Re: uwaga bezrobotni - ZWROT zasiłku do UP
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <l...@v...pl> napisał w wiadomości

    Ale pracownik dostaje wynagrodzenie do tyłu i to z odsetkami. Stąd musi
    zwrócić zasiłek, bo z dwóch źródeł nie może mieć wynagrodzenia.

  • 3. Data: 2008-03-18 20:23:32
    Od: "Jackare" <j...@p...pl>

> [...]
    > zasiłku dla bezrobotnych.
    >
    > Nie pomogło to, że wyroki są zdarzeniami późniejszymi i nie istniały wdniu

    godne to i sprawiedliwe, słuszne i zbawienne. Pracownik finansowo nic nie
    traci - z nadpłaconego wstecz wynagrodzenia odda pobrane świadczenia i po
    temacie.

  • 4. Data: 2008-03-18 22:11:24
    Od: l...@v...pl

    > godne to i sprawiedliwe, słuszne i zbawienne. Pracownik finansowo nic nie
    > traci - z nadpłaconego wstecz wynagrodzenia odda pobrane świadczenia i po
    > temacie.

    Czy coś mi umknęło ?
    Przerwa trwała ponad rok pracownik nie był kobietą w ciąży ani objęty szczególną
    ochroną więc wynagrodzenie dostał za 3 msc.

  • 5. Data: 2008-03-19 06:27:02
    Od: "Waldek \"Jakec\" Bulkowski" <j...@o...pl>

    Dnia 18 Mar 2008 23:11:24 +0100, l...@v...pl napisał(a):

    > Czy coś mi umknęło ?
    > Przerwa trwała ponad rok pracownik nie był kobietą w ciąży ani objęty szczególną
    > ochroną więc wynagrodzenie dostał za 3 msc.

    No to albo coś nie tak napisałeś, albo PUP popełnił błąd, albo... sąd.
    Jeśli sąd nakazał przywrócenie do pracy to wynagrodzenie należy się od dnia
    bezprawnego zwolnienia do dnia... zwolnienia, które może nastąpić dopiero
    po wyroku. W tym wypadku osoba nie traci nic z kasy.
    Jeśli natomiast osoba otrzymała odszkodowanie (wynagrodzenie za trzy
    miesiące) to wówczas nie następuje przywrócenie do pracy - wówczas PUP nie
    ma podstaw do żądania zwrotu zasiłku.
    Teoretycznie niemożliwa jest sytuacja w takiej postaci jak opisałeś, ale...
    znam sprawę podobną, gdy sąd nakazał pracodawcy zapłacić różnicę pomiędzy
    otrzymanym zasiłkiem a pensją, którą otrzymałby za ten okres wraz z
    poprawieniem świadectwa pracy - i co wtedy ma zrobić PUP?

    3mcie się.
    --
    Waldek "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl

  • 6. Data: 2008-03-19 07:27:22
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Waldek "Jakec" Bulkowski pisze:
> [...]
    > bezprawnego zwolnienia do dnia... zwolnienia, które może nastąpić dopiero
    > po wyroku. W tym wypadku osoba nie traci nic z kasy.

    art.47 kp zmienili?

    KG

  • 7. Data: 2008-03-19 07:32:22
    Od: l...@v...pl

    > art.47 kp zmienili?
    >
    > KG

    Dokładnie takie samo pytanie ciśnie mi się na usta ?

    Odszkodowanie za zwolnienie z pracy po wyroku TK z 27.11.2007r.

    Zgodnie z art. 58 k.p. odszkodowanie, dla pracowników z którymi rozwiązano umowę
    o pracę bez wypowiedzenia (dyscyplinarne zwolnienie) z naruszeniem przepisów o
    rozwiązywaniu umów o pracę w tym trybie, przysługuje roszczenie o przywrócenie
    do pracy na poprzednich warunkach albo o odszkodowanie, w wysokości
    wynagrodzenia za okres wypowiedzenia. Jeżeli rozwiązano umowę o pracę, zawartą
    na czas określony albo na czas wykonania określonej pracy, odszkodowanie
    przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas, do którego umowa miała trwać, nie
    więcej jednak niż za 3 miesiące. Trybunał Konstytucyjny badał, czy ów zapis art.
    58 k.p. rozumiany, jako wyczerpujący wszelkie roszczenia wynikające z wadliwego
    rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia, zgodny jest z Konstytucją.

    Wyrokiem z 27 listopada 2007 r., SK 18/05 Trybunał Konstytucyjny uznał, iż art.
    58 k.p. w związku z art. 300 k.p., rozumiany w ten sposób, że wyłącza
    dochodzenie innych, niż określone w art. 58 Kodeksu pracy, roszczeń
    odszkodowawczych, związanych z bezprawnym rozwiązaniem umowy o pracę bez
    wypowiedzenia, jest niezgodny z art. 64 ust. 1 w związku z art. 2 Konstytucji
    Rzeczypospolitej Polskiej oraz nie jest niezgodny z art. 45 ust. 1 i art. 77
    ust. 2 Konstytucji. TK uznał, iż dotychczasowa interpretacja zapisu art. 58
    k.p. uniemożliwia pracownikowi uzyskanie pełnego naprawienia szkody wyrządzonej
    bezprawnym rozwiązaniem stosunku pracy. TK uznał, że pracownik ma prawo do
    rekompensaty całości swojej szkody, którą udowodni.
    W praktyce oznacza to, iż w sytuacji kiedy to pracodawca zwolni pracownika
    dyscyplinarnie z pracy z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu umów w tym
    trybie, a pracownik wykaże nieprawidłowość zwolnienia i zażąda od pracodawcy
    odszkodowania, sąd będzie miał podstawę do przyznania pracownikowi odszkodowanie
    przekraczającego 3-krotność jego miesięcznego wynagrodzenia.

    Przypomnieć należy jednak, iż w sytuacji odwrotnej tj. gdy to pracownik wyrządzi
    szkodę swojemu pracodawcy poprzez nienależyte wywiązywanie się z powierzonych mi
    obowiązków, zgodnie z przepisami prawa pracy jego odpowiedzialnść ograniczona
    jest tylko wówczas, gdy wyrządzenie szkody nastąpiło nieumyślnie. W sytuacji
    jednak, kiedy doszło do umyślnego wyrządzenia szkody przez pracownika
    pracodawcy, jest on zobowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości tj.
    zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego.

    Ale czy to odnosić do odszkodowania, o którym mowa w art 45 ?

  • 8. Data: 2008-03-20 06:28:32
    Od: "Waldek \"Jakec\" Bulkowski" <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 19 Mar 2008 08:27:22 +0100, kam napisał(a):

    > art.47 kp zmienili?
    >
    > KG

    A to przepraszam... Nie znałem tego przepisu. Myślałem, że jest tak, jak
    napisałem powyżej...
    Hm... Ale czy to odszkodowanie powoduje jednocześnie zmianę świadectwa
    pracy? Pewnie tak, ale nie w części mówiącej o okresie zatrudnienia, a
    wtedy PUP nie ma podstaw do rządania zwrotu zasiłku.

    3mcie się.
    --
    Waldek "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl

  • 9. Data: 2008-03-20 06:37:44
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    l...@v...pl pisze:

    > Pracodawca z datą wsteczną zgłasza Kowalskiego do
    > ubezpieczenia z datą wsteczną.

    I tu jest błąd. Przywrócenie do pracy to w istocie rzeczy nowy stosunek
    pracy i ubezpieczenie społeczne obowiązuje dopiero od momentu
    przywrócenia, a nie żadne wstecz.

    > Nie pomogło to, że wyroki są zdarzeniami późniejszymi i nie istniały wdniu
    > wydania decyzji.

    Kiepskiego prawnika miałeś, albo nie miałeś.

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 10. Data: 2008-03-20 06:38:27
    Od: l...@v...pl

> [...]
    > pracy? Pewnie tak, ale nie w części mówiącej o okresie zatrudnienia, a
    > wtedy PUP nie ma podstaw do rządania zwrotu zasiłku.

    Odnośnie świadectwa prac, inny pracownik w podobnej sytuacji, obecnie zwolnił
    się i w świadectwie pracy wystawionym przez pracodawcę do którego powrócił po
    wygranej sprawie ma ciągłość pracy - pomimo że de facto nie świadczył jej przeze
    6 miesięcy.

    Jak sądzicie wracając do tematu, czy w przypadku żądań zwrotu bezpodstawnie
    pobranej kwoty świadczenia - można bronić się 405 kc ?