  • 1. Data: 2010-09-29 14:11:46
    Temat: uszkodzenie mienia
    Od: "Bartosz" <l...@a...pl>

    2003r podczas prac na dachu posesji A w zabudowie szeregowej wykonanano
    instalację (umowa) w skład której wchodziło powieszenie skrzynki.
    Skrzynka jest zamontowana po stronie sąsiada A na bocznej ściance działowej
    wystającego murku
    działowego między dachami.
    W 2010r właściciel posesji B sąsiadującej z posesja A zauważył skrzynkę i
    twierdzi że została zainstalowana na jego murku bez jego zgody i spowodowała
    straty.

    schemat:
    ______________________
    | | | |
    | B |S A | C |
    | | | |

    Pytania:
    1. Czy jeśli właściciel posesji A wydał zgodę firmie na zainstalowanie
    skrzynki to wykonawca z puli skrzynki mial sobie dopilnować planów i aktów
    notarialnytch i każdy kołek sprawdzać czy jest zainstalowany na faktycznie
    jego działce, czy może właściciel posesji A odpowiada skoro wydał zgodę na
    takowe prace i potwierdził na piśmie prawidłowość wykonanych prac?

    2. Jaki jest okres przedawnienia tego typu roszczeń sasiada B wobec
    wykonawcy ?

    Proszę w miarę możliwości o konkretne Art. Znajomy mi podpowiada że musze
    szukać w KC.
    Ktoś się orientuje i pomoże jak to prawnie wygląda?

  • 2. Data: 2010-09-29 16:58:50
    Temat: Re: uszkodzenie mienia
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Bartosz" <l...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > szukać w KC.
    > Ktoś się orientuje i pomoże jak to prawnie wygląda?

    Ten murek pomiędzy A i B, to jest ogrodzenie, czy jakaś budowla? I jakie
    straty podnosi B?

  • 3. Data: 2010-09-29 19:43:05
    Od: "Bartosz" <l...@a...pl>

    Zabudowa szeregowa czyli stoi powiedzmy x budynków koło siebie i każdy z
    nich sąsiaduje dwiema ścianami z sąsiednimi budynkami i vice versa za
    wyjątkiem dwóch skrajnych budynków które mają tylko jedną ściankę wspólną.
    Sąsiad B twierdzi, że ten wystający murek to jego dom a nie wspólny mur.

    Pytanie nr 3:
    3) Czy sąsiad B ma prawo ścigać prawnie pracownika firmy wykonującej
    zlecenia czy jedynie wykonawce mam na myśli firmę tudzież właściciela firmy
    owych robót?
    (Pracownik wykonujący ową puszeczkę wykonywał to na umowę o pracę)

  • 4. Data: 2010-09-29 20:40:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Bartosz" <l...@a...pl> napisał w wiadomości

    Czyli rzeczona skrzynka jest wieszana na wspólnej ścianie stojącej w
    granicy? Jesli tak, to sąsiada wysłać na drzewo. Pod warunkiem, że nie
    ingerujemy w samą strukturę ściany, czyli skrzynki przykładowo nie wkuwamy.

  • 5. Data: 2010-09-29 23:42:28
    Od: "Bartosz" <l...@a...pl>

    Skoro nikt nie odpowiedział to sam sobie odpowiadam.

    Ad.2.
    3 lata

  • 6. Data: 2010-09-30 08:34:41
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    W dniu 29.09.2010 16:11, Bartosz pisze:
> [...]
    > instalację (umowa) w skład której wchodziło powieszenie skrzynki.
    > Skrzynka jest zamontowana po stronie sąsiada A na bocznej ściance

    Pierwsze należało by dojść jaka ściana jest pomiędzy budynkami.
    Są trzy opcje:
    1. Po między budynkami jest jedna wspólna ściana, te dwa rozpatrywane
    budynki są de facto jednym budynkiem rozdzielone jedną warstwą muru, tak
    jak między pokojami.
    2. Są to dwa oddzielne budynki, po między którymi jest dylatacja, ściana
    rozdzielająca to dwie ściany, każdy ma swoją ścianę ze swoimi
    fundamentami. Po między ścianami jest kilka cm przestrzeni.
    3. tak jak pkt2 ale do wysokości dachu, budynki różnią się dachami,
    ściana budynku A kończy się pod dachem. Ściana budynku B jest
    wyprowadzona ponad dach i pełni rolę firewalla.

    W przypadku 1 i 2 spuścić sąsiada na drzewo, w pkt 1 ściana jest tak
    samo Twoja jak i jego, w przypadku 2 ściana jest w 100% Twoja
    W przypadku 3(chyba mało prawdopodobnym) sąsiad ma racje że to jego
    ściana i trza by się dogadać.

  • 7. Data: 2010-09-30 12:36:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Skoro nikt nie odpowiedział to sam sobie odpowiadam.
    >
    > Ad.2.
    > 3 lata

    Ale od chwili, gdy się dowiedział, czy od chwili, gdy wykonano? :-) No i
    zacznijmy od tego, czy roszczenie w ogóle istnieje.

  • 8. Data: 2010-09-30 20:36:15
    Od: "Bartosz" <l...@a...pl>

    Słusznie że pytasz bo NSA na przęłomie od 1945 do 2010r pare razy zmeiniała
    interpretacje jak liczyć ten czas.
    http://www.monitorprawniczy.pl/index.php?mod=m_artyk
    uly&cid=20&id=1929
    Zakręcone jest to maksymalnie na dodatek częstoi zmeiniają interpretację
    tego zapisu.
    Tylko jeszcze dochodzi jedna sprawa jak interpretować fakt, że jedna szkoda
    wywołała inna szkodę w okresie późniejszym?

    http://www.policja.swinoujscie.pl/pomocnik/data/lex.
    kod/kodeks_cywilny/spis_tresci.html
    "Art. 442. § 1. Roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej czynem
    niedozwolonym ulega przedawnieniu z upływem lat trzech od dnia, w którym
    poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej
    naprawienia. Jednakże w każdym wypadku roszczenie przedawnia się z upływem
    lat dziesięciu od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie wyrządzające szkodę."
    Nie wiem tylko czy uwzględnia wszystkie wyroki i interpretacje NSA.

    Tylko jak udowodnić że sąsiad przez 7 lat nie zauważył okiem widocznego
    uszkodzenia blachy na murze ?
    Dla mnie to bardzo śliski temat bo zostawia pole do manewru obu stroną na
    która stronę przeciągnąc interpretację.

  • 9. Data: 2010-09-30 20:58:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > uszkodzenia blachy na murze ?
    > Dla mnie to bardzo śliski temat bo zostawia pole do manewru obu stroną na

    Moim zdaniem normalnie powieszona skrzynka nie niszczy muru, co powinno w
    ogóle uciąć wszelkie dywagacje. Równie dobrze moglibyśmy zacząć rozważać,
    czy można się o taki mur oprzeć bez zgody sąsiada.

  • 10. Data: 2010-09-30 21:45:45
    Od: "Bartosz" <l...@a...pl>

    Podczas wieszania skrzynki celowo nacięto (nie mylić z ucięto) poszycie
    długości ok 3~4cm poszycie z blachy aby puszka mogla się zmieścić.
    Poszycie z blachy oczywiście wystające poza mur (tutaj czytaj granice
    działki) i wchodzące na działkę sasiada.
    Ponoć to nacięcie spowodowało po 7 latach zalanie mieszkania.
    A wszystko zaczęło się od puszki ;)