  • 1. Data: 2002-11-15 09:36:18
    Temat: usługi finansowe
    Od: s...@2...net.pl

    Mam pewną grupę klientów zainteresowanych pewnym typem usługi.

    W dużym skrócie usługa wyglądałaby tak:
    Dostaję pieniądze od jednych klientów(oni określają komu chcą przekazać te
    pieniądze), a ja przekazuję je dalej wskazanym beneficjentom(osoby fiz./firmy/
    itp) pobierając prowzję i wystawiając fakturę(po uzbieraniu się określonej
    sumy).

    Czy taka działalność jest możliwa dla os. fizycznej prowadzącej działalność
    gosp.
    Czy muszę na takie operacje mieć jakieś pozwolenie, specjaną działalność itp?
    Jak nazwać taką działalność(we wpisie do ewidencji)?

  • 2. Data: 2002-11-17 21:42:58
    Temat: Re: usługi finansowe
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Obawiam się Kolego, że trochę przesadziłeś z tym skrótem. Wyszło na to, że
    Kowalski ma zamiar przekazać Wiśniewskiemu pewną kwotę pieniędzy i zamiast
    je mu dać przychodzi do Ciebie i prosi, byś to zrobił. Powód nieistotny (np.
    nie lubią się) Jeśli tak, to będzie to usługa konwoju, na wykonanie której
    jest konieczna koncesja MSWiA (ustawa o ochronie osób i mienia).
    Boje się jednak, że chodziło Ci o co innego, tylko wyraziłeś się nieco
    nieprecyzyjnie, najpewniej z uwagi na tajemnicę handlową. Sprecyzuj
    przynajmniej dokładnie, na czym ma polegać Twoja usługa? Za co pobierasz
    prowizję? Może myślisz o pośrednictwie finansowym? Czyli o tym, że Ty
    zajmujesz się wzajemnym kojarzeniem osób chcących zainwestować kapitał z
    osobami potrzebującymi gotówki, na rozkręcenie prosperującego interesu. Na
    takie usługi nie jest wymagane żadne zezwolenie czy koncesja, ale uważaj, bo
    to bardzo śliski temat i trzeba bardzo dobrze orientować się w przepisach,
    by nie wejść z nim w konflikt.

    Saluto!

  • 3. Data: 2002-11-22 10:15:09
    Od: s...@2...net.pl

    Dzięki za odpowiedź.
    I więcej szczegółów.

    Chodzi o to że jedni klienci wpłacają do mnie kasę - małe kwoty <10 PLN ze
    wskazaniem, komu chcą je przekazać(np. wybierają z grupy osób zarejestrowanych).
    Coś jak darowizna.
    Jeśli dla wybranej osoby zbierze się odpowiednia suma np. 100PLN - ja
    przekazuję tą sumę wskazanej osobie - potrącając koszty przelewu/przesłania
    pocztą oraz prowizję (x%)

    Jak taką działalność nazwać we wpisie do ewidencji - pośrednictwo finansowe?

  • 4. Data: 2002-11-22 14:09:05
    Od: s...@i...pl (Sebastian D-D)

    >Jak taką działalność nazwać we wpisie do ewidencji - pośrednictwo
    >finansowe?

    A ciekawe jak nazwie ją prokurator w akcie oskarzenia - oszustwo ?

    Nie musisz? Nie plac! ZERO prowizji w bankomatach Euronet!

  • 5. Data: 2002-11-22 16:47:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Oszustwem to raczej nie będzie. Pod warunkiem, iż faktycznie zebrane
    pieniądze będą trafiać do adresatów. A z jakiego tytułu mają to być
    pieniądze? Jeśli to mają być darowizny, to przychodzi mi określenie
    działalności: "Organizowanie akcji charytatywnych". Nie wydaje mi się, by na
    taka działalność była wymagana koncesja lub zezwolenie.

  • 6. Data: 2002-12-02 12:48:58
    Od: s...@2...net.pl

> [...]
    > działalności: "Organizowanie akcji charytatywnych". Nie wydaje mi się, by na
    > taka działalność była wymagana koncesja lub zezwolenie.

    A jak to wszystko księgować?
    W chwili obecnej jestem na KPiR.
    Przy wpłatach na konto - nie mam możliwości wystawienia faktury, nawet nie
    muszę wiedzieć kto wpłaca. A co z wypłatami dla osób fizycznych/firm, czy
    wystarczy potwierdzenie odebrania określonej kwoty.
    Czy na każdą wpłatę muszę robić pozycję w KPiR z jakimś identyfikatorem
    przelewu, czy mogę zrobić pozycję zbiorczą "wpłaty z miesiąca X na cel Y"? Jak
    od tego płacić podatek? (wpływy - wypłaty) * stawka podatku ?

  • 7. Data: 2002-12-02 12:53:46
    Od: s...@2...net.pl

    > A ciekawe jak nazwie ją prokurator w akcie oskarzenia - oszustwo ?

    Widać kto czym się zajmuje, skoro wszystko kojarzy mu się od razu z oszustwem :)

    Może to być trudne do zrozumienia ale zdarzają się jeszcze uczciwi ludzie,
    którzy chcą pomóc innym.