  • 1. Data: 2012-04-02 15:27:06
    Temat: usluga, brak platnosci, sprzet klienta
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    Pewna usluga wymaga, aby klient trzymal u mnie pewien sprzet, powiedzmy
    'komputer'. Klient przestaje placic za usluge. W umowie mam:
    "XX ma prawo nie wydać sprzętu YY w przypadku wystąpienia nieuregulowanych
    należności w stosunku do XX". Nie ma w umowie co dalej z tym sprzetem moze
    sie stac. Co zrobic aby z jego wartosci zaspokoic zobowiazania dla mnie?
    Czy komornik moze mi zabrac ten sprzet (gdy przyjdzie nie wiedzac
    o dlugu dla mnie), czy musze mu go wydac?

    a.

  • 2. Data: 2012-04-02 22:31:24
    Temat: Re: usluga, brak platnosci, sprzet klienta
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Apr 2012, Wemif wrote:

> [...]
    > 'komputer'. Klient przestaje placic za usluge. W umowie mam:
    > "XX ma prawo nie wydać sprzętu YY w przypadku wystąpienia nieuregulowanych

    Tak na przyszłosc: to się nazywa "zastaw".
    Przeszukaj na okolicznosc tego słowa poniższy akt prawny:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html

    Zwróć uwagę, że po prawdzie zastaw może być uregulowany umownie, ale
    wobec "dziury" w umowie:

    > Nie ma w umowie co dalej z tym sprzetem moze
    > sie stac.

    ...trzeba sprawdzić, czy z mocy ustawy nie maja zastosowania jakies
    defaulty. Ale tu sprawa zależy od umowy stanowiacej podstawę
    zastawu (bo tylko dla niektórych umów zastaw przysługuje
    z mocy przepisu, np. przy najmie nieruchomosci, acz przypuszczam
    że to nie taki przypadek).

    > Co zrobic aby z jego wartosci zaspokoic zobowiazania dla mnie?
    > Czy komornik moze mi zabrac ten sprzet (gdy przyjdzie nie wiedzac
    > o dlugu dla mnie),

    On może wiedzieć o tym długu i IMO to nic nie zmieni - "jego" dług,
    egzekwowany z mocy klauzuli wykonalnosci, ma pierwszeństwo
    przed faktem że "ja też mam dług".
    "wyjawszy tych, którym z mocy ustawy przysługuje pierwszeństwo
    szczególne" (sprawdz art.306KC)

    > czy musze mu go wydac?

    IMHO: "oczywiscie". Chyba że w KPC jest jakis wyjatek, ale
    wtedy zaraz się o tym dowiesz bo mnie wdepcza w glebę ;)

    Na mój gust - 312 KC:
    "Zaspokojenie zastawnika z rzeczy obcišżonej następuje według
    przepisów o sšdowym postępowaniu egzekucyjnym"

    pzdr, Gotfryd