  • 1. Data: 2004-09-24 11:12:17
    Temat: umowa-zlecenie,weksel in blanco,umowa wekslowa
    Od: "andromeda" <a...@s...pl>

    Pierwszy raz spotykam się z czymś takim i dlatego kieruję prośbe o poradę w sprawie
    zatrudnienia mnie przez firmę na zasadach umowy-zlecenia na stanowisku administratora

    kafejki internetowej.Sama sprawa "umowy-zlecenia" nie wzbudza moich wątpliwości ale
    fakt podpisu "weksla in blanco".Jakie niesie to za sobą konsekwencje? szukając w
    internecie informacji na ten temat(a jest tego malutko) wyczerpujących objaśnień nie
    znalazłem,a nie chciałbym znaleźć się w sytuacji w której będę musiał coś spłacać nie

    wiedząc nawet co. Z pomocą przychodzi "umowa wekslowa" (to moja sugestia dla
    Pracodawcy)ale i tu: jak taką umowę spisać i co w niej powinno byc -nie mam pojęcia.
    Prosiłbym o poradę w tej sprawie -może jakieś linki, przykłady takich umów...
    Pozdrawiam i proszę o wyrozumiałość jeśli być może zadałem banalne pytanie...
    Artur

  • 2. Data: 2004-09-24 14:17:30
    Od: "marik" <k...@p...com>

    Użytkownik "andromeda" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Pozdrawiam i proszę o wyrozumiałość jeśli być może zadałem banalne pytanie...

    Hmm... wypada na to, że każą ci podpisać dokument, w którym zobowiązujesz się
    do zapłaty dowolnie wybranej przez nich sumy i dają ci słowo honoru,
    że skorzystają z tej opcji tylko wtedy, jak coś przeskrobiesz? a może
    zamierzają zorganizować nibyplajtę, a swoje wierzytelności pokryć min.
    twoim wekslem. Ale nie, napewno źle zrozumiałem....

    marik

  • 3. Data: 2004-09-24 16:10:18
    Od: "andromeda" <a...@s...pl>

> [...]
    > zamierzają zorganizować nibyplajtę, a swoje wierzytelności pokryć min.
    > twoim wekslem. Ale nie, napewno źle zrozumiałem....

    Tak -podobne myśli przychodzą mi do głowy.Dlatego moja sugestia to "umowa wekslowa"
    dokładnie definiująca zasady korzystania z tego weksla. Ta nibyplajta też jest realna

    bo po
    1) to jest nowa kafejka, nie bardzo wiadomo jaki ruch w niej będzie i czy interes
    wypali,to dworzec PKP w miejscowości o umiarkowanym ruchu,
    2) firmy nie znam na tyle abym mógł zaufać podpisaniem ot tak sobie "weksla in
    blanco".
    stąd moje poszukiwania informacji dotyczących mojego zabezpieczenia na wypadek
    nieuzasadnionej realizacji weksla.

  • 4. Data: 2004-09-24 21:00:31
    Od: "marik" <k...@p...com>

    Użytkownik "andromeda" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
    (...)

    > Tak -podobne myśli przychodzą mi do głowy.Dlatego moja sugestia to "umowa
    > wekslowa"
    > dokładnie definiująca zasady korzystania z tego weksla.

    Nie wierz w to, już nacieli na to wykładowczynie w szkole językowej,
    że niby zajęć nie prowadziły tak, jak było w umowie. Też podpisywały
    w dobrej wierze. Daj sobie spokój z wekslami.

> [...]
    > blanco". stąd moje poszukiwania informacji dotyczących mojego zabezpieczenia
    > na wypadek nieuzasadnionej realizacji weksla.

    Możesz im zaoferować coś w rodzaju niewielkiej kaucji (do 300zl),
    z obowiązkiem zwrotu w razie "normalnego" rozwiązania umowy o pracę,
    o ile _bardzo_ zależy ci na tej posadzie. W innym wypadku odpuść.

    marik

  • 5. Data: 2004-09-24 22:53:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Sep 2004, andromeda wrote:
    [...]
> [...]
    >+ internecie informacji na ten temat(a jest tego malutko) wyczerpujących objaśnień

    A www.weksel.pl na pewno już znasz na pamięć ?
    Czy adres się nie kojarzy ? :)

> [...]
    >+ wiedząc nawet co. Z pomocą przychodzi "umowa wekslowa" (to moja sugestia dla
    >+ Pracodawcy)ale i tu: jak taką umowę spisać

    Nie jestem prawnikiem. Ale JAKBYŚ spisywał - to mi się bardzo podoba
    koncept żeby jedna sztuka umowy (przecież może być kilka) była
    spisana ... na odwrocie weksla !
    Odpada wtedy tłumaczenie "ale to jest umowa do INNEGO weksla
    wystawionego w tym samym dniu" !

    >+ i co w niej powinno byc -nie mam pojęcia.

    Ja bym się martwił tym co będzie na wekslu...
    Szukaj haseł m.in. "na zlecenie", "bez protestu", "bez kosztów"...
    Polecam groups.google.pl -> zaawansowane, grupa .prawo :)
    Z autorów (grupy :)) - Liwiusz.
    No i www.google.pl takoż :)
    O rzeczonym weksel.pl nie zapominając !

    >+ Prosiłbym o poradę w tej sprawie

    Y.... nie zauważyłem wcześniej... nie czytaj mojego posta bo
    jest nie na temat... ;>

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-09-25 08:41:44
    Od: "marik" <k...@p...com>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > Szukaj haseł m.in. "na zlecenie", "bez protestu", "bez kosztów"...
    > Polecam groups.google.pl -> zaawansowane, grupa .prawo :)

    Może zobaczysz jeszcze
    http://www.e-prawnik.pl/mbs.php3/bD1wbCZpZD0xOTk=

    poszukaj w google hasła "nabici w weksel", "weksel, wyłudzenie" itp.

    marik

  • 7. Data: 2004-09-25 09:30:08
    Od: Rodrig Falkenstein <f...@g...pl>

    Dnia Sat, 25 Sep 2004 00:53:34 +0200, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> napisał:

> [...]
    >
    > Nie jestem prawnikiem. Ale JAKBYŚ spisywał - to mi się bardzo podoba
    > koncept żeby jedna sztuka umowy (przecież może być kilka) była

    Tego sie nie robi. Prawo wekslowe dokoładnie okresla co może być napisane
    na wekslu i wszystko inne jest uważane za nienapisane.

    > Odpada wtedy tłumaczenie "ale to jest umowa do INNEGO weksla
    > wystawionego w tym samym dniu" !

    A jaka jest różnica jak oba weksle są in blanco?

    --
    Falkenstein
    Okoliczności obciążające uwzględniane przy wymiarze kary są następujące:

  • 8. Data: 2004-09-25 12:06:16
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Tego sie nie robi. Prawo wekslowe dokoładnie okresla co może być napisane
    > na wekslu i wszystko inne jest uważane za nienapisane.

    A skąd masz takie informacje? Jeśli urzędnik poświadczy mi uiszczenie opłaty
    skarbowej, to uznaje się to za nienapisane, bo w pw. nie ma na ten temat ani
    słowa?

    Jeśli w treści weksla wpiszę "kocham Krysię" to rzeczywiście można unać to za
    nienapisane, bez szkody dla weksla. Jednak jeśli jest napisane "zapłacę pod
    warunkiem..." to jest to unieważnienie weksla (wg Ciebie warunek należałoby
    uznać za nienapisany, ponieważ nie wspomina o nim pw.)

    Poza tym nikt nie mówi o wpisywaniu umowy wekslowej w samą treść weksla.
    Umowa wekslowa może być po prostu wydrukowana na tym samym arkuszu co sam
    weksel - kto mi broni używania swoich blankietów?

    Jeśli nadal podtrzymujesz swoje zdanie - poproszę na poparcie odpowiedni
    przepis.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 9. Data: 2004-09-25 13:33:54
    Od: "marik" <k...@p...com>

    Na Twojej stronie pisze, iż "posiadasz spore doświadczenie praktyczne
    oraz teoretyczne", jeżeli chodzi o poruszane tutaj zagadnienie.
    Napisz na kim będzie spoczywał ciężar dowodu niewłaściwego wypełnienia
    weksla w przypadku, gdy wierzyciel wypełni go niezgodnie z porozumieniem
    wekslowym i czy sytuacja ta ulega zmianie, jeżeli wierzyciel
    przeniesie wierzytelność na kogoś innego, a ten ktoś nabędzie ją
    w dobrej wierze. Oczywiście, zbywca rzeczowego weksla znika.

    marik

  • 10. Data: 2004-09-25 19:07:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Sep 2004, Rodrig Falkenstein wrote:

> [...]
    > + Tego sie nie robi. Prawo wekslowe dokoładnie okresla co może
    > + być napisane na wekslu i wszystko inne jest uważane za nienapisane.

    No popatrz.
    A myślałbym że to "tylko" *nie jest treść weksla* - tak jak zapis
    "udziela się 12-miesicznej gwarancji zgodnie z warunkami podanymi..."
    na fakturze też NIE jest częścią faktury.
    Znaczy: umowa nie ma wpływu na sam weksel. Ale *jeśli* weksel
    jest uwarunkowany (umową) *i* umowa przypadkiem *ma* znaczenie
    no to... umowa ZOSTAŁA napisana.

    Oczywiście jak weksel będzie "na zlecenie" itp. to wystawca
    ma problem. Ale jak weksel jest "nie na zlecenie" to trochę
    może być istotna łatwośćŠ wykazania skąd się wierzytelność
    bierze - a raczej że jej nie ma. Tylko trzeba wytłumaczyŠ
    że chodzi o *konkretną* umowę wekslową... IMHO oczywiście :)

    > + > Odpada wtedy tłumaczenie "ale to jest umowa do INNEGO weksla
    > + > wystawionego w tym samym dniu" !
    > +
    > + A jaka jest różnica jak oba weksle są in blanco?

    Moment.
    Po pierwsze - chyba nie sądzisz ąe mowa o przypadku kiedy *są*
    dwa weksle ? Remitent powiada że były DWA weksle a to co leży
    na stole to "ten drugi" weksel do ktĄrego NIE BYŁO umowy :]
    - fakt że innego weksla nie ma trzeba udowodnić, dopiero póżniej
    można wsadzić kłamcę za oszustwo. A on "zgubił"... biedaczek :>
    Zdaje się do tego czasu mośna oberwaŠ tytułem egzekucyjnym :[,
    w każdym razie jest to *jakaś* motywacja do "trwałego związania
    z wekslem" :) (BTW: numerowanie weksli obowiązkowe nie jest,
    ale IMHO przy okazji widać że nie zawadzi - przyjmujący widział
    numer [a jak twierdzi - powinien widzieć DWA numery] i wiadomo
    do którego [weksla] jest deklaracja).

    Wracając do "in blanco":
    "Najprostszą postacią weksla in blanco jest pusta kartka podpisana
    u dołu" :> Pomijam fakt ąe taka kartka moąe pełniŠ również
    rolę umowy, wypowiedzenia umowy, zeznania, deklaracji...
    Krótko mówiąc - trzeba ustalić "jak bardzo in blanco" jest
    dany weksel :]

    IMHO każdy weksel niezupełny zasługuje na nazwę "in blanco" -
    http://www.weksel.pl/mity_wekslowe.html
    ... i sekcja: Weksel kaucyjny in blanco to tyko weksel "goły"
    utwierdza mnie w tym zdaniu...

    pozdrowienia, Gotfryd