  • 1. Data: 2007-04-27 08:29:15
    Temat: umowa rezerwacyjna - bezzwrotna zaliczka
    Od: "Herman" <k...@p...onet.pl>

    Witam
    Developer przedklada mi do podpisania umowe rezerwacyjna ktora mowi ze
    rezerwuje mi mieszkanie pod warunkiem wplacenia zaliczki w wysokosci 5000zl.
    W przypadku nie przystapienia do umowy prezdwstepnej zaliczka nie podlega
    zwrotowi (cytat)

    Czy w mysl przepisow KC taka konstrukcja ma prawo istniec? wydawalo mi sie
    ze ZALICZKA jest zawsze zwrotna w mysl definicji z KC - jak to jest? Prosze
    o informacje - probowalem sie dowiedziec w federacji konsumentow ale albo
    nie odbieraja telefonow, albo dostaje zjebke ze dzwonie do zlego
    departamentu (serio - przypadek z biura federacji w Warszawie)

    pzdr
    jakub

  • 2. Data: 2007-04-27 11:07:57
    Temat: Re: umowa rezerwacyjna - bezzwrotna zaliczka
    Od: l...@i...eu

> [...]
    >
    > Czy w mysl przepisow KC taka konstrukcja ma prawo istniec? wydawalo mi sie
    > ze ZALICZKA jest zawsze zwrotna w mysl definicji z KC - jak to jest?

    Jakiej niby definicji? I jak to zawsze zwrotna?

    A jak idzisz do restauracji zarezerwować stolik - przeważnie płacisz. Jak nie
    przyjdziesz to po ptokach. Tylko w opisanym Przez Ciebie temacie zaliczka
    miała by być przeznaczona na poczet ceny mieszkania rozumiem

  • 3. Data: 2007-04-27 11:44:21
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Herman porozsypywal nastepujace haczki:
    > Czy w mysl przepisow KC taka konstrukcja ma prawo istniec? wydawalo mi sie
    > ze ZALICZKA jest zawsze zwrotna w mysl definicji z KC - jak to jest?
    Istota zaliczki jest to ze jesli zamawiajacy rezygnuje z
    uslugi/towaru/etc to sprzedajacy zachowuje zaliczke. Inaczej - jaki
    bylby sens zaliczki?
    Co najwyzej, postaraj sie zeby to nie byla zaliczka a zadatek. Wtedy
    jesli developer sie wypnie na Ciebie, to zwroci Ci 2x zadatek
    --
    badzio

  • 4. Data: 2007-04-27 18:14:40
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Herman napisał(a):
    > Czy w mysl przepisow KC taka konstrukcja ma prawo istniec?

    w świetle art.353[1] jak najbardziej
    ale w świetle innych przepisów (klauzule niedozwolone) niekoniecznie
    musi być skuteczna

    > wydawalo mi sie
    > ze ZALICZKA jest zawsze zwrotna w mysl definicji z KC - jak to jest?

    kodeks cywilny nie definiuje zaliczki

> [...]
    > nie odbieraja telefonow, albo dostaje zjebke ze dzwonie do zlego
    > departamentu (serio - przypadek z biura federacji w Warszawie)

    zdarza sie ;)

    KG

  • 5. Data: 2007-04-28 21:29:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Apr 2007, Herman wrote:

    > W przypadku nie przystapienia do umowy prezdwstepnej zaliczka nie podlega
    > zwrotowi (cytat)
    >
    > Czy w mysl przepisow KC taka konstrukcja ma prawo istniec?

    IMVHO:
    - tak
    - jej skuteczność moze zależeć od wykazania kosztów poniesionych
    w związku z celem na który zaliczkę przyjęto.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-05-28 23:36:43
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Sat, 28 Apr 2007 23:29:07 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > IMVHO:
    > - tak
    > - jej skuteczność moze zależeć od wykazania kosztów poniesionych
    > w związku z celem na który zaliczkę przyjęto.

    Imho tutaj developer chce mieć taką zaliczkę, która jest zadatkiem, w
    zależności od tego co jest dla niego korzystniejsze.

    Pewnie jest to legalne, ale biorąc to pod uwagę powyższe, jak również to
    że nie masz gwarancji co będzie w rzeczonej umowie przedwstępnej, ja bym
    był ostrożny.

    Bo w końcu, co szkodzi żeby od razu podpisać umowę przedwstępną, i przy
    tej okazji wpłacić zadatek (zamiast zaliczki).

    p. m.