  • 11. Data: 2004-02-13 22:26:08
    Temat: Re: umowa przedwstepna przed kupnem mieszkania!!!!
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Feb 2004, Boombastic wrote:
    [...komuś...]
    >+ > Zobligowanie stron do zawarcia ostatecznej umowy uzyskuje się poprzez
    >+ > zawarcie przedwstępnej umowy notarialnej, [...]
    >+ Mylisz sie. Nie ma czegoś takiego jak zobligowanie do zawarcia umowy. W
    >+ każdej chwili możesz zrezygnować z zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży.

    A co to jest:
    +++
    Art. 57. § 1. Nie można przez czynnoœć prawnš wyłšczyć ani ograniczyć
    uprawnienia do przeniesienia, obcišżenia, zmiany lub zniesienia prawa,
    jeżeli według ustawy prawo to jest zbywalne.

    § 2. Przepis powyższy nie wyłšcza dopuszczalnoœci zobowišzania, że
    uprawniony nie dokona oznaczonych rozporzšdzeń prawem.
    ---
    ?
    Tego zobowiązania można DOCHODZIĆ !
    Zastrzeżenie dla nieruchomości w art. 158 (wszystko K.C.)

    A dochodzenie tu:
    +++
    Art. 390.{[157]} § 1. Jeżeli strona zobowišzana do zawarcia umowy
    przyrzeczonej uchyla się od jej zawarcia, druga strona może żšdać
    naprawienia szkody, którš poniosła przez to, że liczyła na zawarcie umowy
    przyrzeczonej. Strony mogš w umowie przedwstępnej odmiennie okreœlić
    zakres odszkodowania.

    § 2. Jednakże gdy umowa przedwstępna czyni zadoœć wymaganiom, od których
    zależy ważnoœć umowy przyrzeczonej, w szczególnoœci wymaganiom co do
    formy, strona uprawniona może dochodzić zawarcia umowy przyrzeczonej.
    ----

    >+ Tracisz tylko zadatek. Mechanizm podobny jak w przypadku normalnej umowy.

    Mechanizm tak, "tylko zadatek" nie.
    IMHO oczywiście ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2004-02-14 10:50:08
    Od: "Boombastic" <b...@N...onet.pl>

    > § 2. Jednakże gdy umowa przedwstępna czyni zadość wymaganiom, od których
    > zależy ważność umowy przyrzeczonej, w szczególności wymaganiom co do
    > formy, strona uprawniona może dochodzić zawarcia umowy przyrzeczonej.

    To jest tylko umowa przedwtępna sprzedaży.

    > Mechanizm tak, "tylko zadatek" nie.
    > IMHO oczywiście ;)

    Tak, tracisz tylko zadatek. Widziałem już parę razy coś takiego. Spisana
    umowa przedwstepna sprzedaży i kupujący nie zdołał załatwić na czas kredytu
    i przekroczył termin zapisany w umowie. Sprzedający wyegzekwował swoje
    prawo, umowa została zerwana i zadatek zatrzymany.

  • 13. Data: 2004-02-14 18:53:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Feb 2004, Boombastic wrote:

> [...]
    >+
    >+ To jest tylko umowa przedwtępna sprzedaży.

    ... i ?

    [...]
> [...]
    >+ i przekroczył termin zapisany w umowie. Sprzedający wyegzekwował swoje
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    No toż... jak ma wyegzekwować swoje prawo jak swoich obowiązków
    nie dotrzymuje ?? Pytanie było czy umowa jest skuteczna - więc
    jeśli NIE DOTRZYMAŁ TERMINU to NA PODSTAWIE UMOWY z niej wyleciał.
    Nie podejrzewałem takiego "argumentu" :]
    Umowa jest *ważna* - nie zapłacił to nie może kupić. Coś już
    o drucie kolczestym (i prostości) wspominałem ? ;)

    >+ prawo, umowa została zerwana i zadatek zatrzymany.

    ...inaczej trzeba by uznać że *w ogóle* zapis o dacie nie był
    ważny :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 14. Data: 2004-02-16 09:22:44
    Od: Andrzej Garapich <g...@n...ma.maila>

    Fri, 13 Feb 2004 17:59:16 +0100, "Boombastic"
    <b...@N...onet.pl> pisze:

    >Mylisz sie. Nie ma czegoś takiego jak zobligowanie do zawarcia umowy. W
    >każdej chwili możesz zrezygnować z zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży.
    >Tracisz tylko zadatek. Mechanizm podobny jak w przypadku normalnej umowy.

    No właśnie, że nie.
    Jeśli zawarłeś umowe przedwstępną sprzedaży nieruchomości
    u notariusza, to na podstawie tej umowy możesz domagać się
    wykonania tej umowy - czyli zawarcia umowy przenoszącej
    własność. Idziesz do sądu i sąd automatycznie nakazuje zbywcy
    nieruchomość zbyć, a Tobie za nią zapłacić (na depozyt sądowy,
    jeśli sprzedający odstawia Rejtana). To się dzieje szybko,
    automatycznie i bez zbędnych ceregieli.
    Jeśli umowa została zawarta bez pośrednictwa notariusza,
    to możęsz iść do sądu tylko o zwrot zaliczki bądź zadatku.
    Żadna siła nie zmusi sprzedającego do wywiązania się
    z umowy przedwstępnej. I w odzyskaniu przez Ciebie
    wplaconych pieniedzy stoi przed Tobą normalna droga
    cywilna, czyli dośc przykra procedura.

    pozdrawiem serdecznie
    Andrzej Garapich

    --
    Kto w młodości był socjalistą
    ten na starość będzie świnią

  • 15. Data: 2004-02-23 19:57:27
    Od: "Andrzej" <s...@p...onet.pl>

    > Umowa przedwstępna jako umowa cywilna jest jak najbardziej ważna, natomiast
    > nie przenosi jeszcze własności na drugą stronę i nie obliguje stron do
    > zawarcia ostatecznej umowy.
    > Zobligowanie stron do zawarcia ostatecznej umowy uzyskuje się poprzez
    > zawarcie przedwstępnej umowy notarialnej, co wiąże się oczywiście z
    > dodatkowymi kosztami.

    hm... jak kupowalem dzialke, to notariusz mi powiedzial, ze umowa przedwstepna, nawet
    notarialna, _w
    praktyce_ też nie obliguje do zawarcia umowy ostatecznej.

    pozdr.,
    stavi

  • 16. Data: 2004-02-24 22:26:25
    Od: "Monika" <n...@w...pl>

    W umowie przedwstępnej musi być określony termin wydania lokalu
    mieszkalnego: protokołem zdawczo - odbiorczym oraz termin podpisania aktu
    notarialnego przenoszącego własność (innej umowy - bez tego typu zapisów nie
    warto podpisywać). Opróz tego jedynym zabezpieczeniem dla kupującego jest
    zawarcie umowy przedwstępnej w formie aktu notarialnego z wpisem roszczenia
    o wybudowanie lokalu do Księgi Wieczystej. Umowy zawarte przy udziale
    notariusza mogą być podstawą do wysuwania roszczeń przed Sądem. Taksa
    notarialna to połowa kosztów przeniesienia własności: czyli teraz płacicie
    1/2 taksy i potem kolejną połówkę :-)
    WARTO
    Developerzy bardzo czesto podpisuja umowe przedwstępną - cywilną i po
    wpłacie I raty - na prośbę klienta przystępują do zawarcia umowy w formia
    AN.

    Monika