  • 1. Data: 2004-04-01 08:37:17
    Temat: umowa pozyczki a odsetki
    Od: "Radek" <r...@w...pl>

    Witam,

    Jest taka sytuacja. Podpisana zostala umowa pozyczki pomiedzy dwiema osobami
    fizycznymi. Na umowie zawarto zapisy mowiace o tym ze w przypadku
    niesplacenia pozyczki w terminie naliczane beda odsetki 20 % od kwoty
    pozyczki oraz dodatkowa kwota naliczana co miesiac. I teraz mam pytanie do
    grupy. Czy takie zapisy na umowie pozyczki sa wazne i beda respektowane
    przez sad w przypadku ewentualnej sprawy sadowej? Czy na umowie pozyczki
    moga sie znalezc wysokosc odsetek ustalona przez obie strony a nie odsetki
    ustawowe? Jakie ewentualne problemy widziecie zwiazane z taka umowa gdyby
    doszlo do sprawy sadowej? Jesli bylyby z taka umowa problemy w sadzie to czy
    sad odrzuci ja w calosci czy uzna z zastzrzeniem ze naliczane beda tylko
    odsetki ustawowe. A moze wcale nie ma problemu?
    Dzieki za wszelkie odpowiedzi i pomoc w tym temacie.

    Pozdrawiam
    Radek

  • 2. Data: 2004-04-01 10:13:57
    Temat: Re: umowa pozyczki a odsetki
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Radek wrote:
    > Czy na umowie pozyczki
    > moga sie znalezc wysokosc odsetek ustalona przez obie strony a nie odsetki
    > ustawowe?

    może

    > Jakie ewentualne problemy widziecie zwiazane z taka umowa gdyby
    > doszlo do sprawy sadowej?

    Jak interpretować zastrzeżenie tej dodatkowej kwoty. Kara umowna nie
    może być, odsetki już są...

    KG

  • 3. Data: 2004-04-01 11:02:33
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Radek wrote:
> [...]
    > teraz mam pytanie do grupy. Czy takie zapisy na umowie pozyczki sa
    > wazne i beda respektowane przez sad w przypadku ewentualnej sprawy

    tak

> [...]

    tak

    > Jakie ewentualne
    > problemy widziecie zwiazane z taka umowa gdyby doszlo do sprawy

    1. zarzut naruszenia zasad współzycia społecznego przez żądanie nadmiernych
    odsetek
    2. watpliwości co do charakteru owej stałej kwoty

    > Jeśli bylyby z taka umowa problemy w sadzie to czy sad
    > odrzuci ja w calosci czy uzna z zastzrzeniem ze naliczane beda tylko
    > odsetki ustawowe.

    Przy naruszeniu ZWS w zasadzie nieważność umowy, ale sądy orzekają tez
    obniżenie odsetek.

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant