  • 1. Data: 2005-01-11 19:13:34
    Temat: umowa o dzieło
    Od: "piotr" <p...@o...pl>

    Witam;

    Mam zamiar wykonać stronę internetową w ramach umowy o dzieło z
    wykorzystaniem praw autorskich do tego dzieła. Czy tak można? Podobno przy
    zawieraniu takiej umowy odlicza się większe koszty uzyskania przychodu. Czy
    to prawda? Jeśli tak to ile? I czy poza fiskusem muszę jeszcze ponieść
    jakieś opłaty (ubezpieczenie...itp.) oraz dopełnić jakieś inne formalności
    zarówno w zakresie umowy o dzieło jak i praw autorskich (moze trzeba gdzieś
    to dzieło zgosić albo zarejestrować...? ). Dodam tylko że jestem osobą
    fizyczną, nie mam zarejestrowanej działalnosci gospodarczej. Jestem
    zatrudniony w państwowej instytucji :/

    pozdrawiam
    piotr

  • 2. Data: 2005-01-11 19:49:32
    Temat: Re: umowa o dzieło
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    piotr wrote:

> [...]
    > to prawda? Jeśli tak to ile? I czy poza fiskusem muszę jeszcze ponieść

    50%

    > jakieś opłaty (ubezpieczenie...itp.) oraz dopełnić jakieś inne formalności

    O ile nie jest to umowa z firmą, w której masz etat, to żadnych ZUSów,
    chorych kas czy innych takich nie opłacasz.

    > zarówno w zakresie umowy o dzieło jak i praw autorskich (moze trzeba gdzieś
    > to dzieło zgosić albo zarejestrować...? ). Dodam tylko że jestem osobą

    Jak się rozliczasz z firmą, to ona odprowadzi zaliczkę na podatek, a w
    przyszłym roku przyśle PITa.

    Jeśli z osobą prywatną - tego jeszcze nie przerabiałem, ale tak na
    'chłopski rozum' zwyczajnie załączasz kopię umowy do swojej dokumentacji
    do rocznego PIT-u od osób fizycznych (lepiej trzymać to razem, żeby się
    nie pogubiło) i odpowiednią sumę dodajesz do dochodu w odpowiedniej
    rubryce w rocznym formularzu PIT. No i albo masz mniejszy zwrot, albo
    większą dopłatę (bo zaliczka do US nie trafiła, więc dopiero teraz
    płacisz podatek).