  • 1. Data: 2003-04-12 10:14:00
    Temat: umowa o dzieło
    Od: "okafar" <o...@d...com>

    Witam,

    Od ponad roku nie mam stałej pracy. Dziś pracuję dorywczo jako informatyk
    dla różnych firm i podpisuje z nimi zawszę umowy o dzieło - jest to
    wykonywanie oprogramowania. Mam już niezłą stertę tych umów. Byłem
    przekonany, że nic mi ze strony prawnej nie grozi - że robię wszystko
    legalnie, ale ostatnio znajomy powiedział mi, że jeżeli nie mam pracy na
    etat i nie odprowadzam składki do ZUSu (z umów o dzieło nie odprowadzam) to
    nie mogę podpisywać umów o dzieło. Znaczy nie może to być moim jedynym
    źródłem dochodu. To chyba nonsens prawda? Już sam nie wiem... szukałem w
    przepisach ale się nie doszukałem. Jeżeli ktoś coś wie to prosze o
    informacje.

    Z góry dziękuje
    OkaFar

  • 2. Data: 2003-04-12 12:28:04
    Temat: Re: umowa o dzieło
    Od: d...@o...pl

> [...]
    > źródłem dochodu. To chyba nonsens prawda? Już sam nie wiem... szukałem w
    > przepisach ale się nie doszukałem. Jeżeli ktoś coś wie to prosze o

    Znajomy nie ma racji.

    Pzdr
    Darek

  • 3. Data: 2003-04-12 13:02:04
    Od: "Eliksir" <e...@t...pl>

    Coś mi się wydaje, że jak przekroczysz 25 lat
    to wtedy trzeba zus od umów o dzieło odprowadzać,
    Ale głowy nie dam.

  • 4. Data: 2003-04-12 13:13:36
    Od: s...@g...pl (Sebastian D-D)

  • 5. Data: 2003-04-12 14:20:28
    Od: "Eliksir" <e...@t...pl>

    Oj chyba nie tak pusta cytuje :

    Czy student do 26 roku życia, który zawarł umowę zlecenia powinien z tytułu
    tej umowy opłacać składkę na ubezpieczenie zdrowotne?

    Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych umowa
    zlecenia zawarta ze studentem do 26 roku życia nie rodzi obowiązku
    ubezpieczeń społecznych i w konsekwencji również obowiązku opłacania składek
    na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

    Nie podlegają obowiązkowi ubezpieczeń osoby wykonujące pracę na podstawie
    umowy zlecenia, agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług, do której
    zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, będące
    uczniami gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych lub
    studentami, do ukończenia 26 lat.

    http://www.zus.pl/niusy/pyt001.htm

    he he

  • 6. Data: 2003-04-12 14:36:14
    Od: s...@g...pl (Sebastian D-D)

[...]

    No zgadza sie - tak jest. Ale przeciez chodzilo o umowę o dzielo - a z umowami o
    dzielo jest zuuuupełnie inaczej...

  • 7. Data: 2003-04-12 14:38:24
    Od: s...@g...pl (Sebastian D-D)

  • 8. Data: 2003-04-12 14:49:11
    Od: "Eliksir" <e...@t...pl>

    Czyli nie muszę zakładać działalności gospodarczej,
    tylko mogę sobie do końca życia pracować na umowie o dzieło ? Czyli nie
    płacić haraczu w postaci ZUS.
    Nie sądzę. Jakby tak było to dla mnie bomba !!!
    Zaraz pogrzebie w ustawach.

  • 9. Data: 2003-04-12 14:54:59
    Od: s...@g...pl (Sebastian D-D)

  • 10. Data: 2003-04-12 15:16:09
    Od: "Eliksir" <e...@t...pl>

    Właśnie webmasterstwo mnie interesuje.
    Dobra, tylko dlaczego umowy zlecenia są ograniczone
    do 26 lat a umowy a umowy o dzieło by miały nie być ograniczone? Skąd takie
    rozgraniczenie ?
    A bomba dlatego, iż zanim założe działalność
    to najpierw popracowałbym na umowy o dzieło
    coby na ten przyszły Zus zarobić, bo wiek 26 lat
    zbliża się nieubłagalnie ;)