  • 11. Data: 2012-02-01 07:43:34
    Temat: Re: umowa najmu - wielu najemców
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (01.02.2012 01:03), Gotfryd Smolik news wrote:

    > W tę stronę nie ma - przepis art.379++ uzależnia odpowiedzialność
    > od podzielności samego świadczenia (implikując ewentualną solidarną
    > odpowiedzialność wg tego kryterium), a nie podzielność od zapisu
    > o solidarnej odpowiedzialności.

    > To się przekłada na pytanie, czy najem *jednej* rzeczy (całej)
    > w *jednej* umowie jest "podzielny".
    >
    > Jak na mój gust, podzielności nie ma.

    Na mój gust również. Chociaż pewności nie ma. Bo jeżeli kryterium jest
    Art 379.par2 - to czy mogę wynająć część mieszkania bez istotnej zmiany
    mieszkania lub wartości mieszkania?

    Mogę przecież w ogóle nie wynająć mieszkania a mieszkanie w ogóle nie
    zmieni wartości ani się nie zmieni :).

    A może przedmiotem o którym mowa w art.379par2 nie jest mieszkanie tylko
    coś innego?

    > Ale szerszym "wsparciem" nie dysponuję :)
    > Niemniej argumenty za przytoczyłeś sam: jeśliby transakcja
    > była "podzielna", drugi wynajmujący musiałby zaakceptować
    > dowolnego współnajemcę. Oczywiście byleby tamten zaakceptował
    > wszystkie warunki istniejącej umowy w stanie zastanym.
    > Niech sobie używa swojego *udziału* w połowie najmu ;)
    > (a nie najmu w połowie lokalu).
    > IMVHO ten czynnik wskazuje za niepodzielnością (a to
    > implikuje wypowiedzenie umowy w całości).
    >
    > Kto przeciw i jakim argumentem?

    Ja nie jestem w stanie być ani za ani przeciw, spodziewałem się że ktoś
    mi wskaże jakiś art. KC który bardziej jednoznacznie powie co z
    wypowiedzeniem.

    Ale za tym idzie drugie pytanie - jeżeli w umowie zawrę punkt że jeżeli
    jeden najemca wypowie, to wypowiada w imieniu obydwu najemców, to czy
    taki punkt będzie prawnie ważny czy też nastąpi konflikt z jakimś innym
    przepisem KC/czegośtam i można go sobie wsadzić?

    Bo może powinienem się przeprosić z ideą prezentowaną przez Moona - że
    wynajmować jednemu najemcy a drugi na doczepkę?

    p. m.

  • 12. Data: 2012-02-01 10:03:41
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@g...pl>

    I to jest bardzo dobry kazus dla pośredników w obrocie nieruchomościami :-)

  • 13. Data: 2012-02-01 12:36:21
    Od: "Moon" <m...@y...com>

    mvoicem wrote:

    > Bo może powinienem się przeprosić z ideą prezentowaną przez Moona - że
    > wynajmować jednemu najemcy a drugi na doczepkę?

    ja robię to przecież dlatego, że tak jest łatwiej.

    moon

  • 14. Data: 2012-02-01 14:01:46
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (01.02.2012 13:36), Moon wrote:

    > ja robię to przecież dlatego, że tak jest łatwiej.

    Obawiam się że może Ci się zrobić trudniej w takiej sytuacji, kiedy
    główny lokator powie "nie zapłacę bo nie mam", zaś poboczny "jak się już
    z głównym rozliczyłem".

    p. m.

  • 15. Data: 2012-02-01 19:16:07
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/1/2012 8:01 AM, mvoicem wrote:

    > Obawiam się że może Ci się zrobić trudniej w takiej sytuacji, kiedy
    > główny lokator powie "nie zapłacę bo nie mam", zaś poboczny "jak się już
    > z głównym rozliczyłem".
    >
    > p. m.

    raczej
    a ja od pana przeciez niczego nie wynajmuję.

    nawet nie jest się stroną w razie draki.

  • 16. Data: 2012-02-01 19:18:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-02-01 20:16, witek pisze:

    > raczej
    > a ja od pana przeciez niczego nie wynajmuję.
    >
    > nawet nie jest się stroną w razie draki.

    art. 688(1)
    § 1. Za zapłatę czynszu i innych należnych opłat odpowiadają solidarnie
    z najemcą stale zamieszkujące z nim osoby pełnoletnie.

    --
    Liwiusz

  • 17. Data: 2012-02-01 19:21:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/1/2012 1:18 PM, Liwiusz wrote:

    > art. 688(1)
    > § 1. Za zapłatę czynszu i innych należnych opłat odpowiadają solidarnie
    > z najemcą stale zamieszkujące z nim osoby pełnoletnie.

    nie dotyczy, bo on nie jestm stale zamieszkującą osobą.
    ma oddzielną umowę najmu
    po za tym jak chcesz rozwiazac albo wyrzucic lokatora z ktorym nie masz
    umowy, ale on ma umowe na najem tegoz, tylko ze z kims innym.

    kwestia dobrego zagrania.

  • 18. Data: 2012-02-01 19:30:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-02-01 20:21, witek pisze:

    > nie dotyczy, bo on nie jestm stale zamieszkującą osobą.

    Po czym wnosisz?

    > ma oddzielną umowę najmu
    > po za tym jak chcesz rozwiazac albo wyrzucic lokatora z ktorym nie masz
    > umowy, ale on ma umowe na najem tegoz, tylko ze z kims innym.

    Z kim? Bez zgody wynajmującego najemca nie może podnająć nieruchomości.

    --
    Liwiusz

  • 19. Data: 2012-02-01 20:59:26
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (01.02.2012 20:30), Liwiusz wrote:

    > Po czym wnosisz?

    Może być, może nie być. Może mieszkała ale wyjechała na wakacje i jej
    się odwidziało?

    U moich poprzednich lokatorów była taka sytuacja, że jeden z nich
    (nazwijmy go B) niedługo po Wielkanocy pojechał do domu i w zasadzie już
    nie wrócił. Tj pojawiał się sporadycznie raz na kilka tygodni na jedną
    noc, na zaliczenia (ostatni rok studiów). Trudno mówić że mieszkał.

    Gdyby teraz drugi lokator (nazwijmy go A), doszedł do wniosku że nie
    płaci bo nie ma, to od B, nie mając z nim umowy, miałbym nielichy
    problem żeby uzyskać pieniądze.

    A tak - "nie interesuje mnie czy mieszkałeś czy nie, jest umowa, powinna
    być płatność".

    > Z kim? Bez zgody wynajmującego najemca nie może podnająć nieruchomości.

    Moon mówi o sytuacji kiedy taka zgoda jest (bo czym jak nie podnajmem
    jest wynajęcie lokatorowi A, a ten sobie dobierze lokatora B wg uznania).

    p. m.

  • 20. Data: 2012-02-01 22:05:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/1/2012 1:30 PM, Liwiusz wrote:

    > Po czym wnosisz?

    bo mam umowę najmu. wiec nie moge byc stale zamieszkujacym z kims innym.
    czytaj nizej

    > Z kim? Bez zgody wynajmującego najemca nie może podnająć nieruchomości.

    napisalem, ze kwestia zagrania.
    skad wiesz, ze ten pierwszy nie mial zgody na podnajem i nie spisal
    oddzielnej umowy z tym drugim.