  • 1. Data: 2004-12-14 09:31:55
    Temat: umorzenie dochodzenia a kwestie formalne
    Od: "TB" <t...@p...onet.pl>

    WItam,
    bardzo prosze o porade w nastepujacej sprawie:
    - w dniu 28.09.04 dokonano przestepstwa z art. 158 par.1 kk a dokladnie napadu
    przez dwoch niezindytyfikowanych sprawcow.
    Poszkodowany nie zostal okradziony, ale w wyniku pobicia ulegly zniszczeniu
    rzeczy i przedmioty osobiste o wartosci ok. 2 tys.zl.

    Poszkodowany doznal obrazen w postaci zlamania i skrecenia nogi, rany cietej na
    czole, potluczen, siniakow. Na miejscu zdarzenia przybyla Policja i karetka.
    Okres leczenia byl dluzszy niz 7 dni i trwa do chwili obecnej.

    Na drugi dzien po zdarzeniu Policja otrzymala dokumenty ze szpitala o stanie
    zdrowia poszkodowanego. Pomimo tego, poszkodowanego przesluchano 20.10.04. i z
    tym dniem wszczeto dochodzenie.

    30.11.04 umorzono sledztwo z braku wykrycia sprawcow.

    Mam nastepujace pytania:
    1. Jesli poszkodowanemu nie wyslano zawiadomienia o wszczeciu dochodzenia, a
    otrzymal tylko o umorzeniu, czy jest to zgodne z procedura i jak w tym
    przypadku postapic?

    2. Poszkodowany wyslal pismo na poczatku pazdziernika (ok. tygodnia po
    zdarzeniu), proszac o zabezpieczenie tasm bankomatowych, gdyz z duza doza
    prawdopodobienstwa, kamery w bankomacie zarejestrowaly przestepcow.
    W tej sprawie Policja nie ustosunkowala sie, nie wiadomo czy zabezpieczyli
    kasety.
    Jak postapic w tej sytuacji?

    3. Czy to normalne, aby policja poszkodowanego przesluchala po miesiacu czasu
    po dokonaniu przestepstwa?

    4. W umorzeniu podano kwalifikacje czynu z art. 158 par. 1 kk. Czy nie powinien
    byc to art. 157 par. 1 kk ?

    5. Niedawno wyszly nowe okolicznosci zwiazku ze stanem zdrowia poszkodowanego.
    Badania wykazaly pogorszenie zwroku. Czy mozna to zakwalifikowac jako ciężki
    uszczerbek na zdrowiu zgodnie z art. 156 par. 1 kk?
    Czy w takim przypadku mozna domagac sie rowniez wszczecia dochodzenia?

    6. Pragne dodac, iz to poszkodowany caly czas zabiegal o przesluchanie go
    (policja juz na drugi dzien zobowiazala sie do przesluchania go w miejscu
    zamieszkania, zwiazku ze byl on unieruchomiony). Przez miesiac nic nie zrobila,
    a jeden z czlonkow rodziny "na sile" przyprowadzil policjanta celem
    przesluchania poszkodowanego. Ten nie chcial przeczytac protokolu z
    przesluchania, bo stwierdzil ze mu sie spieszy.

    7. Przesluchanie tez odbiegalo od zasad dobrego dochodzenia. Nie padly pytania
    zasadnicze co do sprawcow, czy pokrzywdzony kogos podejrzewa, czy ma to zwiazek
    z wykonywana praca itd. Pragne zaznaczyc, iz byl to wysoka ranga Policjant,
    nadkomisarz. Tak wiec, jego ranga nie powinna odzwierciedlac wysokich
    kwalifikacji? (pytanie retoryczne ;)

    8. Na ironie, cale dochodzenie prowadzila komenda z gdanska, a ostatnio
    uplasowala sie ona na 2 badz 3 miejscu w kraju w klasyfikacji na najlepsza
    komende w Polsce. Nie chce nawet myslec, jak wykonuja swoje obowiazki te
    najgorsze komendy :(

    Bardzo prosze o pomoc. Zostalo jeszcze 6 dni do odwolania, a nie wiem jak pomoc
    tej osobie. Z gory dziekuje za pomoc

    Pozdrawiam i zycze spokojnych swiat

  • 2. Data: 2004-12-14 15:05:14
    Temat: Re: umorzenie dochodzenia a kwestie formalne
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "TB" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > 1. Jesli poszkodowanemu nie wyslano zawiadomienia o wszczeciu dochodzenia,
    > otrzymal tylko o umorzeniu, czy jest to zgodne z procedura i jak w tym
    > przypadku postapic?

    Zanim dostał zawiadomienie o umorzeniu, to mógł by się żalić na bezczynność.
    Ale teraz, to nie ma sensu, skoro z postanowienia o umorzeniu wie, ze
    bezczynności nie było. Ewentualnie można by się skarżyć na niedoręczenie
    postanowienia o wszczęciu. Tak dla zasady. Pewnie winnego by znaleziono i
    pouczono, ze to nieładnie. Dalej posuniętych skutków nie spodziewam się.
    Więc moim zdaniem za wielkiego sensu to nie ma.

> [...]
    > prawdopodobienstwa, kamery w bankomacie zarejestrowaly przestepcow.
    > W tej sprawie Policja nie ustosunkowala sie, nie wiadomo czy zabezpieczyli

    Zażalić się na postanowienie o umorzeniu i podnieść, ze nie wykonane tej
    czynności procesowej. Prokurator prawie na pewno się pozytywnie ustosunkuje,
    bo z tego co piszeszz, to oczywiście jest to sensowna czynność. Pod
    warunkiem, że tam była kamera.

    > 3. Czy to normalne, aby policja poszkodowanego przesluchala po miesiacu
    czasu
    > po dokonaniu przestepstwa?

    Normalnie, jeśli tylko stan zdrowia poszkodowanego na to pozwala, to stara
    się przesłuchać go jak najszybciej. Nie jeden raz lekarze dyżurujący się
    nawet wściekają, że im się pacjenta spod skalpela wyciąga. Czemu to nie
    nastąpiło tym razem, to tego nie wiem. Przyczyn może być wiele. Znam
    przypadek, gdy oględziny miejsca znalezienia zwłok były wykonywane po 6
    miesiącach od zdarzenia.

    > 4. W umorzeniu podano kwalifikacje czynu z art. 158 par. 1 kk. Czy nie
    powinien
    > byc to art. 157 par. 1 kk ?

    A co to zmienia, skoro sprawcy nie znaleziono? Może i powinno. To zależy od
    opinii lekarza i jak już nieraz pisałem wyniki tych opinii nie dają się w
    żaden sposób przełożyć na długotrwałość zwolnienia lekarskiego.

> [...]
    > uszczerbek na zdrowiu zgodnie z art. 156 par. 1 kk?
    > Czy w takim przypadku mozna domagac sie rowniez wszczecia dochodzenia?

    W wypadku braku pomysłu na ustalenei sprawcy, to nie ma to żadnego sensu. Te
    dodatkowe okoliczności będzie mozna podnieść, gdyby się udalo go znaleźć.

> [...]
    > przesluchania poszkodowanego. Ten nie chcial przeczytac protokolu z
    > przesluchania, bo stwierdzil ze mu sie spieszy.

    Ten dodatek jest badzo dziwny. Pomijając to doprowadzanie na siłę
    policjanta, który przecież innego wyjścia nie miał, jak przesłuchac
    pokrzywdzonego, to już zupełna zagadką jest dla mne ostatnie zdanie. Który
    "ten" nie chciał przeczytać tego protokołu? Policjant protokół pisał
    przecież, więc nie wiem, jakby mógł go nie czytać. Świadkowi się spieszyło?

> [...]
    Policjant,
    > nadkomisarz. Tak wiec, jego ranga nie powinna odzwierciedlac wysokich

    Nie odzwierciedla. Niestety. I nie rozwijajmy tego drażliwego tematu.

> [...]
    > komende w Polsce. Nie chce nawet myslec, jak wykonuja swoje obowiazki te

    A co ma miejsce w klasywikacji komend z merytoryką konkretnego postępowania?