  • 1. Data: 2002-02-05 00:12:32
    Temat: ucieczka kobiety w ciazy?
    Od: "yacekk" <y...@p...onet.pl>

    witam
    czy kobieta w ciazy jak ucieknie z kraju z innym facetem (nie ojcem) aby zyc
    bo sie kochaja moze ponies jakies konsekwencje prawne itp?
    bo przeciez ojciec zostaje w kraju i nic nie wie o "wyjezdzie" posiada prawa
    rodzicielskie (dziecko sie urodzi to nie bezdie Polakiem (wlasnie bedzie czy
    nie ojciec i matka sa polakami a narodziny nie w polsce?)
    co moze zrobic w tej sytuacji ojciec?

  • 2. Data: 2002-02-05 08:29:07
    Temat: Re: ucieczka kobiety w ciazy?
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > rodzicielskie (dziecko sie urodzi to nie bezdie Polakiem (wlasnie bedzie
    czy
    > nie ojciec i matka sa polakami a narodziny nie w polsce?)
    > co moze zrobic w tej sytuacji ojciec?

    Podstawowym sposobem nabycia obywatelstwa polskiego jest urodzenie się z
    rodziców Polaków, a liczy się biologiczne macierzyństwo. Ojciec będzie ojcem
    i po wykazaniu swego ojcostwa może dochodzić przed sądem prawa do opieki nad
    dzieckiem.

    Marcin.

  • 3. Data: 2002-02-05 08:49:41
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > rodziców Polaków, a liczy się biologiczne macierzyństwo.

    Miałem na myśli oczywiście rodzicielstwo, w tym ojcostwo :o)

    Marcin.

  • 4. Data: 2002-02-05 12:13:56
    Od: <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > i po wykazaniu swego ojcostwa może dochodzić przed sądem prawa do opieki nad

    nie jestem pewna, ale jesli chodzi o wykazanie ojcostwa, to ojciec nie bedacy
    mezem matki nie moze jej pozwac do sadu o ustalenie wlasnego ojcostwa. moze
    tylko uznac dziecko za zgoda matki.

  • 5. Data: 2002-02-05 12:41:40
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On 5 Feb 2002 b...@p...onet.pl wrote:

    > nie jestem pewna, ale jesli chodzi o wykazanie ojcostwa, to ojciec nie bedacy
    > mezem matki nie moze jej pozwac do sadu o ustalenie wlasnego ojcostwa. moze

    To byłoby trochę bez sensu, nieprawdaż? Tak jakby dłużnik wystąpil z
    powództwem o zasądzenie jego roszczenia wierzycielowi.

    > tylko uznac dziecko za zgoda matki.

    Oraz dziecka, jeśli jest pełnoletnie (art. 78 ust. 3 KRO).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 6. Data: 2002-02-05 13:06:45
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > nie jestem pewna, ale jesli chodzi o wykazanie ojcostwa, to ojciec nie
    bedacy
    > mezem matki nie moze jej pozwac do sadu o ustalenie wlasnego ojcostwa.

    Chyba masz racje, chyle glowe - pozostaje tylko prokurator - art. 86 kro.
    Swoja droga to niesprawiedliwe.

    Marcin.

  • 7. Data: 2002-02-05 13:27:19
    Od: <b...@p...onet.pl>

    > bedacy
    >
    > Chyba masz racje, chyle glowe - pozostaje tylko prokurator - art. 86 kro.
    > Swoja droga to niesprawiedliwe.
    >
    > Marcin.

    w takich przypadkach niesprawiedliwosc jest jak najbardziej wskazana.
    wyobrazasz sobie np. taka sytuacje: babka ma dziecko, ojciec biologiczny go nie
    uznal, ona nie pozwala tegoz ostatniego do sadu, no i po pewnym czasie wyszla
    za maz. i teraz po paru latach pojawia sie tamten facet i pozywa ja do sadu, bo
    to przeciez jego dziecko....

  • 8. Data: 2002-02-05 14:08:41
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

> [...]
    wyszla
    > za maz. i teraz po paru latach pojawia sie tamten facet i pozywa ja do

    No a sytuacja wyżej wskazana? Kobieta ciężarna ucieka i wiąże się z innym
    który dziecko uznaje? Dlaczego uzależniać legitymację procesową od płci
    rodzica? Dlaczego rodzice mają być nierówni w prawach? Matka może wystąpić o
    zaprzeczenie rodzicielstwa a ojciec nie. I nie wynika to bynajmniej z zasady
    mater semper certa est, bo życie często dowodzi, że to nieprawda.
    Być może dobrym rozwiązaniem jest legitymacja procesowa prokuratora, ale
    nierówność jest odczuwalna.

    Marcin.