  • 1. Data: 2005-10-10 18:06:53
    Temat: tytuły przelewów a zadłużenie
    Od: " wax" <c...@N...gazeta.pl>

    witam,

    Jak stanowi prawo i jakie przepisy maja tu zastosowanie jesli chodzi o sposob
    ksiegowania wplat dluznika ?
    Co decyduje o tym czy wplata XXX zloty zostanie przez wierzyciela
    potraktowana jako spłata najstarszych FV, odsetek, kosztów upomnień etc. a
    kiedy zostanie zinterpretowana tak jak chce dłużnik podając podstawe przelewu
    np. fv nr. 12345

    Czy firma X która w przeszłosći wplaty traktowala wg wlasnego uznania tzn.
    sciagala najstarsze FV + odsetki + oplaty za upmienia mimo iz w tytulach
    przelewu pisalo jasno czego dotycza - czy ta firma moze nagle zmienic zasady
    i ksiegowac tak jak im to pasuje ( w ich interesie ) ksiegujac dokladnie wg.
    tytulow lub wogole traktujac wplaty jako najnowsze zas miesiecznie obciaza
    wierzyciele dodatkowymi oplatami jakoby za zaleglosci ?

    czy prawo to determinuje czy tez kazda firma robi tak jak jej odpowiada w
    danej chwili ?

    prosze o rzeczowe odpowiedzi

  • 2. Data: 2005-10-10 18:14:27
    Temat: Re: tytuły przelewów a zadłużenie
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    wax napisał(a):
    > czy prawo to determinuje czy tez kazda firma robi tak jak jej odpowiada w
    > danej chwili ?

    art.451 kodeksu cywilnego

    KG

  • 3. Data: 2005-10-10 18:35:34
    Od: " wax" <c...@g...pl>

    ok ale jak to interpretowac ????

    dzieki...

    Art. 451. § 1. Dłużnik mający względem tego samego wierzyciela kilka długów
    tego samego rodzaju może przy spełnieniu świadczenia wskazać, który dług chce
    zaspokoić. Jednakże to, co przypada na poczet danego długu, wierzyciel może
    przede wszystkim zaliczyć na związane z tym długiem zaległe należności
    uboczne oraz na zalegające świadczenia główne.
    § 2. Jeżeli dłużnik nie wskazał, który z kilku długów chce zaspokoić, a
    przyjął pokwitowanie, w którym wierzyciel zaliczył otrzymane świadczenie na
    poczet jednego z tych długów, dłużnik nie może już żądać zaliczenia na poczet
    innego długu.
    § 3. W braku oświadczenia dłużnika lub wierzyciela spełnione świadczenie
    zalicza się przede wszystkim na poczet długu wymagalnego, a jeżeli jest kilka
    długów wymagalnych - na poczet najdawniej wymagalnego.

  • 4. Data: 2005-10-10 18:57:53
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    wax napisał(a):
    > ok ale jak to interpretowac ????

    a z czym są wątpliwości?

    KG

  • 5. Data: 2005-10-10 20:41:11
    Od: " wax" <c...@g...pl>

    kam <#k...@w...pl#> napisał(a):

    > a z czym są wątpliwości?
    >
    > KG

    ok wiec jest taka sytuacja iz jest sadowy nakaz zapłaty wydany załózmy w maju
    2005. W czercu, lipcu itd wierzyciel wystawia kolejny FV za ciepło...
    Puszczam przelewy :
    w lipcu na kwote X z tytułem "spłata zaleglosci" oraz kolejny z
    tytulem "faktura za lipiec"

    sumarycznie FV sa dokladnie wartoscia długu ktory mialem zaplacic na mocy
    nakazu sadowego zaplaty. Sek w tym ze wierzyciel potraktowal to jako spłaty
    biezace. Pytanie czy miał prawo ?

  • 6. Data: 2005-10-11 08:49:42
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    wax napisał(a):
> [...]
    > nakazu sadowego zaplaty. Sek w tym ze wierzyciel potraktowal to jako spłaty

    Spłata zaległości to dość nieprecyzyjne określenie, może dotyczyć
    zarówno należności z nakazu jak i za czerwiec
    Faktura za lipiec, to jasne określenie i z tego co piszesz zostało
    potraktowane jako zapłata bieżącej należności, więc o co chodzi?

    KG