  • 1. Data: 2004-01-04 21:46:53
    Temat: troszke skomplikowana sprawa...pomocy..
    Od: "gREG" <g...@d...gda.pl>

    Chcialbym sie przywitac, bo pierwszy raz odzywam sie na tej grupie :).
    Jak to zwyczajowo robie zanim zaczalem pytac przewertowalem grupe..ale nie
    udalo mi sie znalesc wszystkich odpowiedzi..
    bardzo bylbym wdzieczny za pomoc.
    sytuacja wyglada tak:
    Pomoglem wujowi przebrnac przez postepowanie
    spadkowe...uff - czekamy na list z prawomocnym postanowieniem..
    i tu sie zaczynaja schody..
    Wuj zaproponowal, ze przekaze mi i mojej narzeczonej dom jesli splace
    pozostalych spadkobiercow (po ciotce-bo wujostwo bylo bezdzietne).
    Rozumiem, ze najpierw wuj i reszta spadkobiercow musza zaplacic podatek od
    uzyskanego spadku (czy jest jakis wzor w US na taki przypadek?, czy trzeba
    to napisac samemu? a moze powinienem spytac na pl.soc.prawo.podatki? :) )
    druga sprawa to to, ze moja narzeczona ma ksiazeczki mieszkaniowe, a te, jak
    wiadomo mozna wykorzystac tylko przy zakupie CALOSCI domu (odpada darowizna
    i spadek itp), wiec mamy taki plan, zeby odkupic od wuja i od reszty
    spadkobiercow caly ten dom. Tylko jak to zrobic - czy u notariusza bede
    kupowal udzialy w spadku czy konkretne czesci domu?
    bo jesli udzialy w spadku to wuj po sprzedazy chyba nie bedzie musial
    placic podatku po raz kolejny...(tak jak ma to miejsce przy sprzedazy
    nieruchomosci)? czy sie myle?
    czy moge po prostu odkupic od nich udzialy w spadku i z takim aktem
    notarilanym udac sie do Sadu i w ksiege wieczysta wpisac, ze jestem
    wlascicielem calosci dom i potem do PKO po premie gwarancyjna?
    i czy aby uzyskac premie gwarancyjna musze miec akt notarialny calosci, czy
    tez moge kupowac od tych spadkobiercow "po kolei" ich udzialy (chodzi o to,
    ze mieszkaja w roznych miastach...kolejny klopot..)?
    i czy przed wizyta u notariusza udokumentowane udzialy w spadku nalezy
    koniecznie wyceniac?
    pomozcie prosze...
    i czy z tym problemem lepiej jest udac sie do doradcy podatkowego czy do
    prawnika (ogolnego :) )

    --
    /\/ Ludzie myślą czasem jak zabić czas,
    /\/ a to czas ich zabija.

  • 2. Data: 2004-01-04 22:18:20
    Temat: Re: troszke skomplikowana sprawa...pomocy..
    Od: <l...@p...fm>

    > Wuj zaproponowal, ze przekaze mi i mojej narzeczonej dom jesli splace
    > pozostalych spadkobiercow (po ciotce-bo wujostwo bylo bezdzietne).

    Moze przeniesc na was wlasnosc tylko swojego udzialu we wspolwlasnosci domu.
    Nie ma czego splacac. Jak chcesz caly dom to musisz kupic udzialy od
> [...]

    > to napisac samemu? a moze powinienem spytac na pl.soc.prawo.podatki? :) )

    Zaplacony podatek nie jest warunkiem skutecznej sprzedazy ale bezpieczniej
    dla Ciebie zeby zostal zaplacony przez spadkobiercow. Formularze deklaracji
    podatku znajdziesz w US.

> [...]
    > spadkobiercow caly ten dom. Tylko jak to zrobic - czy u notariusza bede
    > kupowal udzialy w spadku czy konkretne czesci domu?

    Od kazdego kupisz przypadajacy im we wspolwlasnosci domu udzial.

    > czy moge po prostu odkupic od nich udzialy w spadku i

    Udzialy w domu, ktory wchodzi w sklad przypadajacego im spadku.

    z takim aktem
    > notarilanym udac sie do Sadu i w ksiege wieczysta wpisac, ze jestem
    > wlascicielem calosci dom

    E tam, bedziesz lazil po sadach. Notariusz zrobi to za Ciebie.

    i potem do PKO po premie gwarancyjna?
    > i czy aby uzyskac premie gwarancyjna musze miec akt notarialny calosci,
    czy
    > tez moge kupowac od tych spadkobiercow "po kolei" ich udzialy

    Co do premi to nie mam pojecia:(

    (chodzi o to,
    > ze mieszkaja w roznych miastach...kolejny klopot..)?

    To niech udziela wujowi pelnomocnictwa notarialnego i po klopocie. Sprzeda
    udzialy we wlasnym i w ich imieniu.

    > i czy przed wizyta u notariusza udokumentowane udzialy w spadku nalezy
    > koniecznie wyceniac?

    Nie wiem co masz na mysli. Po pierwsze to nie w spadku tylko w domu. No a
    cene musicie znac bo jak inaczej sobie to sprzedacie? Podsumowujac, jesli
    wuj daruje ci swoj udzial w domu to bedziecie musieli okreslic wartosc tego
    udzialu na cele wyliczenia podatku od darowizny (notariusz odprowadzi
    odrazu). Pozostali wspolwlasciciele tez musza sie zdecydowac za ile Ci
    sprzedadza swoj udzial.

    > pomozcie prosze...
    > i czy z tym problemem lepiej jest udac sie do doradcy podatkowego czy do
    > prawnika (ogolnego :) )

    :) A kto to prawnik ogolny?:) Idz do notariusza u ktorego bedziesz zaiweral
    umowe. Wyjasni Ci wszystko.

    Dan.

  • 3. Data: 2004-01-04 22:52:35
    Od: "gREG" <g...@d...gda.pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    > darowizny (notariusz odprowadzi odrazu). Pozostali wspolwlasciciele
    > tez musza sie zdecydowac za ile Ci sprzedadza swoj udzial.

    hmm moj "plan"nie przewiduje darowizny, bo wtedy przepada premia gwarancyjna
    z ksiazeczek..
    czy jesli wuj sprzeda mi swoj udzial to bedzie musial zaplacic podatek?

    > :) A kto to prawnik ogolny?:) Idz do notariusza u ktorego bedziesz
    > zaiweral umowe. Wyjasni Ci wszystko.

    heh..no i widzisz jak ja sie na tym znam.. :)
    bardzo dziekuje za pomoc :)

  • 4. Data: 2004-01-04 23:11:23
    Od: <l...@p...fm>

    > hmm moj "plan"nie przewiduje darowizny, bo wtedy przepada premia
    gwarancyjna
    > z ksiazeczek..
    > czy jesli wuj sprzeda mi swoj udzial to bedzie musial zaplacic podatek?

    Wszystko zalezy od tego czy wuj chce zrobic ci prezent czy wziac za to
    pieniadze. Jesli prezent to wuj oswiadczy do aktu not., ze calosc ceny za
    swoj udzial otrzymal od kupujacego przed zawarciem umowy. Czy ja otrzymal
    czy nie to juz tylko wasza sprawa. Nie stracisz wkladu i zaplacicie tylko
    podatek od czynnosci cywilnoprawnych - 2 proc wartosci udzialu i po sprawie.

    Dan.