  • 1. Data: 2007-08-09 17:10:43
    Temat: testament - zapytanie
    Od: "MIchal" <d...@g...pl>

    Jakie są koszta co do spiania testamentu?
    Jakie są wymagania?

    Chcialbym spisac testament na dom i działkę

    jak należy załatwić takie formalności?

    u kogo zostaje testament? i jak go pozniej egzekwowac?

    czy moge spac testament ze jednej osobie w rodzinie daruje wiecej niz
    drugiej?

    zakaladajac ze dzialka jest na mnie i dom
    czy moge w testamencie przepisac częśc majątku żonie, a inna czesc rodzicom?

    pozdrawiam i dziekuje za wyjasnienie

  • 2. Data: 2007-08-09 19:03:18
    Temat: Re: testament - zapytanie
    Od: "Arcadio Morales" <a...@W...gazeta.pl>

    MIchal <d...@g...pl> napisał(a):

    > Jakie są koszta co do spiania testamentu?
    > Jakie są wymagania?

    Jeżeli mówimy o jakiejkolwiek zgodnej z prawem formie testamentu to koszty
    są znikome (koszt kartki papieru, długopisu i czasu na spisanie woli)

    Aby testament był ważny wystarczy że w całości napiszesz go własnoręcznie
    opatrując datą i własnoręcznie podpiszesz.

    > Chcialbym spisac testament na dom i działkę

    Praktyczniej jest jeżeli testament obejmuje cały majątek posiadany przez
    zmarłego w chwili śmierci a nie tylko niektóre jego składniki. Wskazanie
    tylko niektórych przedmiotów w testamencie a nie wypowiedzenie się co do
    reszty majątku może skomplikować późniejsze postępowanie spadkowe.

    > czy moge spac testament ze jednej osobie w rodzinie daruje wiecej niz
    > drugiej?

    Tak

    > czy moge w testamencie przepisac częśc majątku żonie, a inna czesc
    rodzicom?

    Tak choć co do zasady praktyczniejsze wydaje mi się posługiwanie w
    testamencie ułamkami wskazującymi jaką część wartości majątku dana osoba
    dziedziczy (np 1/2; 1/3 itd.) bez wskazywania konkretnie kto jakie
    przedmioty ma dostać. Choć oczywiście ta ostatnia metoda jest też
    dopuszczalna i nie czyni testamentu nieważnym.

  • 3. Data: 2007-08-09 20:25:33
    Od: "MIchal" <d...@g...pl>

    > Tak choć co do zasady praktyczniejsze wydaje mi się posługiwanie w
    > testamencie ułamkami wskazującymi jaką część wartości majątku dana osoba
    > dziedziczy (np 1/2; 1/3 itd.) bez wskazywania konkretnie kto jakie

    Serdecznie dziękuję za wyjaśnienie sprawy dot. testamentu, jeszcze tylko
    jedno ostatnie pytanie

    tak(jak wcześniej opisałeś) spisany testament, wystarczy schować w 'szafie'
    i wrazie nieszczęsliwego wypadku, takie pismo (testament) jest podstawą
    w sądzie do podziału majątku?

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2007-08-09 20:41:49
    Od: "Arkadios Morales" <a...@W...gazeta.pl>

    MIchal <d...@g...pl> napisał(a):

    > tak(jak wcześniej opisałeś) spisany testament, wystarczy schować w 'szafie'
    > i wrazie nieszczęsliwego wypadku, takie pismo (testament) jest podstawą
    > w sądzie do podziału majątku?

    Tak.
    BTW: Warto nie chowac zbyt głeboko i starannie albo miejsce "w szafie"
    wskazać rodzinie, żebyś nie musiał kontaktować się z nimi z zaświatów ;)

    Opisaną wcześniej formę testamentu własnoręcznego przewiduje art. 949
    kodeksu cywilnego.
    Oczywiście nie jest to jedyna forma testamentu znana prawu polskiemu, ale ta
    jest z pewnością najprostrza i chyba najtańsza.

  • 5. Data: 2007-08-09 22:19:20
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    MIchal napisał(a):

    > u kogo zostaje testament? i jak go pozniej egzekwowac?

    Z egzekwowaniem to możesz mieć problem... :-)

  • 6. Data: 2007-08-10 02:19:24
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Thu, 09 Aug 2007 20:41:49 +0000, Arkadios Morales napisał(a):

    > Tak.
    > BTW: Warto nie chowac zbyt głeboko i starannie albo miejsce "w szafie"
    > wskazać rodzinie, żebyś nie musiał kontaktować się z nimi z zaświatów ;)

    Warto też nie mieć kilku testamentów o różnej treści chowanych w
    różnych szafach :).

    p. m.

  • 7. Data: 2007-08-10 02:34:28
    Od: "anna" <a...@w...pl>

    > Z egzekwowaniem to możesz mieć problem... :-)

    Napisz testament własnoręcznie, opatrz go datą i podpisz, a jeśli masz
    wątpliwości co do uczciwości któregoś ze spadkobierców, to powierz testament
    zaufanej osobie, najlepiej takiej, która nie jest spadkobiercą, a która w
    stosownej chwili ujawni jego treść. Powiadom spadkobierców, że sporządziłeś
    testament i w stosownej chwili zostanie on ogłoszony. Twoja wola zostanie
    wypełniona zgodnie z prawem.

    Anna

  • 8. Data: 2007-08-10 08:06:55
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    anna pisze:

> [...]
    > testament i w stosownej chwili zostanie on ogłoszony. Twoja wola zostanie

    A według mnie testament najlepiej przekazać temu spadkobiercy, który
    najwięcej na nim skorzysta.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 9. Data: 2007-08-10 08:20:27
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arcadio Morales" <a...@W...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:f9fodm$b89$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > tylko niektórych przedmiotów w testamencie a nie wypowiedzenie się co do
    > reszty majątku może skomplikować późniejsze postępowanie spadkowe.

    niekoniecznie; co do tych przedmiotów, które nie wskazałeś wyraznie w
    testamencie sąd przeprowadzi postępowanie spadkowe i powoła do spadku
    spadkobierców dziedziczących z ustawy, co nie wyłącza też tych którzy
    zostali już wskazani w testamencie

> [...]
    > przedmioty ma dostać. Choć oczywiście ta ostatnia metoda jest też
    > dopuszczalna i nie czyni testamentu nieważnym.

    nie tylko dopuszczalna, ale wręcz bym powiedział wskazana, gdyż przez
    wskazanie że np. żonie nalezy się dom, a rodzicom działka, ułatwi sprawę po
    twej śmierci, bo wtedy nie ma żadnych wątpliwości, a jak wskażesz procenty
    udziałowe to będą musieli przeprowadzić dział spadku, a to nie zawsze jest
    miłe, zwłaszcza gdy stroną jest twa żona i twoi rodzice, czyli dla niej
    tesciowie;
    dlatego proponuję wskazać z nazwy rzecz, nieruchomość, którą chcesz
    konkretnej osobie przekazać w testamencie

  • 10. Data: 2007-08-10 08:35:19
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arkadios Morales" <a...@W...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:f9fu6d$6cj$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > ta
    > jest z pewnością najprostrza i chyba najtańsza.

    testament własnoręczny jest najtańszy, bo kosztuje tyle co kartka papieru,
    atrament i twój czas; możesz jednak zabezpieczyć się jeszcze bardziej i
    sporządzić testament notarialny kosztuje to 50,00zł
    oczywiscie wybór nalezy do pytajacego