  • 1. Data: 2008-08-07 17:35:29
    Temat: testament
    Od: jans <j...@f...pl>

    Witam.
    Pewna samotna osoba pare lat/6-7/ temu udawała się na poważną operację i
    z tego powodu sporzadziła testament.Operacja się powiodła i żyła sobie
    dalej sprzedając bądz zapisując częśc nieruchomości które były zapisane
    w testamencie.Teraz zmarła i pozostał taki "okrojony"testament.Czy taki
    testament jest nadal ważny?
    jans

  • 2. Data: 2008-08-08 07:34:33
    Temat: Re: testament
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Aug 2008, jans wrote:

> [...]
    > tego powodu sporzadziła testament.Operacja się powiodła i żyła sobie dalej
    > sprzedając bądz zapisując częśc nieruchomości

    Co to znaczy "zapisując"?
    Literalnie "zapis" to jest forma dyspozycji wydawana w testamencie
    (art. 968 KC), wiec napisałeś "zmienił testament", a obawiam się że
    masz co innego na myśli (jakieś pozatestamentowe rozporządzenia).
    Odpowiedź musi być ścisła, i do tego ważne jest komu "zapisał".
    Nie, nie podejmuję się odpowiedzi, ale wiem że to jest istotne :)
    Jest np. nieco zapisów Kodeksu Cywilnego dotyczących darowizn
    dokonanych przez spadkodawcę na rzecz spadkobierców (testamentowych
    lub nie).

    > które były zapisane w
    > testamencie.Teraz zmarła i pozostał taki "okrojony"testament.Czy taki
    > testament jest nadal ważny?

    IMO:
    _117.html
    +++
    Art. 948
    § 1. Testament należy tak tłumaczyć, ażeby zapewnić możliwie
    najpełniejsze urzeczywistnienie woli spadkodawcy.
    [...]
    ---

    Czyli "nieaktualność" testamentu nie powoduje jego unieważnienia.

    pzdr, Gotfryd