  • 1. Data: 2005-06-09 17:53:01
    Temat: termin płatności powyżej 30 dni a odsetki
    Od: "SinkaG" <s...@g...pl>

    Co robić jeśli dostawca z którym mieliśmy umowę na 60 dniowy termin
    płatności, żąda odsetek (na podstawie Ust. z dn. 12 czerwca 2003 o terminach
    zapłaty w transakcjach handlowych Dz. U. z 2003, nr 139 poz 1323) od 31 dnia
    do dnia zapłaty FV. Teoretycznie ustawa ma chronić małych dostawców przed
    dużymi firmami, ale co z małymi odbiorcami, których duże rekiny mamią
    długimi terminami płatności i innymi super warunkami potem niespodziewanie
    po zakończeniu współpracy kąsają jeszcze po tyłku odsetkami?
    Jak to obejść?

    Za wszystkie rady z góry dziękuję
    Sinka

  • 2. Data: 2005-06-11 13:57:25
    Temat: Re: termin płatności powyżej 30 dni a odsetki
    Od: "Krystyna Borek" <k...@h...waw.pl>

    SinkaG wrote:

    > Jak to obejść?

    Nie da się obejść. :)

    --
    Pozdrawiam,
    Krystyna Borek

    --> Odzyskaj swoje pieniądze --> http://rejestr.info <--

  • 3. Data: 2005-06-11 15:25:48
    Od: "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Krystyna Borek" <k...@h...waw.pl> napisał w wiadomości

    > Nie da się obejść. :)

    A tak na przyszłość: Czy nie da się tego obejść, jeśli faktura zostanie
    spłacona od razu - ale wekslem z dowolnie długim terminem płatności?

    L.

  • 4. Data: 2005-06-12 16:28:19
    Od: "SinkaG" <s...@g...pl>

> [...]
    >

    > A tak na przyszłość: Czy nie da się tego obejść, jeśli faktura zostanie
    > spłacona od razu - ale wekslem z dowolnie długim terminem płatności?

    Może to i jest sposób....... ale ......
    spokojnie byłam w stanie zapłacić po 30 dniach i nie byłoby teraz
    sprawy.........ale jak dawali 60 dni to braliśmy, a o takiej ustawie to
    wczesniej nie wiedziałam... ;-(((((( Teraz już wiem i mam nauczkę -
    nieznajomość prawa szkodzi - a 1500,00 zł szlag trafi.....:-((((((( Droga ta
    szkoła .......

    Pozdrawiam
    Sinka

  • 5. Data: 2005-06-12 18:02:02
    Od: "Krystyna Borek" <k...@h...waw.pl>

    Liwiusz wrote:
> [...]
    >

    > A tak na przyszłość: Czy nie da się tego obejść, jeśli faktura
    > zostanie spłacona od razu - ale wekslem z dowolnie długim terminem

    To nie obejście. Wówczas faktura jest zapłacona a pozostaje zobowiązanie
    wekslowe.
    Ustawa o terminach nie ma więc zastosowania.
    Swoją drogą, to w Polsce weksle stosowane są prawie wyłącznie jako
    zabezpieczenie (wystawiane in blanco), a szkoda.
    Tym bardziej, że przez różne, delikatnie mówiąc nieciekawe, sytuacje (np.
    takie http://mforum.biz/viewthread.php?FID=1&TID=3575 ) ludzie tracą
    zaufanie do weksli. A weksel, choć stary wynalazek, to bardzo praktyczny...

  • 6. Data: 2005-06-12 18:11:55
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > To nie obejście. Wówczas faktura jest zapłacona a pozostaje zobowiązanie
    > wekslowe.
    > Ustawa o terminach nie ma więc zastosowania.

    O to właśnie mi chodziło. Dziękuję za potwierdzenie.

    L.

  • 7. Data: 2005-06-12 21:44:36
    Od: "Krystyna Borek" <k...@h...waw.pl>

    Liwiusz wrote:

    > O to właśnie mi chodziło. Dziękuję za potwierdzenie.

    Bardzo proszę ;)
    To rozwiązanie ma jeszcze jeden duży plus. Faktura jest zapłacona więc
    nabywca może bez problemu odliczyć sobie z niej VAT (jeśli jest podatnikiem
    tego podatku oczywiście) w miesiącu nabycia a nie dopiero po zapłacie ;)

  • 8. Data: 2005-06-12 21:44:53
    Od: "Krystyna Borek" <k...@h...waw.pl>

    SinkaG wrote:

    > Jak to obejść?

    Niektórzy starają się obejść stosując taki zapis:
    "Zapłata należności dokonywana będzie przelewem, na konto wskazane przez
    Sprzedającego, w terminie do 30 dni od otrzymania przez Nabywcę faktury,
    przy czym za datę dokonania płatności strony przyjmują datę złożenia przez
    Nabywcę w banku polecenia przelewu."
    Nastepnie składają w ww. terminie w banku polecenie przelewu z datą przyszłą
    za 30 dni ;)

    Niewykluczona jest jednak możliwość uznania tego zapisu za zmierzający do
    obejścia ustawy, a w konsekwencji - nieważny (art. 58 § 3 kc, art. 9
    ustawy).

  • 9. Data: 2005-06-13 10:38:41
    Od: "SinkaG" <s...@g...pl>

    Jeszce jedno pytanko w zwiazku z tym tematem, może śmieszne ale ja wogóle na
    prawie sie nie znam....

    Jeżeli ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2004 to mogą? mi te odsetki
    naliczyś za:

    - (1) - FV wystawione w 2003 roku z terminem płatności w 2003 roku,
    - (2) - FV wystawione w 2003 roku z terminem płatności w 2004 roku

    i jaki termin brać pod uwagę 30 dni tak jak w ustawie czy 60 dni tak jak w
    umowie z kontrachentem?

    Pozdrawiam
    Rozważająca Sinka