  • 1. Data: 2002-05-15 09:39:55
    Temat: tajemnica przedsiebiorstwa - pomocy
    Od: "Macieju" <m...@p...onet.pl>

    Witam grupowiczów :)

    W umowie o pracę, którą właśnie zrywa moja koleżanka jest następujący punkt:

    "W czasie trwania umowy, a także w czasie 3 lat od dnia jej rozwiązania lub
    wygaśnięcia, pracownik zobowiązuje się do zachowania w ścisłej tajemnicy
    wszelkich informacji uzyskanych - lub do których posiada dostęp - w związku
    z wykonywaniem pracy lub podejmowaniem czynności na rzecz lub na zlecenie
    pracodawcy, a w szczególności informacji finansowych, handlowych i
    organizacyjnych pracodawcy nie ujawnionych do wiadomości publicznej
    (tajemnica przedsiębiorstwa). Jakiekolwiek przekazywanie, ujawnianie,
    wykorzystywanie, zbywanie, albo oferowanie zbycia tajemnicy przedsiębiorstwa
    jest dopuszczalne tylko za uprzednim, pisemnym zezwoleniem pracodawcy."

    Umowa została zerwana, gdyż dostała atrakcyjną ofertę pracy w innej
    (konkurencyjnej) firmie na podobnym stanowisku i oczywiście praca to też
    kontakt częściowo z tymi samymi klientami i dostawcami. Czy poprzedni
    pracodawca może w jakiś sposób udowodnić używanie kontaktów wypracowanych w
    czasie pracy w jego firmie i jakie ewentualnie grożą konsekwencje z jego
    strony? Dla ułatwienia w/w kontakty handlowe są ogólnodostępne i praktycznie
    każda osoba może do nich dotrzeć.

    Nie ukrywam, że zależy mi na czasie i proszę o pomoc.

    Pozdrawiam
    Macieju

  • 2. Data: 2002-05-15 14:07:51
    Temat: Re: tajemnica przedsiebiorstwa - pomocy
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Wed, 15 May 2002, Macieju wrote:

    > kontakt częściowo z tymi samymi klientami i dostawcami. Czy poprzedni
    > pracodawca może w jakiś sposób udowodnić używanie kontaktów wypracowanych w
    > czasie pracy w jego firmie i jakie ewentualnie grożą konsekwencje z jego

    Patrz art. 101.02 KP.

    Czy może udowodnić, tego nie wiem. Natomiast umowa o zakazie konkurencji
    może przestać obowiązywać przed czasem jeśli ustaną podstawy do jej
    egzekwowania (np. pracownik wyjedzie za granicę albo straci uprawnienia do
    wykonywania zawodu).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-05-15 20:58:44
    Od: "Macieju" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl> napisał w wiadomości
    ost...

> [...]
    > może przestać obowiązywać przed czasem jeśli ustaną podstawy do jej
    > egzekwowania (np. pracownik wyjedzie za granicę albo straci uprawnienia do

    Patrząc obiektywnie nie ma tam jasno napisane na temat zakazu pracy w
    konkurencyjnej firmie, jest tylko o ochronie danych będących własnością
    przedsiębiorstwa. Wiadomo, że pewne informacje można zdobyć nie wykradając
    komuś baz danych. Według mnie podciągnięcie tego tekstu pod zakaz
    konkurencji byłoby mocno naciągane, zwłaszcza jeżeli spojrzy się na obecną
    sytuację na rynku pracy.

    Poadrawiam
    Macieju

  • 4. Data: 2002-05-16 17:00:50
    Od: "rzep" <r...@X...pl>

> [...]
    związku
    > z wykonywaniem pracy lub podejmowaniem czynności na rzecz lub na zlecenie

    Witam !

    Trzy lub 4 lata temu podobna sprawa trafiła do Sądu Najwyższego. Wówczas
    widziałem w "Rzeczpospolitej" artykuł na ten temat. Chodziło o pracownika,
    który wykorzystał wiadomości uzyskane w czasie pracy, do własnej
    działalności
    gospodarczej. Wyrok mógł niejednego zaskoczyć. Sąd stwierdził wówczas,
    że pracownik nie otrzymujący specjalnego dodatku za zachowanie tajemnicy
    służbowej, mógł bez odszkodowania korzystać z nabytych informacji.
    Szczegółów szukaj w orzeczeniach starszych niż 3 lata.
    Wychodzi na to, że nie ma nic za darmo.........

    rzep