  • 1. Data: 2005-08-11 01:47:39
    Temat: sztucznie (bardzo) zawyzona cena
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Ave!

    Takie pytanie teoretyczne (powiedzmy ;) )....

    Producenci jakiegoś dość potrzebnego towaru (np. niech będzie to mąka
    albo np. chleb) zmawiają się, żeby sztucznie zawyżyć cenę - ostro
    powyżej kosztów produkcji.

    Powiedzmy 100 zł za bochek chleba czy 200 zł za kilogram mąki.

    Czy istnieje jakiś przepis, dzięki któremu możnaby zmusić producentów
    tego towaru do obniżenia ceny do jakiegoś 'sensownego' poziomu?

    OK, OK, wiem, że to w rzeczywistości jest mało realne, ale teoretycznie
    - przy zmowie np. największych producentów danego towaru - byłoby to
    możliwe (i de facto ma miejsce w przypadku pewnej kategorii towarów ;) )

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)

  • 2. Data: 2005-08-11 03:02:23
    Temat: Re: sztucznie (bardzo) zawyzona cena
    Od: "fotomania" <jacek@NO_SPAM_fotomania.pl>

    Napisz do OPEK :)))

    J.

  • 3. Data: 2005-08-11 06:51:15
    Od: Piotr Zdziechowiak <p...@b...spamerzy.nie.spia>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > OK, OK, wiem, że to w rzeczywistości jest mało realne, ale teoretycznie
    > - przy zmowie np. największych producentów danego towaru - byłoby to
    > możliwe (i de facto ma miejsce w przypadku pewnej kategorii towarów ;) )

    Jest mało realne bo zmowa jest zakazana. Ustawowo. Jest walka z monopolem i
    tak dalej. Kontrola skarbowa (bodajże) ma prawo sprawdzić skąd się wzięła
    cena produktu, który sprzedajesz.

    --
    Od tej pory komuś w życiu będzie znacznie lepiej
    www.zdziechowiak.pl

  • 4. Data: 2005-08-11 07:17:22
    Od: Michal Bien <m...@u...uw.edu.pl>

    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> wrote:

> [...]
    >
    > Czy istnieje jakiś przepis, dzięki któremu możnaby zmusić producentów
    > tego towaru do obniżenia ceny do jakiegoś 'sensownego' poziomu?

    AFAIK nie bezposrednio [bo przepisy o cenie sztywnej dotycza obecnie
    tylko niewielkiego wycinka towarow i uslug], ale takie porozumienia
    poziome, w tym cenowe podpadaja pod art. 5 ustawy o ochronie konkurencji
    i konsumentow, z teoretycznie dotkliwym skutkiem, jakim sa kary pieniezne z
    rozdzialu 5 ustawy. Z tym ze wniosek moze zglosic przedsiebiorca [majacy
    interes prawny] lub uprawniony organ, i jak zapewne wiesz - procedura
    przygotowacza UOKiK, potem postepowanie z procedurami odwolawczymi przed
    sadem antymonopolowym oraz wykazanie zmowy producentow sa dlugie i trudne.
    Najlepszy przykald masz przy potyczkach TPSA vs UOKiK.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl