  • 11. Data: 2009-06-22 09:15:36
    Temat: Re: system ratalny i podpis
    Od: "piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "LEHKO" <l...@L...com> napisał w wiadomości
    news:h1gnjd$he6
    > czyli np. bank który udziela rat nałoży na nią karę bądź zerwie umowe ze
    > sklepem, ale na drodze prawnej nic jej nie grozi tak?

    Jesli bank poniesie strate, to mozliwa jest odpowiedzialnosc finansowa
    pracownika do 3 pensji - zakladajac oczywiscie, ze bank zlozy powodztwo
    przeciw sklepowi za wadliwe dzialanie nizgodne z ich umowami, a sklep ukara
    pracownika. Z punktu widzenia prawa karnego to jest conajmniej dyskusyjne.

  • 12. Data: 2009-06-22 12:30:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    piotr [trzykoty] wrote:

> [...]
    > przeciw sklepowi za wadliwe dzialanie nizgodne z ich umowami, a sklep
    > ukara pracownika. Z punktu widzenia prawa karnego to jest conajmniej

    zwykle młoda mini spódniczka w sklepie nie jest pracownikiem banku.
    Ona ma tylko działać jak lep na muchy.

  • 13. Data: 2009-06-22 12:38:30
    Od: "piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał w
    > zwykle młoda mini spódniczka w sklepie nie jest pracownikiem banku.
    > Ona ma tylko działać jak lep na muchy.

    wystarczy, że jest pracownikiem sklepu i nabroi. Bank poniesie stratę, bo
    sklep źle działał i bank może się upomnieć o swoje od sklepu. A wtedy sklep
    może ukarać i domagać się odpowiedzialności za szkody od swego pracownika.

  • 14. Data: 2009-06-22 18:31:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał
    > A dlaczego własnoręcznie i w jej obecności, z czego to wynika?

    Z treści tego podpisywanego dokumentu - przynajmniej w znanych mi
    wypadkach. No bo jakież inne znaczenie mógłby mieć podpis ekspedientki?
    Chyba nie sądzisz, że składa podpis w imieniu banku.

    > Nie wolno zawierać umów korespondencyjnie? Firma A wysyła podpisane
    > egzemplarze firmie B, która jej odsyła z powrotem jeden podpisany przez
    > siebie egzemplarz, to chyba bardzo powszechna praktyka i to między
    > poważnymi instytucjami...

    Ależ oczywiście, że wolno i jest to stosowane. Ale nie przy sprzedaży
    ratalnej w sklepach.

    > W takim razie umowy o pracę też powinien prezes zawierać osobiście, a
    > jednak zwykle bywa tak, że sekretarka mu przynosi, on podpisuję ją, a
    > pracownik sobie odbiera w kadrach i tam podpisuje...., prezes też
    > poświadcza nieprawdę w tym wypadku?

    Nie, bo on podpisuje umowę, a nie oświadczenie, że klient to podpisał
    własnoręcznie w jego obecności.

  • 15. Data: 2009-06-22 20:59:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote
    > To co innego, jeśli faktycznie taka tresc jest tam wyrazona to masz
    > racje. Jesli jednak ona zawiera umowe w imieniu banku bez takiego
    > oswiadczenia, ze klient byl na miejscu to sadze, ze nie poswiadcza
    > nieprawdy.

    W tym dokumencie zawsze jest to napisane. Obowiazkiem pracownika sklepu
    jest właśnie sparwdzenie tożsamości podpisującego. Bo podpis w imieniu
    banku jest skąldany przez parcownika banku później i dla tego jeden
    egzemplaż umowy później jest odsyłany.

  • 16. Data: 2009-06-23 04:02:49
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote

  • 17. Data: 2009-06-23 06:05:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > jest właśnie sparwdzenie tożsamości podpisującego. Bo podpis w imieniu
    > banku jest skąldany przez parcownika banku później i dla tego jeden

    Kilka razy brałem na raty w sklepach typu Euro i zawsze na umowie
    podpisywała się tamtejsza panienka i nic więcej z banku nie dostawałem.

    --
    Liwiusz

  • 18. Data: 2009-06-23 19:54:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Kilka razy brałem na raty w sklepach typu Euro i zawsze na umowie
    > podpisywała się tamtejsza panienka i nic więcej z banku nie dostawałem.

    A podpisywałeś umowy w sklepie, czy w banku? Bo jeśli w sklepie, to byłbym
    rad za garść szczegółów, w jakim to systemie kredytowym pracownik sklepu
    zawiera w imieniu banku umowę.

  • 19. Data: 2009-06-23 20:38:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    >
    > A podpisywałeś umowy w sklepie, czy w banku? Bo jeśli w sklepie, to
    > byłbym rad za garść szczegółów, w jakim to systemie kredytowym pracownik

    W sklepie.

    Na przykład umowa z GE MONEY BANK podpisana przez pracownicę sklepu
    EURO RTV AGD jako "osobę reprezentującą bank"

    Pierwszy punkt umowy: Umowa zawarta pomiedzy GE MONEY BANKIEM bla bla
    bla reprezentowanym przez [imię i nazwisko panienki]. Zapewne
    odpowiednie osoby mają upoważnienie banku do zawierania umów w jego
    imieniu, nie widzę tu nic dziwnego.

    --
    Liwiusz

  • 20. Data: 2009-06-23 21:29:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > bla reprezentowanym przez [imię i nazwisko panienki]. Zapewne odpowiednie
    > osoby mają upoważnienie banku do zawierania umów w jego imieniu, nie

    Ja tak, bo wiele lat się zagadnieniem zajmuje i nie spotkałem się z brakiem
    klauzuli o sprawdzeniu przez pracownika danych osobowych. Co więcej to
    upoważnienie pracownika jest oczywiście możliwe, tylko mocno ryzykowne.
    Ryzykowne, bo może on wywinąć taki numer bankowi, że ten się ze śmiechu
    długo nie będzie mógł pozbierać.

    To, co napisałeś o umowie z GE Mony Bank również mnie zadziwiło, bo wiele
    takich umów miałem w ręku i jakoś nie przypominam sobie, by gdziekolwiek w
    umowie reprezentantem tego banku była ekspedientka. Na szybkiego w sieci
    znalazłem wzór ich umów. Jest pod adresem:
    http://www.mpio.pl/raty/formularze/umowa_kredytu_str
    _1.jpg
    http://www.mpio.pl/raty/formularze/umowa_kredytu_str
    _2.jpg

    Na pierwszej stronie jak wół stoi, kto reprezentuje bank - i nie są to
    ekspedientki, a przeważnie kierownik bura regionalnego. Na drugiej u dołu
    masz poniżej podpisu takie miejsce: "kwituję odbiór (...)" egzemplarza
    umowy / niepodpisanego informacyjnego egzemplarza. Dotąd byłem przekonany,
    że jeśli umowa jest podpisana poza siedzibą ich przedstawiciela, to
    dostajesz ten niepodpisany egzemplarz, a podpisany przychodzi pocztą, ale
    może faktycznie zdarza się gdzieś inaczej. Tego wykluczyć nie mogę.

    Ale tak, czy siak zobacz jeszcze niżej, jest oświadczenie sprzedawcy, o
    którym pisałem: zawarto umowę w lokalu sprzedawcy, dane stwierdzono na
    podstawie dowodu osobistego. A zatem to tam podpisuje sprzedawca, a nie
    jako reprezentant banku. No i w przypadku będącym początkiem tej dyskusji
    koleżanka inicjatora wątku w tym miejscu poświadczyłaby nieprawdę.
    Oczywiście w innych bankach te oświadczenia nieco się różnią ale ich
    meritum jest jednakowe. Pracownik sklepu odpowiada za weryfikację
    podstawową kredytobiorcy.