  • 1. Data: 2003-08-18 07:45:28
    Temat: swiadkowie w sprawie spadkowej
    Od: ErkA <U...@p...onet.pl>

    Witam

    Mam dwoch swiadkow, ktorzy byli obecni przy tym, gdy spadkodawca mowil
    (i byl swiadomy co mowil :)), ze to co nalezy do niego oddaje
    konkretnej osobie (ktora oczywiscie byla obecna). Wszystko to dzialo
    sie ponad 3 lata temu (od smierci spadkodawcy). I teraz pytania:
    Czy zglaszajac do sadu w sp. spadkowej ci swiadkowie zostana wzieci pod
    uwage (abym nie musial latac po urzedach i zbierac akty urodzin/zgonu
    rodziny i zeby zakonczyc cala sprawe szybko i bezbolesnie) i o co sa
    pytani ci swiadkowie - przyznam szczerze, ze sam nie pamietam
    szczegolow ubioru ;), o ktore moze pytac sad (jesli w ogole zadaje
    takie pytania...). Bede wdzieczny za odpowiedzi.

    --
    pozdrawiam rafi
    Zdecydowanie nalezy mowic prawde zawsze na swoja korzysc ;))

  • 2. Data: 2003-08-18 09:04:10
    Temat: Re: swiadkowie w sprawie spadkowej
    Od: Dredd<...@...pl>

    Obawiam się że na działania w tym kierunku może już być z późno.
    Zwróć uwagę na terminy wskazane w poniższych przepisach kodeksu
    cywilnego. Istotne moga być także okoliczności zdarzenia o którym
    mówisz (obawa rychłej smierci?) i to że masz o jednego świadka za
    mało.

    Art. 952. § 1. Jeżeli istnieje obawa rychłej śmierci spadkodawcy albo
    jeżeli wskutek szczególnych okoliczności zachowanie zwykłej formy
    testamentu jest niemożliwe lub bardzo utrudnione, spadkodawca
    może oświadczyć ostatnią wolę ustnie przy jednoczesnej obecności co
    najmniej trzech świadków.
    § 2. Treść testamentu ustnego może być stwierdzona w ten sposób, że
    jeden ze świadków albo osoba trzecia spisze oświadczenie
    spadkodawcy przed upływem roku od jego złożenia, z podaniem
    miejsca i daty oświadczenia oraz miejsca i daty sporządzenia pisma, a
    pismo to podpiszą spadkodawca i dwaj świadkowie albo wszyscy
    świadkowie.
    § 3. W wypadku gdy treść testamentu ustnego nie została w powyższy
    sposób stwierdzona, można ją w ciągu sześciu miesięcy od dnia
    otwarcia spadku stwierdzić przez zgodne zeznania świadków złożone
    przed sądem. Jeżeli przesłuchanie jednego ze świadków nie jest
    możliwe lub napotyka trudne do przezwyciężenia przeszkody, sąd
    może poprzestać na zgodnych zeznaniach dwóch świadków.

    (...)

    Art. 955. Testament szczególny traci moc z upływem sześciu miesięcy
    od ustania okoliczności, które uzasadniały niezachowanie formy
    testamentu zwykłego, chyba że spadkodawca zmarł przed upływem
    tego terminu. Bieg terminu ulega zawieszeniu przez czas, w ciągu
    którego spadkodawca nie ma możności sporządzenia testamentu
    zwykłego.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-08-18 10:17:00
    Od: ErkA <U...@p...onet.pl>

    Dredd napisał(a):

    (ciach)

    > Testament szczególny traci moc z upływem sześciu miesięcy
    > od ustania okoliczności, które uzasadniały niezachowanie formy
    > testamentu zwykłego,

    Dzieki, to juz wyjasnilo, ze trzeba bedzie wydac majatek na wszystkie
    akta, akciki i w ogole, argh ;(