  • 1. Data: 2003-03-19 17:48:21
    Temat: stowarzyszenie zwykle - pilne!
    Od: Slawek <s...@p...fm>

    Czy posiadajac stowarzyszenie zwykle moge zawierac umowy z ludzmi ?
    niby art. 42 punkt 4 mowi, ze stowarzyszenie zwykle nie moze prowadzic
    dzialalnosci gospodarczej... to ma byc dostep do internetu, a cala
    dzialalnosc ma opierac sie na zbieraniu skladek czlonkowskich no, ale
    jakos musze z nimi podpisac umowe... Przyczepil sie kierownik
    administracji do tego... juz zmienilem slowo abonement i abonent na
    skladka czlonkowska i osoba, ale nie jestem pewien czy moze sie jeszcze
    przyczepic, ze podpisuje z nimi umowy ? Prosze o jakies sugestie.

    --
    Slawek
    Gadu-Gadu: 1262167

  • 2. Data: 2003-03-19 23:06:38
    Temat: Re: stowarzyszenie zwykle - pilne!
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    Z tego co pamietam (nie mam pod reka ustawy), to stowarzyszenie zwykle nie
    ma osobowosci prawnej. Z tego wiec powodu nie moze ono zaciagac zobowiazan
    na wlasny rachunek, tzn. nie wystepuje w obrocie jako podmiot stosunkow
    prawnych (w tym umownych). Nie ma ono podmiotowosci (zdolnosci) prawnej.
    Ale nie oznacza to, ze nie mozesz zbierac skladek - wrecz przeciwnie, zdaje
    mi sie, ze jest to jedyny dopuszczalny sposob finansowania takiego
    stowarzyszenia - skladki jego czlonkow.
    Jesli podpiszesz jakas umowe, to na pewno jej strona nie bedzie samo
    stowarzyszenie. Jej skutki prawne beda przypisane - przypuszczam, ale powiem
    szczerze, ze nie wiem na pewno - wylacznie Tobie (jesli Ty taka umowe
    podpisales). Inne mozliwosci, to ze skutki prawne szlyby na rachunek zarzadu
    lub czlonkow takiego stowarzyszenia (tak jak skutki prawne zobowiazan spolki
    cywilnej ida na rachunek wspolnikow), ale na to jest potrzebny przepis, a
    takowego raczej nie ma.
    Tak wiec - moim zdaniem - nie ma umow, w ktorych podmiotem mogloby byc takie
    stowarzyszenie - przynajmniej nie podmiotem w sensie prawnym.

    pozdrawiam
    Przemek