  • 1. Data: 2006-09-28 09:29:48
    Temat: sprzedaż samochodu używanego - rękojmia
    Od: "Tomasz Gasecki" <N...@g...pl>

    Witam,

    Sprzedałem samochód używany , który wg mnie był sprawny, przebadany przez
    kupjącego w ASO.
    Nastepnego dnia nowy właściciel zadzwonił do mnie że zepsuło mu sie cos z
    hamulcami. Przy czym w dniu podpisywania umowy, na jedzie testowej nie było
    żadnych problemów, zresztą ja tez takich nie miałem wcześniej.

    Teraz pan ma do mnie pretensje i żąda bym naprawił tą część na mój koszt,
    albo straszy mnie sądem.
    Czy działa w takim wypadku rękojmia i czy musze to robić.

    Nie sprzedałem bubla, po prostu wystąpiła awaria i tyle.

    Co moge zrobić w takiej sytuacji?

    Poradźcie

    Tomek

  • 2. Data: 2006-09-28 10:05:14
    Temat: Re: sprzedaż samochodu używanego - rękojmia
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 28.09.2006 Tomasz Gasecki <N...@g...pl> napisał/a:
    > Teraz pan ma do mnie pretensje i żąda bym naprawił tą część na mój koszt,
    > albo straszy mnie sądem.
    > Czy działa w takim wypadku rękojmia i czy musze to robić.

    Czy umowa zawierała sformułowanie typu "kupujący stwierdza, że stan
    pojazdu jest mu znany"?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2006-09-28 10:16:33
    Od: "Tomasz Gasecki" <N...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości

    | Czy umowa zawierała sformułowanie typu "kupujący stwierdza, że stan
    | pojazdu jest mu znany"?
    |
    | --
    | Marcin
    Owszem

  • 4. Data: 2006-09-28 10:23:18
    Od: "Tomasz Gasecki" <N...@g...pl>

    | Czy umowa zawierała sformułowanie typu "kupujący stwierdza, że stan
    | pojazdu jest mu znany"?

    Owszem,

    A żeby było ciekawiej, samochód był badany w ASO,
    trzy dni przed sprzedażą i wszystko było OK.
    chodzi dokładnie o hamulce- bo przestały nagle hamowac "na luzie" a hamuja
    przy włączonym biegu.
    gdybym wiedział że coś jest z samochodem nie tak to nie byłbym spokojny
    kiedy go oglądali w serwisie.

    Nic nie zataiłem, troche pecha ma nowy właściciel i z tego powodu bardzo mi
    przykro,
    czym sie różni wystąpienie usterki po jednym dniu a po miesiącu?

    Tomek

  • 5. Data: 2006-09-28 10:38:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > Owszem,

    Takie stwierdzenie w praktyce wyłącza rękojmie.
    Jak stary samochód?

    W tym wypadku niczym.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2006-09-28 10:39:05
    Od: "Tomasz Gasecki" <N...@g...pl>

> [...]
    | Czy działa w takim wypadku rękojmia i czy musze to robić.
    |
    | Nie sprzedałem bubla, po prostu wystąpiła awaria i tyle.

    Dzwoniłem do dwóch sądów konsumenckich
    w jednym powiedziano mi że pan sie może odwolać przez okno, zwłaszcza jeżeli
    zdobęde dokumenty badania z serwisu.
    w drugim, że kupujący może występowac do mnie z tytułu rekojmi przez rok
    czasu.
    w ten sposób kazdy uzywany samochód musiałby być naprawiany na koszt
    poprzedniego właściciela.

    To jakiś absurd.

    Tomek

  • 7. Data: 2006-09-28 10:42:14
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Tomasz Gasecki napisał(a):
> [...]
    > czasu.
    > w ten sposób kazdy uzywany samochód musiałby być naprawiany na koszt

    odpowiedź 1 nie wyklucza się z odpowiedzią 2 :)
    a ta ostatnia na pewno nie daje podstawy do takich wniosków

    KG

  • 8. Data: 2006-09-28 10:55:52
    Od: "Tomasz Gasecki" <N...@g...pl>

    | Takie stwierdzenie w praktyce wyłącza rękojmie.
    | Jak stary samochód?

    samochód jest z 2000 roku, ale to chyba nie ma znaczenia.

    Tomek

  • 9. Data: 2006-09-28 11:02:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > samochód jest z 2000 roku, ale to chyba nie ma znaczenia.

    Może mieć, choć głównie w momencie gdy rękojmia nie jest wyłączona.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2006-09-28 11:40:49
    Od: "Tomasz Gasecki" <N...@g...pl>

    | >|

    | Może mieć, choć głównie w momencie gdy rękojmia nie jest wyłączona.

    No dobrze więc,

    1. samochód z 2000 roku :-)
    2. kupujący podpisał, że wie co bierze
    3. zarówno i ja i kupujący dołożyłem wszelkich starań żeby byc pewnym co do
    stanu technicznego.
    4. Możliwe że uda mi sie zdobyć dokumenty z ASO dotyczące badania przed
    sprzedażą.

    jak rozumiem rękojmia dotyczy wad (ukrytych) a nie usterek wynikłych w
    trakcie uzytkowania po przekazaniu samochodu kupującemu.

    Art. 559. KC
    Sprzedawca nie jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które
    powstały po przejściu niebezpieczeństwa na kupującego, chyba że wady wynikły
    z przyczyny tkwiącej już poprzednio w rzeczy sprzedanej.

    Tomek