  • 1. Data: 2006-06-20 13:19:39
    Temat: spis kosztów procesu
    Od: "Maurycy Beniowski" <w...@W...gazeta.pl>

    Witam,

    Czy ktoś wie, czy sąd może nałożyć na mnie obowiązek zwrotu kosztów procesu
    powyżej stawek minimalnych z rozporządzenia?

    Sprawa wygląda tak, że adwokat złożył spis kosztów, gdzie stawka minimalna to
    cena za jaką prowadził sprawę drugiej stronie plus różne koszty listów,
    dojazdów i opłat za zaśwaidczenia.

    Czy w takim razie ja mogą złożyć taki spis i czy musze jakoś te wydatki
    dokumentować (np. faktury za paliwo na dojazd do sadu)?

    Dziekuje za odpowiedz.

  • 2. Data: 2006-06-20 13:28:37
    Temat: Re: spis kosztów procesu
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Maurycy Beniowski napisał(a):

    > Czy ktoś wie, czy sąd może nałożyć na mnie obowiązek zwrotu kosztów procesu
    > powyżej stawek minimalnych z rozporządzenia?

    Może.

    > Sprawa wygląda tak, że adwokat złożył spis kosztów, gdzie stawka minimalna to
    > cena za jaką prowadził sprawę drugiej stronie plus różne koszty listów,
    > dojazdów i opłat za zaśwaidczenia.

    Co nie znaczy że sąd to uwzględni.

    > Czy w takim razie ja mogą złożyć taki spis i czy musze jakoś te wydatki
    > dokumentować (np. faktury za paliwo na dojazd do sadu)?

    Wypadałoby.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 3. Data: 2006-06-20 16:22:50
    Od: stern <s...@0...pl>

    Johnson napisał(a):

    > Co nie znaczy że sąd to uwzględni.

    jesteś pewien, że zwrot kosztów procesu może być wyższy niż stawka
    minimalna + opłata skarbowa?

    (wyłączając sytuację, gdy sąd zasądza wynagrodzenie wyższe niż stawka
    minimalna z uwagi na nakład pracy).
    Inaczej:
    Moim zdaniem sąd nie może zasądzić zwrotu kosztów w wysokości:
    stawka minimalna + koszty poniesione na proces (korespondencja,
    przejazdy etc.) a jedyne co może to podwyższyć stawkę minimalną
    uzasadniając to nakładem pracy.

    pozdrawiam

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 4. Data: 2006-06-20 21:16:36
    Od: "Lookasik" <l...@c...poczta.fm>

    Użytkownik "stern" <s...@0...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > stawka minimalna + koszty poniesione na proces (korespondencja,
    > przejazdy etc.) a jedyne co może to podwyższyć stawkę minimalną

    Zgadza sie ale de facto na to samo wychodzi.

  • 5. Data: 2006-06-21 13:27:25
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    stern napisał(a):
> [...]
    > stawka minimalna + koszty poniesione na proces (korespondencja,
    > przejazdy etc.) a jedyne co może to podwyższyć stawkę minimalną

    dlaczego nie?
    koszty procesu to m.in. wynagrodzenie (wg stawek minimalnych) i wydatki
    adwokata
    skoro można przyznać opłatę skarbową to i inne wydatki...

    KG

  • 6. Data: 2006-06-21 17:33:29
    Od: "Lookasik" <l...@c...poczta.fm>

    > dlaczego nie?
    > koszty procesu to m.in. wynagrodzenie (wg stawek minimalnych) i wydatki
    > adwokata
    > skoro można przyznać opłatę skarbową to i inne wydatki...

    Moim zdaniem koszty dojazdu, papieru, , kopert itd itp zawarte sa w
    wynagrodzeniu adwokata.

    Zachodzi podobna sytuacja jak w przypadku bieglego, ktory wnosi o zwrot
    kosztow dojazdu.. nie naleza mu sie poniewaz dostaje wynagrodzenie za swoja
    prace.

  • 7. Data: 2006-06-21 19:56:14
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    stern napisał(a):

    > jesteś pewien, że zwrot kosztów procesu może być wyższy niż stawka
    > minimalna + opłata skarbowa?

    Jestem pewien.

    2003.03.12 uchwała SN III CZP 2/03 OSNC 2003/12/161

    dla tych którym nie chce się szukać cytat:

    "Wyłania się w związku z tym pytanie, czy zawarte w art. 98 § 3 k.p.c.
    wskazanie rodzajów kosztów objętych domniemaniem ustawowym, że są
    niezbędne do celowego dochodzenia praw i celowej obrony, jest
    wyliczeniem wyczerpującym. Na to pytanie trzeba udzielić _odpowiedzi_
    _przeczącej_, ponieważ przepis art. 98 § 3 k.p.c. konkretyzuje zasadę
    ogólną, wyrażoną w art. 98 § 1 k.p.c., nie określa natomiast
    enumeratywnie kosztów, które należy zaliczyć do kosztów niezbędnych
    wówczas, gdy strona jest reprezentowana przez adwokata. Wyczerpujące
    wyliczenie przez ustawodawcę wszystkich niezbędnych kosztów
    podlegających zwrotowi w razie wygrania sprawy byłoby - jak trafnie
    zauważa się w doktrynie - niemożliwe. Przepis art. 98 § 3 k.p.c. należy
    zatem interpretować w ten sposób, że sąd rozstrzygając o kosztach
    procesu strony wygrywającej może zasądzić na jej rzecz nie tylko zwrot
    kosztów wskazanych w tym przepisie, lecz także zwrot innych poniesionych
    przez tę stronę kosztów, jeżeli okażą się one niezbędne do celowego
    dochodzenia praw lub celowej obrony w rozumieniu art. 98 § 1 k.p.c."

  • 8. Data: 2006-06-21 19:59:21
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Lookasik napisał(a):

    > Zachodzi podobna sytuacja jak w przypadku bieglego, ktory wnosi o zwrot
    > kosztow dojazdu.. nie naleza mu sie poniewaz dostaje wynagrodzenie za
    > swoja prace.

    To się mylisz. Biegłemu należy się i wynagrodzenie i zwrot kosztów
    dojazdu. Zawsze tak było.

    Obecnie art. 89 ustawy o kosztach w sprawach cywilnych.

  • 9. Data: 2006-06-21 20:41:27
    Od: "Lookasik" <l...@c...poczta.fm>

    > To się mylisz. Biegłemu należy się i wynagrodzenie i zwrot kosztów
    > dojazdu. Zawsze tak było.
    >
    > Obecnie art. 89 ustawy o kosztach w sprawach cywilnych.

    istotnie to mi ulecialo.. a pamietasz jak bylo poprzednio ????

  • 10. Data: 2006-06-21 20:42:57
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Lookasik napisał(a):
    > Moim zdaniem koszty dojazdu, papieru, , kopert itd itp zawarte sa w
    > wynagrodzeniu adwokata.

    art.98§3 kpc wyraźnie odróżnia wynagrodzenie i wydatki

    KG