  • 1. Data: 2002-02-05 18:10:18
    Temat: spadek po dziadku
    Od: "Daniel H." <h...@g...pl>

    Witam

    Prosze o pomoc w rozwiazaniu nastepujacego problemu:

    Dawno temu bylo sobie malzenstwo, ktore mialo 3 dzieci i mieszkalo w
    mieszkaniu komunalnym.
    20 lat temu maz wyprowadzil sie z tego mieszkania, rozstal sie z zona, ale
    nie wzieli rozwodu.
    Po jakims czasie zostaje wymeldowany.

    7 lat temu maz umarl.
    1 rok temu zona wykupuila na wlasnosc mieszkanie i chce je przepisac tylko
    na jedno z dzieci.
    Czy dwojka pozostalych dzieci ma prawo ubiegac sie o czesc tego mieszkania?
    Czy np maja prawo dostac po 1/8 mieszkania po swoim ojcu?

    Czy jak zona wykupila mieszkanie po smierci meza to ma wylaczne prawo do
    lokalu?

    Bardzo dziekuje za pomoc,
    jak rowniez za podpowiedz gdzie mozna szukac rozwiazania tego problemu.

    Pozdrawiam
    Daniel

  • 2. Data: 2002-02-05 18:15:53
    Temat: spadek po ojcu (pomylka w poprzednim tytule)
    Od: "Daniel H." <h...@g...pl>

  • 3. Data: 2002-02-05 19:08:54
    Temat: Re: spadek po ojcu (pomylka w poprzednim tytule)
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Tue, 5 Feb 2002, Daniel H. wrote:

    > mieszkania?

    IMO tak - udział ojca podlega dziedziczeniu i żona nie może rozporządzać
    swoją częścią współwłasności (1/2 + 1/4 = 5/8) bez zgody pozostałych
    spadkobierców.

    Taka operacja byłaby możliwa tylko w braku innych spadkobierców (lub za
    ich zgodą).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 4. Data: 2002-02-05 20:32:35
    Od: "Ewa_W" <e...@p...onet.pl>

    > IMO tak - udział ojca podlega dziedziczeniu i żona nie może rozporządzać
    > swoją częścią współwłasności (1/2 + 1/4 = 5/8) bez zgody pozostałych
    > spadkobierców.

    Z matematycznego punktu widzenia ... nie powinno byc:

    1/2 + 1/4*1/2 = 5/8 ?

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 5. Data: 2002-02-05 21:12:49
    Od: "Daniel H." <h...@g...pl>

    > IMO tak - udział ojca podlega dziedziczeniu i żona nie może rozporządzać
    > swoją częścią współwłasności (1/2 + 1/4 = 5/8) bez zgody pozostałych
    > spadkobierców.

    czyli mimo tego, ze ojciec nie mieszkal w tym mieszkaniu i matka wykupila je
    po smierci meza
    to kazde dziecko ma prawo ubiegac sie o 1/8 tego mieszkania??
    i zona nie moze rozporzadzac sie tym bez zgody lub splacenia dzieci??

    przepraszam ze jestem taki dociekliwy, ale jeden adwokat powiedzial mi,
    ze jezeli matka wykupila je po smierci ojca, to moze dysponowac nim w
    dowolny sposob
    co wiaze sie z tym ze moze je przepisac tylko na 1 dziecko, a reszta nie
    dostanie nic

    dziekuje za pomoc
    pozdrawiam
    Daniel

  • 6. Data: 2002-02-05 21:51:32
    Od: Dariusz <d...@p...onet.pl>

    "Daniel H." wrote:

> [...]
    > dowolny sposob
    > co wiaze sie z tym ze moze je przepisac tylko na 1 dziecko, a reszta nie
    Istotne jest chyba czy odbyl sie formalny podzial masy spadkowej po
    smierci meza/ojca
    A nastepnie, z jakich srodkow zostalo wykupione mieszkanie.

    Jezeli p[odzial masy spadkowej nie zostal dokonany , a zarzad byl
    prowadzony przez wdowe
    i nastepnie z tych srodkow z masy spadkowej wykupiono mieszkanie, to
    udzial dzieci w mieszkaniu
    nie jest watpliwy.

    Mozna przyjac, ze wdowa/matka dzieci, w ten sposob zarzadzila masa
    spadkowa do podzialu, ze zainwestowala
    w wykupienie mieszkania, szczegolnie , gdyby dzieci byly niepelnoletnie,
    z zamiarem pomnozenia masy spadkowej.

    Dodatkowo istotne jest czy dzieci nadal mieszkaja w tym mieszkaniu.

    Jacek

  • 7. Data: 2002-02-05 22:05:48
    Od: "Daniel H." <h...@g...pl>

    > Istotne jest chyba czy odbyl sie formalny podzial masy spadkowej po
    > smierci meza/ojca

    Nigdy nie dzielono tego co mial ojciec po jego smierci

    > A nastepnie, z jakich srodkow zostalo wykupione mieszkanie.

    Mieszkanie wykupila matka za swoje srodki

> [...]
    > spadkowa do podzialu, ze zainwestowala
    > w wykupienie mieszkania, szczegolnie , gdyby dzieci byly niepelnoletnie,

    Dzieci juz byly pelnoletnie

    > Dodatkowo istotne jest czy dzieci nadal mieszkaja w tym mieszkaniu.

    Jedno dziecko mieszka w tym mieszkaniu,
    lecz nie na nie ma byc ono przepisane

    dziekuje i pozdrawiam
    Daniel

  • 8. Data: 2002-02-06 08:32:16
    Od: "Majka" <m...@z...szczecin.pl>

    "Daniel H." <h...@g...pl> wrote in message
    mieszkania?

    A czy nie jest tak, że 7 lat temu mieszkanie było komunalne i nie stanowiło
    spadku. Z tytułu śmierci ojca dzieci nie nabywały prawa do niego, za
    wyjątkiem mieszkających i zameldowanych w mieszkaniu. Jeżeli głównym
    lokatorem była matka i 1 rok temu sama je wykupiła, to tylko ona jest
    właścicielem i może z nim robić co zechce.
    Majka

  • 9. Data: 2002-02-06 10:39:56
    Od: "Daniel H." <h...@g...pl>

> [...]
    > lokatorem była matka i 1 rok temu sama je wykupiła, to tylko ona jest
    > właścicielem i może z nim robić co zechce.

    to samo powiedzial mi prawnik
    ale z drugiej strony znajomi miali podobny przypadek i wygrali sprawe w
    sadzie
    ojciec po smierci matki wykupil mieszkanie i sprzedal je i mimo tego dzieci
    mogly ubiegac o czesc tego mieszkania
    i wygrali
    wiec naprawde nie wiem jak to jest

    dziekuje bardzo i pozdrawiam