  • 1. Data: 2003-07-05 20:19:29
    Temat: spadek - dosyc skomplikowana sprawa
    Od: Iksow <I...@p...onet.pl>

    Witam,

    Prostuje w rodzinie sytuacje spadkowe i majatkowe
    (kuzwa, ludzie kiedys nie zadbali a teraz trzeba sie bujac .
    mam taki problem:
    Moi dziadkowie zmarli dosyc sporo lat temu (lata osiemdziesiate),
    zostawiajac 4 dzieci. Spadek nie zostal przeprowadzony.
    Jedno z dzieci dziadkow zmarlo bezzennie i bezdzietnie...
    IMHO wg ustawy (bo testamentow nie bylo) dziedzicza ich dzieci,
    kazde po 1/3 czesci. i wszystko jest ok, jesli daloby sie to zalatwic
    po zgodzie - niestety nie da sie, jedna ze stron uwaza ze caly spadek
    (masa spadkowa jest nieruchomosc) powinna sie jej nalezec
    (wnuk dziadkow prowadzi w tej nieruchomosci od b.dawna dzialanosc
    gospodarcza). Do zasiedzenia zostalo jesczez kilka lat.

    Gdy pojechalem jak czlowiek cywilizowany zaproponowac
    w ugodowe zalatwienie sprawy (bo wtedy sad dziala dosyc szybko i
    koszty przeprowadzenia spadku sa b.male), to uslyszalem ze wszystko
    powinno do tej strony nalezec, procesy sa dlugie i kosztowne itp.
    Prawie mi grozono ze proces pochlonie wiecej pieniedzy niz wartosc
    nieruchomosci. Niestety wiem ze ta strona z kim innym juz sie
    procesuje o dosyc blaha sprawe juz 15 lat, czyli neistety ludzie dosyc
    klotliwi.

    I tutaj zaczynaja sie schody i problemy:
    Zakladam ze uda sie doprowadzic do sprawy spadkowej.
    obawiam sie jednak ze jedna ze stron przedstawi sfalszowane testamenty
    albo dziadkow, albo osoby ktora zmarla (takie doszly mnie sluchy "po
    rodzinie"), czyli albo w testamencie po dziadkach bedzie ze cala
    nieruchomosc dla tej strony, albo w testamencie niezyjacej osoby
    bedzie stalo ze jej czesc nalezy sie dla tamtej strony.

    Pytanie nr 1: jak mozna podwazyc taki testament, jak wyglada
    procedura, jakie sa tego koszty, jak to jest wogole wykonywane?

    Problem drugi: wogole doprowadzic do sprawy spadkowej.
    Poprosilem w czasie rozmowy o akt urodzenia osoby uprawnionej do
    spadku, oczywiscie zostalem wyslany "na bambus".
    Stad pytanie nr 2: czy moge do sadu zlozyc wniosek z niepelnymi
    dokumentami, bez aktow urodzenia wszystkich uprawnionych do spadku,
    (piszac we wniosku ze te osoby nie chcialy mi udpostepnic dokumentow),
    czy sad przyjmie taki wniosek?

    Jak napisalem wczesniej, wnuk dziadkow (i to walsnie ta strona sporu
    robi problemy) prowadzi w spornej nieruchomosci dzialalnosc
    gospodarcza.
    zastanawialem sie czy w celu przyspieszenia sprawy:
    pytanie nr 3: nie mam jakiejs prawnej mozliwosci zablokowania w
    spornej nieruchomosci prowadzenia dzialalnosci gospodarczej, skoro
    sporna nieruchomosc jest w trakcie wyjasniania praw majatkowych na
    drodze sprawy spadkowej?
    jesli by taka mozliwosc istniala, zapewne druga strona zaczelaby byc
    zainteresowana szybkim rozwiazaniem sporu. Mi nie zalezy na tej czesci
    majatku, w ktorej jest prowadzona dzialalnosc, wiec nie o to chodzi
    zeby dostac te czesc majatku, tylko zeby zniechecic druga strone do
    prob przedluzenia sprawy (nie usmiecha mi sie 15 lat procesowania).

    Pytanie nr 4: Jesli obalenie testamentu/testamentow nie powiedzie sie
    (bo np grafolog nie bedzie mial materialu z czym porownac charakter
    pisma), to czy testament nie powinien byc ujawniony znacznie
    wczesniej? czy za ukrywanie/przetrzymywanie testamentu nie grozi kara?

    Pytanie nr 5: jesli zostanie zlozony wniosek o sprawe spadkowa, to
    sporna strona strona nie bedzie mogla wejsc w posiadanie nieruchomosci
    przez zasiedzenie (bo chyba na to liczy)?

    pozdarwiam,
    Iksow
    ktory sie przekonal, ze powiedzenie:
    "Z rodzina wychodzi sie dobrze tylko na zdjeciach, a i wtedy trzeba
    stanac posrodku, zeby nie wycieli" jest w 100% prawdziwe.

  • 2. Data: 2003-07-05 21:20:57
    Temat: Re: spadek - dosyc skomplikowana sprawa
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Jul 2003, Iksow wrote:
    [...]
> [...]
    >+ spornej nieruchomosci prowadzenia dzialalnosci gospodarczej, skoro
    >+ sporna nieruchomosc jest w trakcie wyjasniania praw majatkowych na

    IMHO nie. Niedawnośmy wałkowali problem "nie wolno naruszać
    posiadania, *nawet jeśli byłoby w złej wierze*" ! (tak, tak,
    nasz KC :( - jak zabrał to "jego" aż sąd odbierze :]).
    Natomiast ja bym przy okazji wystąpił o ew. czynsz z tytułu
    użytkowania częsci nieruchomości do której nie miał prawa,
    jak już. Prawnicy niech ci powiedzą czy można wystąpić o *cały*
    czynsz (nie wspominając o przedawnieniu - jak się nie powoła
    na przedawnienie to zapłaci); chodzi o to czy w razie
    wystąpienia o "czynsz za 15 lat" podważeniu z przedawnienia
    ulegnie całe żądanie (wątpię, ale nie wiem) i trzeba będzie
    na nowo występować, czy tylko owa przedawniona część.

> [...]
    >+ zeby dostac te czesc majatku, tylko zeby zniechecic druga strone do
    >+ prob przedluzenia sprawy (nie usmiecha mi sie 15 lat procesowania).

    Co do owego czynszu - skoro nie było podziału, to IMHO każdemu
    ze spadkobierców należał się udział stosowny do spadku w całości.
    A więc np. 20% korzystania ze strychu i 20% korzystania z częsci
    "do DG" :)

    [...]
    >+ Pytanie nr 5: jesli zostanie zlozony wniosek o sprawe spadkowa, to
    >+ sporna strona strona nie bedzie mogla wejsc w posiadanie nieruchomosci
    >+ przez zasiedzenie (bo chyba na to liczy)?

    AFAIK czynność prawna przerywa bieg - był tu przykład o żądaniu
    (sądowym) zapłaty za trawę zeżartą przez drób sąsiada :), jako
    metodzie uzyskania "na papierze" dowodu że działało się "jako
    właściciel". Sąd stwierdza że nie ma szkody, ale dowód "w papierach"
    jest (spodobało mi się :)) - no to tym bardziej (IMO) w twoim
    przypadku !
    FYI: nie jestem prawnikiem :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-07-05 22:15:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Ja bym zlozyl wniosek o uznanie nabycia spadku. Chwilowo nie dociekal bym
    komu co sie nalezy. Jak bedzie wyrok, ze macie p 1/3 to dopiero wówczas
    zastanawiac sie nad podzialem i ewentualnym wynagrodzeniem za uzytkowanie.
    To prawda, ze nalezy sie czynsz za uzytkowanie, ale nie zapominajmy, ze po
    1/3 powinniscie lozyc na utrzymanie, wiec i na ewentualne remonty.

  • 4. Data: 2003-07-06 18:00:46
    Od: "Jo" <j...@w...pl>

    Uzytkownik "Iksow" <I...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > nieruchomosc dla tej strony, albo w testamencie niezyjacej osoby
    > bedzie stalo ze jej czesc nalezy sie dla tamtej strony.

    Nawet jesli tak zrobi albo nawet ma taki testament to pozostalym
    spadkobiercom nalezy sie tak zwany zachowek, czyli polowa tego ci by dostali
    gdyby testamentu nie bylo - to tak na poczatek.

    > Pytanie nr 1: jak mozna podwazyc taki testament, jak wyglada
    > procedura, jakie sa tego koszty, jak to jest wogole wykonywane?

    testamnet musi byc napisany wlasnorecznie, i musza byc 2 testamenty. Babcia
    i dzidek musieliby oddzielnie je spisac gdyz nie ma takiej mozliwosci ze
    malzonkowie pisza wspólny testament.

> [...]
    > dokumentami, bez aktow urodzenia wszystkich uprawnionych do spadku,
    > (piszac we wniosku ze te osoby nie chcialy mi udpostepnic dokumentow),

    Nie mam pewnosci czy to wystarczy, ale przeciez musi byc jakis sposób, moze
    sad nakazuje wydanie?

> [...]
    > pisma), to czy testament nie powinien byc ujawniony znacznie
    > wczesniej? czy za ukrywanie/przetrzymywanie testamentu nie grozi kara?

    NIe wiem
    > Pytanie nr 5: jesli zostanie zlozony wniosek o sprawe spadkowa, to
    > sporna strona strona nie bedzie mogla wejsc w posiadanie nieruchomosci
    > przez zasiedzenie (bo chyba na to liczy)?
    NIE

    pozdrawim JO

  • 5. Data: 2003-07-07 15:33:54
    Temat: Odp: spadek - dosyc skomplikowana sprawa
    Od: "news.onet.pl" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > dokumentami, bez aktow urodzenia wszystkich uprawnionych do spadku,
    > (piszac we wniosku ze te osoby nie chcialy mi udpostepnic dokumentow),
    Moim zdaniem nalezy pisac wniosek o stwierdzenie nabycia spadku i nie
    przejmowac sie ze jeden z uczestników nie chce udostepnic aktu urodzenia.
    Ten akt wykazac ma jego pokrewienstwo ze spadkodawca i uprawnienie do
    dziedziczenia ustawowego. Jesli on nie chce dac aktu-mozna jako dowód
    napisac: oswiadczenie wnioskodawcy i pozostalych uczestników. A sad i tak
    bedzie na rozprawie przesluchiwal strony. Z reszta moznaby tez napisac-by
    sad zobowiazal uczestnika do przedloznie aktu urodzenia. Ponadto we wniosku
    o stwierdzenie nabycia spadku w drodze dziedziczenia ustawowego wnioskodawca
    oswiadcza, ze spadkodawca nie zostawil testamentu. Jesli uczestnik twierdzi
    ze testament jest-to powinien go zlozyc w sadzie. Sad wówczas bada czy
    testament jest wazny.

> [...]
    > pisma), to czy testament nie powinien byc ujawniony znacznie
    > wczesniej? czy za ukrywanie/przetrzymywanie testamentu nie grozi kara?
    Obalic testament mozna nie tylko na podstawie opinii grafologa. Dziadkowie
    zmarli najpewniej w róznym czasie, a w zwiazku z tym ten który zmarl
    pózniej-nie mógl rozporzadzac w testamencie calym majatkiem, gdyz
    dziedziczyl go po wspólmalzonku wraz z dziecmi i mógl rozporzadzac swoja
    polowa
    + udzialem w pozostalej czesci spadku.
    Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku na podstawie ustawy czy tez testamentu
    mozna zlozyc w kazdym czasie( nawet wiele lat po smierci spadkodawców)-nie
    ma wiec sankcji za przetrzymywanie testamentu.

    > Pytanie nr 5: jesli zostanie zlozony wniosek o sprawe spadkowa, to
    > sporna strona strona nie bedzie mogla wejsc w posiadanie nieruchomosci
    > przez zasiedzenie (bo chyba na to liczy)?
    Czynnsc prawna dotyczacza spornej nieruchomosci podjeta przed sadem przerwie
    bieg zasiedzenia.
    Przeciaganie wiec sprawy spadkowej-nic mu nie da.