  • 1. Data: 2004-07-27 14:03:20
    Temat: spadek?
    Od: "Małgosia" <m...@p...onet.pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów i proszę o podpowiedź w następującej kwestii:
    Zmarł mój tato. Mieszkał wspólnie z mamą w mieszkaniu spóldzielczym
    własnosciowym.Rodzice mają dwoje dzieci, czyli mnie i moją siostrę. jesteśmy
    z siostrą całkowicie zgodne, nie ma zadnych utarczek co do majatku.Jestesmy
    mężatkami, ja mam 2 dzieci, moja siostra dzieci nie ma.
    Wiem, ze teraz należy jakoś uregulować sutuację prawną mamy, jej prawo do
    mieszkania, samochodu, działki rekreacyjnej. My z siostra najchetniej
    zrzekłybyśmy się przypadajacej nam części spadku na rzecz mamy, ale:
    - czy można sie zrzec się spadku tak po prostu bez podawania przyczyny?
    - czy jesli ja się zrzeknę to przypadkiem nie skomplikuje sprawy fakt, ze
    moje dzieci nabędą prawo do tego spadku?
    - a może korzystniejsze byłoby przyjecie tej części spadku która przypada
    mnie i siostrze bo w razie gdyby coś się stało mamie to chyba kolejny raz
    należy dokonać podziału tego samego spadku i znów zapłacić podatek?
    Proszę o podpowiedzi tych, którzy znają prawo i tych, którzy już mieli do
    czynienia z podobną sprawą.
    Dziękuję.
    Małgosia

  • 2. Data: 2004-07-27 17:35:50
    Temat: Re: spadek?
    Od: PAweł <p...@w...uzyjskrotu.pl>

    Małgosia wrote:
> [...]
    > zapłacić podatek?
    > Proszę o podpowiedzi tych, którzy znają prawo i tych, którzy już

    Zakładam, że nie pozostawiono testamentu.
    Jeśli nie było umowy o rozdzielności majątkowej miedzy rodzicami, to matka
    była i jest właścicielką 50% mieszkania (i całego pozostałego majątku).
    Druga połowa stanowi właśnie spadek, którego połowę dziedziczy współmałżonek
    ( tutaj matka),, a drugą połowę w równych częściach dzieci zmarłego.
    Moim zdaniem korzystne jest przyjęcie spadku zgodnie z powyzszym podziałem w
    celu uniknięcia zamieszania i prawdopodobnych dodatkowych, niepotrzebnych
    opłat, kwestia mieszkania zazwyczaj rozwiązywana jest w spółdzielniach w ten
    sposób, że spadkobiorcy oświadczają tam, na kogo spóldzielcze prawo do
    mieszkania cedują (w sytuacji, gdy mieszkanie nie ma założonej wyodrębionej
    księgi wieczystej).

    --
    Przy odpowiedzi bezpośrednio do mnie, w adresie użyj zamiast pełnej
    nazwy "wirtualnapolska" jej skrót, tj. "wp" Pozdr.