  • 11. Data: 2004-04-14 16:04:05
    Temat: Re: służebność gruntowa zgodnie z kc
    Od: "wowka" <w...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:c5jggr$jg7$1@news.onet.pl...
> [...]
    > _Wyjątkowo_ można ustanowić przez orzeczenie sądowe. W jakich przypadkach?
    > Podałem to w moim pierwszym poście w tym wątku: s.d.k., zniesienie
    > współwłasności i tzw. służebność budynkowa. A więc jak są dwie
    nieruchomości
    > i właściciel jednej z nich chce ustanowienia służebności np. przepędzania
    > bydła przez grunt sąsiada i nie dojdzie między nimi do umowy, to sąd nie
    > może ustanowić służebności, bo służebność przepędzania bydła nie mieści
    się
    > ani w s.d.k. ani w zniesieniu współwłasności ani w służebności budynkowej.

    oj znowu się nie zgadzam. Przepęd bydła mieści sie w służebności drogi
    koniecznej i jest to nawet typowy przypadek ustanowienia tej słuzebności.
    Przypomnę tylko , że s. d. k. to nic innego jak prawo przejazdu, przechodu i
    przegonu zwierząt. " odpowiedni dostęp" w rozumieniu art 145 k.c. to
    możliwość m. in. przepędu zwierząt.

    wowka

  • 12. Data: 2004-04-14 16:58:34
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    wowka wyskrobał(a):
> [...]
    > przechodu i przegonu zwierząt. " odpowiedni dostęp" w rozumieniu art 145
    > k.c. to możliwość m. in. przepędu zwierząt.

    Po pierwsze - miałem na myśli taki przykład, w którym ustanowienie
    służebności przegonu bydła nie jest szczególnie umotywowane poza zwykłą
    prośbą właściciela nieruchomości. Po drugie - zastanów się raz jeszcze i to
    dobrze. Przegon bydła mieści się w s.d.k.? Jestem z miasta i mogę się nie
    znać, ale zawsze wydawało mi się, że bydło goni się na łąkę, a nie na drogę
    publiczną. Przegon bydła z dostępem do drogi publicznej może nie mieć nic
    wspólnego i w moim wyimaginowanym przykładzie nie ma. Potrafię sobie jedynie
    wyobrazić, że jak już ta s.d.k. będzie, to w jej ramach można będzie
    przeganiać bydło. Ale w żadnym wypadku nie ustanawia się s.d.k. _w celu_
    przegonu bydła.

    Dla ścisłości sytuacja wygląda tak, że są trzy grunty:
    A B C -- położone na mapie w ten właśnie sposób

    Właściciel gruntu A chce przegonić bydło na łąkę C, ale musi to zrobić przez
    nieruchomość B i w tym celu chce ustanowienia służebności.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 13. Data: 2004-04-14 18:04:02
    Od: "wowka" <w...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > wyobrazić, że jak już ta s.d.k. będzie, to w jej ramach można będzie
    > przeganiać bydło. Ale w żadnym wypadku nie ustanawia się s.d.k. _w celu_

    jeszcze raz podaję, że s.d.k. polegfa na prawie przechodu, przejazdu i
    przegony bydła i jest to oczywiste, zobacz do jakiegokolwiek podrecznika lub
    komentarza. nie chodzi jedynie o "dojeżdzanie" samochodem albo rowerem czy
    też przechodzenie pieszo. Można również przeganiać bydło ze swojego
    pastwiska, które znajduje sie np. 500metrów dalej. Nie wiem czy wiesz jak
    brzmi postanowienie sądu ustanawiające s.d.k., nie określa sie w nim na czym
    ma prawo to polegać bo to wynika z istoty tego ograniczonego prawa
    rzeczowego, której nie można zmieniać czy rozszerzać. Na mapce geodezyjnej
    zaznacza się przebieg słuzebności, a więc teren, z którego może korzystać
    uprawniony.

> [...]
    przez
    > nieruchomość B i w tym celu chce ustanowienia służebności.

    no i wnosi o ustanawienie służebność drogi koniecznej, a Sąd bada czy jego
    nieruchomość ma odpowiedni dostęp do drogi publicznej lub budynków
    gospodarskich (nie tylko droga publiczna)

    wowka

  • 14. Data: 2004-04-14 18:14:13
    Od: "wowka" <w...@p...gazeta.pl>

    poszukałem w "zielonym" komentarzu do rzeczówki, cytuję: art. 145kc
    (słuzebność drogi koniecznej) - dostęp oznacza możność dojścia, dojazdu i
    przepędu zwierząt, droga konieczna powinna zapewniać każdy rodzaj dostępu,
    czyli likwidować naturalną izolacje nieruchomości.

    wowka

  • 15. Data: 2004-04-14 19:28:20
    Od: " kaka" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    wowka <w...@p...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > przepędu zwierząt, droga konieczna powinna zapewniać każdy rodzaj dostępu,
    > czyli likwidować naturalną izolacje nieruchomości.

    Bardzo dziękuję za udział w dyskusji. Ponawiam pytanie odnosnie orzeczeń SN
    dotyczące służebności gruntowej (nie sdk), jakich przypadków dotyczyły?

  • 16. Data: 2004-04-14 19:32:02
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    wowka wyskrobał(a):
> [...]
    > ograniczonego prawa rzeczowego, której nie można zmieniać czy rozszerzać.
    > Na mapce geodezyjnej zaznacza się przebieg słuzebności, a więc teren, z

    No i bomba, ale my się nadal nie rozumiemy! Racja to co piszesz. Ale ja
    wcale tak nie myślę, jak Ty myślisz, że ja myślę :) Oczywiście, że jak już
    masz s.d.k. to przeganiasz przez nią co sobie chcesz. Ale chodziło mi o
    jedno: o CEL ustanowienia s.d.k. Służebność ta może być ustanowiona jak
    nieruchomość nie ma odpowiedniego dostępu do drogi publicznej lub zabudowań
    gospodarskich. A więc wątpliwe wydaje mi się, żeby s.d.k. można było
    ustanowić z nieruchomości A przez nieruchomość B na łąkę czy pastwisko, bo
    pastwisko to ani droga publiczna, ani nie ma tam zabudowań gospodarskich.
    Poza tym skończmy już lepiej ten wywód o s.d.k., bo nie jej wątek dotyczy.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 17. Data: 2004-04-14 20:24:46
    Od: "wowka" <w...@p...gazeta.pl>

    . A więc wątpliwe wydaje mi się, żeby s.d.k. można było
    > ustanowić z nieruchomości A przez nieruchomość B na łąkę czy pastwisko, bo
    > pastwisko to ani droga publiczna, ani nie ma tam zabudowań gospodarskich.

    przecież na tym polega sens s.d.k. - jeżeli pastwisko nie ma dostępu do
    drogi publicznej lub zabudwoań gospodarskich to ustanawia sie dla niego
    s.d.k. a więc drogę z działki A na pastwisko, a co ma do rzeczy fakt czy
    pastwisko jest zabudowane. Popatrz po prostu z drugiej strony - ustanawiasz
    s.d.k. dla pastwiska , a nie dla działki A. Może być tak, że działka A też
    jest pastwieskiem , które ma dostęp do drogi publicznej, wtedy ustanawia sie
    s.d.k. jak poprzednio w celu zapewnienia naszemu pastwisku (powiedzmy, że C)
    dostepu do drogi. Takie przypadki również są typowe.

    wowka

  • 18. Data: 2004-04-15 10:00:22
    Od: " " <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Bartek Gliniecki <e...@n...pl> napisał(a):

    > kaka wyskrobał(a):
    >
    > Tako rzecze orzecznictwo. Mogę podać sygnatury orzeczeń SN.
    Bardzo proszę. Ale nie chodzi mi o sytuację, gdy ktoś idzie po wodę do
    studni. A co z przypadkami polegającymi na zakazie wznoszenia budowli, też
    będą podciągnięte pod drogę konieczną? Jakoś mi to nie pasuje.

  • 19. Data: 2004-04-15 14:13:45
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Użytkownik wyskrobał(a):
    > Bardzo proszę. Ale nie chodzi mi o sytuację, gdy ktoś idzie po wodę do
    > studni. A co z przypadkami polegającymi na zakazie wznoszenia budowli, też
    > będą podciągnięte pod drogę konieczną? Jakoś mi to nie pasuje.

    OSN 1992 r., poz. 103, orz. z 10.01.2002 r. sygn. II CKN 639/99

    --
    Bartek Gliniecki

  • 20. Data: 2004-04-16 09:18:55
    Od: " kaka" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Bartek Gliniecki <e...@n...pl> napisał(a):

    > OSN 1992 r., poz. 103, orz. z 10.01.2002 r. sygn. II CKN 639/99

    Dziękuję, sprawdzę w wolnej chwili. Niemniej muszę przyznać, że nie jestem
    usatysfakcjonowana rozwojem wątku. W dyskusji wzięły udział 2 osoby
    wyrażające odrębne opinie; właściwie dalej nie jestem do końca przekonana,
    czy sąd może coś narzucić w oparciu o z art. 285,286 kc.
    A przy okazji jeszcze pytanie, w oparciu o jakie przepisy następuje
    wydawannie decyzji administracyjnej? (cały zakres przypadków)