  • 1. Data: 2004-04-13 10:38:57
    Temat: służebność gruntowa zgodnie z kc
    Od: " kaka" <k...@g...pl>

    Bardzo proszę osoby będące w temacie o szerszą interpretację, jak należy
    rozumieć sformułowanie "można ustanowić": jedynie za zgodą stron, czy również
    decyzją sądu? (nie dot. drogi koniecznej).

  • 2. Data: 2004-04-13 16:37:55
    Temat: Re: służebność gruntowa zgodnie z kc
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    kaka wyskrobał(a):
    > Bardzo proszę osoby będące w temacie o szerszą interpretację, jak należy
    > rozumieć sformułowanie "można ustanowić": jedynie za zgodą stron, czy
    > również decyzją sądu? (nie dot. drogi koniecznej).

    Raczej tylko w drodze umowy, a więc za zgodą stron. Służebność gruntową w
    drodze orzeczenia sądowego można ustanowić tylko jako służebność drogi
    koniecznej, tzw. służebność budynkowa (konieczność ustanowienia służebności
    przy przekroczeniu granic nieruchomości sąsiedniej jak ktoś wznosi budynek)
    lub przy podziale współwłasności. W innych wypadkach do ustanowienia
    służebności nie można raczej przymusić... No - jest jeszcze decyzja
    administracyjna, czyli w drodze wywłaszczenia.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-04-13 20:07:29
    Od: "wowka" <w...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > służebności nie można raczej przymusić... No - jest jeszcze decyzja
    > administracyjna, czyli w drodze wywłaszczenia.

    oj, to nie jest tak. Sąd moze ustanowić również inne słuzebności gruntowe
    niż wyzej podane np. doprowadzenie linii energetycznej przez grunt sąsiedni,
    wodociagu, korzystanie ze studni - przepompowni znajdującej sie na
    sasiedniej działce (Sąd Najwyzszy wypowiadał się na ten temat kilkakrotnie).

    wowka

  • 4. Data: 2004-04-13 20:39:33
    Od: " kaka" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Bartek Gliniecki <e...@n...pl> napisał(a):

    Bardzo dziękuję za odpowiedź, która w zasadzie pokrywa się z moimi
    odczuciami. Niemniej zastanawia mnie to "raczej". Innymi słowy, czy jeżeli
    istnieją ku temu przesłanki, czy tzw "interes społeczny", to czy "można
    ustanowić" bywa interpretowane jako "mieć prawo żądać"?
    Pozdrawiam,

  • 5. Data: 2004-04-13 21:03:52
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    wowka wyskrobał(a):
> [...]
    > sąsiedni, wodociagu, korzystanie ze studni - przepompowni znajdującej sie
    > na sasiedniej działce (Sąd Najwyzszy wypowiadał się na ten temat

    Może, racja, ale zarówno doprowadzenie wody jak i prądu mieści się w
    służebności drogi koniecznej jeśli chodzi o podstawę prawną takiej decyzji
    sądu, więc źle nie napisałem :)

    --
    Bartek Gliniecki

  • 6. Data: 2004-04-13 21:10:00
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    kaka wyskrobał(a):
> [...]
    > istnieją ku temu przesłanki, czy tzw "interes społeczny", to czy "można
    > ustanowić" bywa interpretowane jako "mieć prawo żądać"?

    Służebność ustanawia się wtedy, kiedy istnieje taka realna potrzeba
    wynikająca z okoliczności np. brak odpowiedniej drogi itd. Służebności nie
    ustanawia się z czystego "widzi mi się", dla przyjemności czy dla "szpanu".
    Poza tym w jakim artykule KC występuje to "można ustanowić", bo ja u siebie
    nie widzę tego nigdzie poza art. 286, który dotyczy rolniczej spółdzielni
    produkcyjnej.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 7. Data: 2004-04-14 11:19:43
    Od: " kaka" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]

    > Może, racja, ale zarówno doprowadzenie wody jak i prądu mieści się w
    > służebności drogi koniecznej jeśli chodzi o podstawę prawną takiej decyzji

    Czy, aby na pewno?

  • 8. Data: 2004-04-14 11:35:22
    Od: " kaka" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]

    > ustanawia się z czystego "widzi mi się", dla przyjemności czy dla "szpanu".

    To raczej wszyscy wiemy. Chodziło mi jedynie o to, czy zgoda drugiej strony
    jest niezbędna (forma umowy), czy - jak napisała wowka - w uzasadnionych
    przypadkach służebność może być również narzucona (orzeczona) przez sąd. Ale
    skoro SN już się wypowiadał, to chyba sprawa jasna. Przy okazji, jeżeli to
    mozliwe, proszę o więcej szczegołów odnosnie owych orzeczeń. A zapytałam
    dlatego, że spotkałam się z róznymi opiniami prawników, którzy co prawda nie
    specjalizowali się w tej dziedzinie, ale każdy bronił mocno swojego zdania.

    > Poza tym w jakim artykule KC występuje to "można ustanowić", bo ja u siebie
    > nie widzę tego nigdzie poza art. 286, który dotyczy rolniczej spółdzielni
    > produkcyjnej.
    Tak, art. 286.
    Ponadto w art 285 mamy sformułowanie "można obciążyć" i pytanie dalej
    aktualne, kto może : tylko własciciel, czy rownież sąd?

  • 9. Data: 2004-04-14 14:06:29
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    kaka wyskrobał(a):
    > Ponadto w art 285 mamy sformułowanie "można obciążyć" i pytanie dalej
    > aktualne, kto może : tylko własciciel, czy rownież sąd?

    Co do zasady służebność ustanawia się w drodze czynności prawnej (umowy).
    _Wyjątkowo_ można ustanowić przez orzeczenie sądowe. W jakich przypadkach?
    Podałem to w moim pierwszym poście w tym wątku: s.d.k., zniesienie
    współwłasności i tzw. służebność budynkowa. A więc jak są dwie nieruchomości
    i właściciel jednej z nich chce ustanowienia służebności np. przepędzania
    bydła przez grunt sąsiada i nie dojdzie między nimi do umowy, to sąd nie
    może ustanowić służebności, bo służebność przepędzania bydła nie mieści się
    ani w s.d.k. ani w zniesieniu współwłasności ani w służebności budynkowej.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 10. Data: 2004-04-14 14:08:11
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    kaka wyskrobał(a):
    > Czy, aby na pewno?

    Tako rzecze orzecznictwo. Mogę podać sygnatury orzeczeń SN.

    --
    Bartek Gliniecki